مهمترین علامت در  انواع مسمومیت‌ ها  چیست؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا با افزایش آگاهی افراد در این زمینه بسیار حائز اهمیت و مهمترین علامت در انواع مسمومیت‌ها کاهش سطح هشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است.

محسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مسمومیت‌ها چه عمدی و چه غیرعمدی قابل پیشگیری است، اظهار کرد: آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: آمار کل مسمومیت‌های دارویی در سال ۹۸، بیش از دو هزار و ۳۰۰ مسمومیت بوده که بر اساس این آمار یک هزار مورد شامل مصرف کنندگان متادون، ۲۶۹ نفر ناشی از مصرف کنندگان ترامادول و مابقی شامل مصرف دیگر داروها می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به افزایش استفاده از ضدعفونی کننده‌ها به دلیل شیوع کرونا و افراط برخی از افراد در استفاده از ضدعفونی کننده‌ها مسمومیت با این مواد نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به آمارها امسال نسبت به سال‌های گذشته میزان مسمومیت‌ها با شوینده افزایش یافته و جان افراد را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه کودکان پنج تا شش سال و سالمندان بیشترین آمار مسمومیت را در کل کشور به خود اختصاص داده‌اند، اضافه کرد: کودکان به صورت ناآگاهانه دست به این کار می‌زنند و ممکن است مواد شوینده و ضدعفونی کننده را بخورند و سالمندان نیز به دلیل آلزایمر خطر مصرف چندین باره دارو و همچنین مصرف همزمان چندین دارو با یکدیگر که ممکن است منجر به تداخلات دارویی و مسمومیت شود، را دارند.

تقی‌زاده ادامه داد: مهمترین اقدام در هنگام مواجهه با فرد دچار مسمومیت از دست ندادن زمان و پرهیز از اقدامات غیرعلمی مانند وادار کردن فرد مسموم شده به تهوع است، در حالی که تماس با سامانه ۱۹۰، تماس با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم و یا ۱۱۵ و دادن اطلاعات کافی به تیم درمان و انجام اقدامات اولیه با راهنمایی کارشناس مربوطه تا رسیدن تیم اعزامی از اقدامات مهم در زمینه مسمومیت‌ها است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۹۰ و مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم DPIC، اظهار کرد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز یکی از مراکزی است که به این سامانه مجهز است، لزوم اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن با شروع فصل سرما نیز اهمیت فراوانی دارد و مهمترین علامت در انواع مسمومیت‌ها کاهش سطح هشیاری و تغییر در علائم حیاتی بیمار است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: مسمومیت از طریق تماس با گیاهان تزئینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی "دیفن باخیا"، مسمومیت با شربت متادون، مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب از جمله مسمومیت‌هایی است که کادر درمان با مواجه می‌شوند و گاهی افراد جان خود را بر اثر مسمومیت‌ها از دست می‌دهند.

وی با توضیح در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌ها، افزود: جهت پیشگیری از مسمومیت با شوینده‌های خانگی رعایت مواردی چون نگهداری این مواد در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل، دور از دید و دسترس کودکان الزامی است و همچنین باید از اختلاط مواد شیمیایی که منجر به ایجاد بخارها و گازهای ناشی از آنکه بسیار سمی و خفه کننده است، به شدت خودداری کرد.

کد خبر 453466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.