ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس برگزار می‌شود

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش اصفهان عناوین برگزاری ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه را تشریح کرد.

مریم ژاله در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری ششمین دوره مبارزه با اعتیاد در مدارس، اظهار کرد: امسال ششمین دوره گرامیداشت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس برگزار می‌شود و از آنجایی که روز جهانی مبارزه با اعتیاد تیرماه است و در این زمان دسترسی به دانش آموزان نداریم چند سالی می‌شود که مدارس آخرین هفته آبان ماه را به عنوان هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس در نظر می‌گیرند و امسال ششمین دوره این برنامه در سطح مدارس کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اهداف برگزاری این برنامه در سطح مدارس کشور، اضافه کرد: برنامه‌های فرهنگی و ترویجی یکی از مهم‌ترین هدف‌های این برنامه است و در واقع هدف اصلی ترویج و فرهنگ سازی پیشگیری از اعتیاد بوده و جریان سازی فرهنگی و اجتماعی برای جلب مشارکت در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، گفت: اما امسال با توجه به شیوع اپیدمی کرونا و وجود شرایط خاص، سیاست‌های اجرایی متفاوت‌تر از از سال‌های قبل است و مهم‌ترین سیاست‌های اجرایی می‌تواند استفاده از ظرفیت فضای مجازی به خصوص شبکه شاد باشد.

ژاله ادامه داد: همچنین ترویج پیام‌های پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، تمرکز بر پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در دوران کرونا و تمرکز بر روی کلید واژه‌های آسیب‌های اجتماعی پساکرونایی نیز بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً محور کار بیشتر به صورت غیر حضوری و در فضای مجازی است، تصریح کرد: اگر مکانی هم شرایط برقرار باشد و بتوانیم رویدادهای ترویجی و آموزشی را داشته باشیم به صورت حضوری و میدانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. هنوز با توجه به اینکه تا هفته‌های بعدی آبان ماه فاصله زمانی داریم و این برنامه از ۲۲ آبان ماه تا ۲۸ شروع می‌شود نحوه اجرای آن در هفته‌های بعد با توجه به وضعیت شیوع کرونا در استان و مطابق برنامه‌ای که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند حضوری یا مجازی بودن را اعلام خواهیم کرد.

تشکیل کانون یاریگران زندگی در مدارس

به گفته ژاله، در صورت مساعد بودن شرایط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شوند. اکنون پیش‌بینی‌هایی هم صورت گرفته است و محتواهای آموزشی نیز تهیه شده است و برخی دیگر از برنامه‌ها نیز در فضای مجازی آماده شدند که در اختیار مدارس قرار می‌دهیم.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سیاست‌ها برنامه یاریگران زندگی است که کانون یاریگران زندگی در مدارس تشکیل شده است. شعار کانون «یاریگر هم باشیم» تعیین شده بود و در اینجا هم این کلید واژه را برای اجرای برنامه‌های ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس در نظر داریم.

وی در خصوص برگزاری عناوین ششمین دوره گرامیداشت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی امسال در مدارس، اظهار کرد: روز شمار آن از پنجشنبه ۲۲ آبان ماه شروع شده و تا چهارشنبه ۲۸ آبان ماه ادامه دارد. پنجشنبه ۲۲ آبان ماه کودکان و نوجوانان عوامل مخاطره آمیز و رفتارهای پرخطر، جمعه ۲۳ آبان ماه سبک زندگی چهارچوبی برای خودمراقبتی و مصونیت در برابر آسیب‌های اجتماعی، شنبه ۲۴ آبان ماه مشارکت برای فراگیرسازی برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در مدرسه، خانواده و محله است.

ژاله اضافه کرد: همچنین یکشنبه ۲۵ آبان ماه کودکان و نوجوانان مدرسه، هشدار و توانمندی در برابر آسیب‌های اجتماعی، دوشنبه ۲۶ آبان ماه، کانون یاریگران زندگی الگوی همیاری برای پیشگیری، سه شنبه ۲۷ آبان ماه، کودک و نوجوان سواد رسانه و خودمراقبتی و چهارشنبه ۲۸ آبان ماه با عنوان آگاه سازی عمومی و توانمندسازی و مهارت همگانی برای مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است.

ارسال برنامه‌های پیشنهادی مناسب با روزشمارها به ادارات در سطح استان

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: برنامه‌های پیشنهادی برای ادارات در سطح استان ارسال شده است که متناسب با این روز شمارها برنامه‌هایی را با توجه به نیازسنجی و خطر پذیری مدارس داشته باشند.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها عبارتند از: اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و ترویجی، جلب مشارکت برای تکمیل اطلاعات سامانه‌ای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تجلیل از فعالان و خادمان پیشگیری، اجرای هماهنگ برنامه‌هایی مانند طرح یاریگران زندگی و برنامه نماد در سطح مناطق، تهیه، تولید و توزیع محصولات فرهنگی در سطح مدارس با توجه به شرایط که امسال اولویت با شبکه شاد است.

ژاله خاطرنشان کرد: همچنین رونمایی از دستاوردها و محصولات حوزه پیشگیری و برگزاری پویش‌های فرهنگی و ترویجی در زمینه مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

کد خبر 453436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.