بروز نوعی اختلال روانشناختی در افراد دچار گازگرفتگی شدید/ «بخاری» در صدر عوامل گازگرفتگی

رئیس بخش آموزش مرکز اورژانس تهران گفت: حدود ۴٠ درصد از افرادی که دچار مسمومیت بسیار شدید با گاز مونوکسید کربن شدند پس از سه تا ٢۴٠ روز دچار نوعی سندروم می‌شوند.

به گزارش ایمنا، سعید مهر سروش، در خصوص اقدامات سازمان اورژانس برای فرهنگ‌سازی در زمینه مخاطره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اظهار کرد: سال جاری در مهر ماه برای اطلاع رسانی به عموم پوسترها و بنرها و… آماده و برای برخی از ارگان‌ها مثل شهرداری‌ها و آموزش و پرورش ارسال شد تا با نصب و توزیع آن، شهروندان از مخاطره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن آگاه شوند. همچنین کارگروهی نیز که از سوی سازمان آتش نشانی تهران شکل گرفت که این اقدامات را در آنجا نیز ارائه کردیم.

مهرسروش اظهار کرد: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن علائم متغیر و غیر اختصاصی است که علامت زودرس و شایع آن سردرد، حالت تهوع، بی‌حالی و سرگیجه است، شاید برخی از این علامت‌ها با بیماری‌های آنفلوانزا یا کرونا اشتراک داشته باشند اما در این گازگرفتگی تب و غدد لنفاوی وجود ندارد.

وی افزود: اگر افرادی که با هم در یک خانه حضور دارند در دقایق اولیه، علائمی مثل یکدیگر پیدا کنند که می‌تواند همان علائم اولیه باشد، شک بیشتر به سمت گاز گرفتگی با مونوکسید کربن متمایل می‌شود.

مهرسروش با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است گفت: این گاز که قاتل خاموش است جزو یکی از شایع‌ترین علت مرگ در اثر مسمومیت‌ها است، این گاز در جو هم وجود دارد اما مقدار آن بسیار کم است، که البته زمانی که آلودگی هوا وجود دارد مقدار آن بیشتر است.

رئیس بخش آموزش مرکز اورژانس تهران ادامه داد: بعضاً در اثر سوخت‌های ناقص بنزین، ذغال سنگ، گاز طبیعی، شومینه، آبگرمکن و … اتفاق می‌افتد.

مهرسروش با تاکید بر اینکه نباید مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را مختص یک فصل بدانیم گفت: متأسفانه در طول سال شاهد مسمومیت با مونوکسید کربن هستیم، اما این حوادث دو پیک دائم دارد، یکی از آن زمانی است که هوا مقداری سرد می‌شود و از گرم کننده ها استفاده می‌شود، و پیک دوم زمانی است هوا کاملاً سرد می‌شود، پیک دوم در دی ماه است. در دی ماه به این خاطر آمار بالا می‌رود که هوا کاملاً سرد شده و افراد برای گرم شدن هوا درزها، پنجره‌ها و راه‌های خروج هوا را در ساختمان می‌بندند.

رئیس بخش آموزش مرکز اورژانس تهران از هموطنان خواهش کرد که گازگرفتگی را جدی بگیرند. این دسته از فوت‌ها بسیار دردناک است چرا که یک بی احتیاطی باعث می‌شود که خانواده‌ای جان خود را از دست بدهند. آمار این مخاطره بالاست، سال ٩٧ حدود ٧۴٩ نفر و سال گذشته ٧٨۴ نفر در کشور جان خود به خاطر این مخاطره از دست دادند.

وی در پاسخ به اینکه عوارض پس از مسمومیت گاز مونوکسید کربن چیست، گفت: میل ترکیب شدن مونوکسید کربن با هموگلوبین حدود ٢۴٠ برابر اکسیژن است، بنابراین به سرعت جایگزین اکسیژن می‌شود و علائم آن بروز می‌یابد.

به گفته وی، در مواردی فردی دچار مسمومیت شدید می‌شود به طوری که در لحظات آخر جانش نجات داده شود این افراد معمولاً دچار عوارض روانشناختی و اختلالات شناختی می‌شود، گفته می‌شود که حدود ۴٠ درصد از افرادی که دچار مسمومیت شدید با مونوکسید کربن شدند پس از سه تا ٢۴٠ روز می‌توانند دچار سندرومی شوند که به آن سندروم‌های روانشناختی شوند. این سندروم می‌تواند اختلالات شناختی یا تغییرات شخصیتی را برای فرد به وجود آورد.

وی ادامه داد: البته نه در همه افراد اما گفته می‌شود که ۴٠ درصد از افرادی که دچار مسمومیت‌های قابل توجه و شدید می‌شوند این عوارض را تجربه می‌کنند.

مهر سروش در پاسخ به اینکه گازگرفتگی بیشتر با چه وسیله گرمایشی اتفاق می‌افتد، گفت: وسیله‌های گازسوز دودکش دار که دودکشش مشکل دارد بیشترین عامل این اتفاق بودند، که حدود ۴۴ درصد آن به بخاری اختصاص پیدا می‌کرده است. مسمومیت از طریق گازگرفتگی با آبگرمکن ٢۵ درصد، اجاق گاز دو درصد، شومینه هشت درصد و مشعل موتور خانه ٢٠ و پکیج یک درصد بوده است که البته آمارهای سازمان آتش‌نشانی در این خصوص احتمالاً دقیق‌تر است.

وی همچنین گفت: در بررسی که انجام شده مشخص شده که بیشترین مشکل در نصب این وسایل در بخش سالن پذیرایی منازل اتفاق افتاده است.

مهرسروش به ایسنا گفت: در مورد حوادث ایجاد شده با خودرو هم استفاده کردن از وسیله نقلیه در محیط‌های بسته، آسیب دیدن اگزوز خودرو یا کیپ شدن آن نیز موجب وقوع حوادث تلخ گازگرفتگی با مونوکسید کربن می‌شود.

کد خبر 453417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.