آیا شرایط کرونایی بر وضعیت ساخت و ساز کلانشهر اصفهان تاثیر گذاشته است؟

با شیوع کرونا از ماه‌های پایانی سال گذشته، فعالیت‌های اقتصادی و کسب ‌وکارهای مختلفی تحت تاثیر تبعات شیوع این ویروس قرار گرفت و برآوردهای مختلفی درمورد تبعات اقتصادی آن از سوی کارشناسان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه تبعات شیوع ویروس کرونا، تمام کشور را درگیر خود کرده و اقشار مختلف جامعه را در معرض خطر قرار داده است، اما در بعضی کلانشهرهای کشور با تدابیر ویژه و برنامه‌ریزی مطلوب مدیران شهری، ساخت و سازها تحت تأثیر شرایط کرونایی قرار نگرفت.

مدیران شهری این شهرها تلاش کردند با اتخاذ تدابیر ویژه به روش‌های مختلف نه تنها رکود در صنعت ساخت و ساز رفع شود بلکه شاهد رونق در این زمینه باشیم؛ امروز در کلانشهر اصفهان نیز آمارها بیانگر رشد میزان ساخت و سازهاست.

در این باره با «سید احمد حسینی‌نیا» معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

وضعیت ساخت و ساز در اصفهان چگونه بوده است، آیا شرایط کرونایی برآن اثر گذاشته است؟

همانطور که بر اکثر امور اقتصادی، بحران کرونا تأثیر منفی داشته است، صنعت ساخت و ساز نیز از این موضوع مستثنی نبوده است، اما تدابیری توسط مدیریت شهری اصفهان اندیشیده شد که بتوان آن را از رکود ناشی از این بحران خارج کرد که موفق بوده است.

بسیاری از مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در شهرداری اصفهان امروزه به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود که ضمن تسریع در ارائه خدمات می‌تواند از حضور فیزیکی و ازدحام در ادارات شهرداری جلوگیری کرده و در کاهش گسترش ویروس کووید _۱۹ مؤثر باشد و نگرانی شهروندان را در این خصوص کاهش دهد، از سوی دیگر با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بسته‌های تشویقی تعریف شد و به تصویب رسید که بر اساس آمار و اطلاعات موجود می‌توان گفت صنعت ساخت و ساز در کلانشهر اصفهان در این دوره از رکود به دور بوده و حتی با افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی مواجه شده است به طوری که ساخت و ساز از لحاظ تعداد پروانه ساختمان برای سه هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی در هفت ماهه سال‌جاری نسبت به هفت ماهه مشابه سال گذشته با صدور دو هزار و ۷۰۹ پروانه ساختمانی ۲۶ درصد رشد داشته است همچنین از لحاظ متراژ اعیان صدور پروانه در هفت ماهه سال‌جاری، ۳.۷۵۳۱۰۷ متر، صادر شده است که نسبت به هفت ماهه مشابه سال گذشته که ۳.۱۰۹.۱۰۷ متر بوده، ۲۱ درصد رشد داشته است.

شهرداری اصفهان برای رونق ساخت و ساز در این شهر چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟

شهرداری اصفهان به منظور رونق اقتصادی به خصوص ایجاد محرک در صنعت ساخت و ساز، بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر در بسته‌های تشویقی را به منظور تسهیل و روان سازی مباحث ساخت و ساز به خصوص در صدور پروانه به شهروندان ارائه کرد و طبق لایحه مصوب شورای شهر با هدف کمک به ساخت و ساز در قالب بسته‌های اهدایی در سال‌جاری، تخفیف‌های پلکانی به متقاضیان دریافت پروانه ساختمان و گواهی پایان کار ارائه کرده است.

با توجه به اینکه شهروندان در روزهای پایانی سال گذشته به دلیل شیوع کرونا نتوانستند از فرصت موجود برای دریافت پروانه و پایان کار استفاده کنند، این لایحه می‌تواند به عنوان یک بسته تشویقی برای رونق ساخت و ساز به کمک صنعت ساختمان‌سازی در شهر بیاید.

چقدر از وسعت شهر اصفهان بافت فرسوده است؟

کلانشهر اصفهان دارای حدود دو هزار و ۳۷۵ هکتار بافت ناکارآمد است که معادل ۱۲ درصد از مساحت کل شهر و در قالب ۲۳۷ لکه در مناطق ۱۵ گانه شهر و در قالب چهار گونه بافت ناکارآمد با پیشینه روستایی، اسکان غیررسمی، میانی و بافت ناکارآمد تاریخی است. در حال حاضر تعداد ۴۴۹ هزار و ۹۳۱ نفر معادل ۲۳ درصد از جمعیت شهر در بافت فرسوده و ناکارآمد ساکن هستند.

با توجه به شرایط کرونایی چه خدماتی در حوزه شهرسازی به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود؟

محاسبه زیربنای ساخت در طبقات، سابقه پرداختی ملک، پیگیری درخواست‌های پیشین، دانشنامه شهرسازی، امور مهندسین طراح و ناظر و سوابق پرداختی نوسازی در فرم محاسبه عوارض تراکم صدور پروانه ساختمانی، ضوابط شهرسازی موجود در شهر اصفهان از پتانسیل تعداد طبقات و سطح اشغال ملک خود به صورت تقریبی، پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه، از نقشه‌ها و لایه‌های کاربردی شهر، میزان عقب نشینی، تعداد طبقات قابل ساخت، کاربری ملک، شبکه معابر، ارتفاعات، محدوده بافت فرسوده و بسیاری از لایه‌های نقشه‌ای، انتخاب دفتر پیشخوان، زمان بازدید و پرداخت تمامی هزینه‌های مربوطه بدون مراجعه حضوری گواهی معتبر و رسمی مورد تأیید دفترخانه، قابلیت دریافت گواهی پایان کار و پایان سفت کاری (بدون مراجعه به شهرداری) به صورت الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

سامانه «شهر با چند کلیک» چقدر مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است؟

در سایت اصفهان نما یا سامانه «شهر با چند کلیک»، شکل و نحوه خدمات از حالت سنتی به صورت کاملاً هوشمند یا ساده‌ترین شکل ممکن بدون واسطه در اختیار خود شهروند به عنوان ذی‌نفع و بهره‌بردار نهایی قرار می‌گیرد در چنین حالتی تمامی شهروندان به صورت یکسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی از طرق مختلف (کامپیوترهای شخصی و یا گوشی‌های همراه) به سامانه مزبور وارد شده و در کنار دریافت خدمات عمومی خدمات اختصاصی نیز دریافت می‌کنند. استقبال شهروندان نیز با توجه به قابلیت‌های بسیار زیادی که در زمینه خدمات شهرسازی داشته، خوب بوده است.

در حال حاضر مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در اصفهان چقدر است؟

در گذشته فرآیند صدور پروانه ساختمانی ۴۵ روز زمان نیاز داشت، اما در حال حاضر با فرآیندهای تعریف شده در راستای تسهیل امور، تنها در ۱۸ روز کاری پروانه ساختمانی برای متقاضیان ساخت و ساز صادر می‌شود.

فراوانی تخلفات ساخت و ساز در شهر اصفهان چه مواردی بوده است؟

اضافه ساخت مازاد بر پروانه، تبدیل (تبدیل پارکینگ به انباری، تبدیل واحد، تبدیل فضای باز به نمایشگاه، تبدیل واحد مکمل به یک واحد مجزا)، احداث بنا بدون پروانه در حد تراکم مجاز، احداث بالکن مازاد بر پروانه در گذر، احداث بنا بدون پروانه مازاد بر تراکم، کسری پارکینگ، رعایت نشدن عقب‌نشینی و گذربندی برای ساختمان‌های بدون پروانه در طرح، بیشترین فراوانی تخلفات ساخت و ساز را در این کلانشهر رقم زده است.

شهروندان اصفهانی چقدر ضوابط ساخت و ساز را رعایت می‌کنند؟

با توجه به ایجاد ساختارهای نظارتی مانند پیشگیری از تخلفات در شهرداری و نظارت بر اجرای ضوابط و از سوی دیگر همکاری شهروندان می‌توان گفت بیشتر شهروندان ضوابط را رعایت می‌کنند، اما با وجود بعضی ضعف‌های ساختاری در قوانین ساخت و ساز به ویژه ماده صد و همچنین با توجه به سود بالای ساخت و ساز وقوع تخلفاتی نیز وجود دارد که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با پیگیری و همکاری با کلانشهرها در حال ایجاد بستر رفع مشکلات اجرایی قانون ماده صد است و با آموزش شهروندان و مسئولین نیز سعی دارد با افزایش دانش واقع این تخلفات را نیز کاهش دهد.

کد خبر 453411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.