نگاهی به تأثیرات ویروس کرونا بر صنعت نشر؛ آغاز راهی نو؟

تبعات شیوع ویروس کرونا در سطح جهان بسیاری از صنایع از جمله صنعت نشر کتاب را تحت تأثیر قرار داد. در حالی که تأثیرات کلی انتشار این ویروس بر اقتصاد جهان منفی است، اما گویی صنعت نشر با تلاش برای یافتن راهی نو، می تواند در مسیر رشد اقتصادی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر پیشامدی را از زوایای گوناگونی می‌توان دید، بحران‌های عمومی علاوه بر ایجاد وحشت و اضطراب ممکن است نتایج مثبتی نیز در برداشته باشند. تا رفع عوارض ناخوشایند ناشی از این بحران‌ها، صرفاً زوایای منفی دیده می‌شوند، اما به محض کنترل اوضاع و حاکم شدن آرامش، پیامدهای مثبت نیز شروع به خودنمایی می‌کنند. شیوع ویروس کرونا بحرانی بود که لطمه سنگینی بر پیکر جهان وارد کرد؛ کووید ۱۹ به سرعت منتشر می‌شود و در حال حاضر تنها راه درمان، پیشگیری از ابتلاست. با وجود تلاش‌های کادر درمان سراسر جهان برای کنترل شیوع این ویروس و مراقبت از سلامت مردم، کرونا امور دیگری از جمله صنایع و مشاغل فرهنگی را نیز نشانه گرفت که یکی از مهم‌ترین آنها صنعت نشر کتاب بود. صنعت نشر از جمله صنایعی است که به نظر می‌رسد همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ نتایج و تأثیرات متفاوتی بر آن داشته است.

با آغاز قرنطینه خانگی کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، انتشارات و چاپخانه‌ها تعطیل شدند. این تعطیلی چالش‌های بسیاری برای این صنعت ایجاد کرد، اما مهم‌ترین آنها قطع زنجیره تأمین کتاب بود. بر همین اساس بسیاری از انتشارات فعالیت‌های آنلاین خود را افزایش داده و انتشار نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها با رعایت حقوق مؤلفان را آغاز کردند. اما این اقدام یک راهکار موقتی برای حفظ ارتباط با مخاطبان بود، چرا که علاوه بر علاقه مخاطبان به در دست گرفتن نسخه‌های فیزیکی کتاب، چنین کاری به سرعت میان هزینه و درآمد انتشارات شکاف انداخت. در همین خصوص انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان اعلام کرد که در دوره چهار هفته‌ای قرنطینه خانگی، نیم میلیارد یورو خسارت مالی به صنعت نشر وارد شد و کتابفروشی‌های انگلیس نیز هشدار ورشکستگی می‌دادند. در ایران نیز علاوه بر این که صنعت نشر از بیماری‌های زمینه‌ای چون گرانی کاغذ و کمبود لوازم چاپ رنج می‌برد شیوع ویروس کرونا بسیاری از انتشارات و فروشگاه‌های کتاب را از پای درآورد.

از طرفی پس از اتمام موج اول شیوع ویروس کرونا، کتابفروشی‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند، اما مردم همچنان نگران حفظ سلامتی خود بودند و به همین دلیل خرید و فروش کتاب همچنان با معضل روبرو بود. انتشارات و فروشگاه‌های کوچک تا مرز تعطیلی کامل پیش رفتند و این امر نگرانی بسیاری از فعالان فرهنگی را برانگیخت.

حمایت‌های دولتی از ناشران تا حدودی خسارات ناشی از بحران کرونا، بر صنعت نشر کشور ما را کاهش داد؛ اما نیاز به اتخاذ راهکاری مؤثر همچنان احساس می‌شد. فروش آنلاین کتاب‌های چاپی دیگر راهکار انتشارات جهان برای حفظ درآمد خود و جلوگیری از ورشکستگی بود. اینگونه عرضه، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت.

در حالی که ناشران داخلی معتقد بودند فروش آنلاین لطمه وارد شده بر صنعت نشر را جبران نمی‌کند، هفته گذشته مدیر اجرایی نشر بلومزبری از تأثیر اعجازگونه شیوع ویروس کرونا بر فروش کتاب سخن گفت. گاردین در این خصوص نوشت: نشر بلومزبری به دلیل بحران ویروس کرونا مجبور به تعطیلی شد و کارمندان خود را تعدیل کرد، اما با ادامه حضور ویروس کرونا تغییر چشمگیری در ثروت خود مشاهده کرد.

مدیر اجرایی بلومزبری گفته است که با آغاز شیوع این ویروس، بلومزبری در ماه مارس مشتریان خود را در سراسر جهان از دست داد، اما به مرور زمان مطالعه قدرت خود را نشان داد و مردم متوجه شدند که می‌توانند از طریق مطالعه کتاب رهایی یابند و از آن زمان تا کنون فروش کتاب روند صعودی دارد.

طبق گزارش گاردین سود نیمه نخست سال این انتشارات ۶۰ درصد افزایش یافته و به چهار میلیون پوند رسیده است که بالاترین درآمد نیمه نخست سال این انتشارات از ۲۰۰۸ تاکنون است. بر همین اساس سهام این انتشارات ۱۵ درصد افزایش داشته است.

بوکسلر به نقل از مدیر اجرایی این انتشارات نوشت: بلومزبری پس از دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز، تقریباً ۷۰۰ هزار پوند به کارمندانی که در ماه‌های نخست شیوع ویروس کرونا کاهش حقوق داشتند پرداخت خواهد کرد.

موفقیت این انتشارات نوید اتفاقات خوشایندی در صنعت نشر جهان خواهد بود. مردم به کتاب‌ها علاقمندند و برای حمایت از ناشران تلاش می‌کنند، اما در مقابل ناشران باید شیوه‌های مناسب ارائه خدمت مناسب به آنها را فراهم کنند. باوجود اینکه هنوز هم خوانندگان کتاب، مراجعه به کتابفروشی‌ها و گشت و گذار میان قفسه‌ها را ترجیح می‌دهند، اما فروش آنلاین در حال حاضر بهترین راه حمایت از مخاطبان کتاب و آغاز راهی نو در عرصه صنعت نشر است.

با فروش آنلاین مخاطبان خرید خود را از سایت‌های نام آشنا انجام می‌دهند و کتابفروشی‌های کوچک شهری کم کم از زنجیره نشر حذف خواهند شد و این امر را می‌توان از مهم‌ترین معایب این شیوه دانست، اما با توجه به کمک این راهکار به بازگشت تعداد بسیاری از کارکنان صنعت نشر و کمک به تأمین معاش آنها و پاسخگویی سریع و بموقع به نیاز مخاطبان کتاب می‌توان آن را بهترین راهکار تا این زمان دانست.

دیر یا زود با کنترل شیوع این ویروس محدودیت‌ها کاهش می‌یابد، اما آنچه باقی می‌ماند تغییر رفتار و نگرش مخاطبان در خصوص تهیه کتاب خواهد بود، بنابراین لازم است که کتابفروشان و ناشران کوچک نیز خود را با شرایط وفق دهند تا این تغییر نگرش مخاطبان منجر به ضرر طولانی مدت آنها نشود.

کد خبر 453380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.