ترامپ بیاید بهتر است؟!

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

پس لرزه ریاست جمهوری ترامپ یا بایدن بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران

چند ساعت بیشتر تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا زمان باقی نمانده است، چند ساعتی که رقابت بین فیل و الاغ به اوج خود رسیده است. در میان بحث‌های داغ دو کاندیدای انتخابات آمریکا، موضوع ایران یکی از همان مباحثی بود که به کرات مطرح شد؛ از یک سو، ترامپ در مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها از خروج خود از برجام دفاع کرده و مدعی شد که در صورت پیروزی مجدد در کمتر از ۴ هفته با ایران توافق می‌کند. از سوی دیگر جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ هم از موافقت خود برای بازگشت آمریکا به برجام گفت و هم خط و نشان‌هایی برای ایران کشید.

در ایران نیز به مثابه بسیاری دیگر از نقاط جهان، نگاه‌ها به آمریکا دوخته شده است تا سکاندار بعدی کاخ سفید مشخص شود، اما سوال این است که «آمدن ترامپ یا بایدن، کدامیک به نفع ایران است؟»، «انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تأثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران دارد؟»، «اصولگرایان و اصلاح طلبان هر کدام چشم به پیروزی کدام کاندیدا دوخته‌اند؟» و…

تمام اما و اگرهای انتخابات ۱۴۰۰ به احتمالات درباره انتخابات نوامبر آمریکا گره نخورده و معمای مشارکت مردم در انتخابات، کاندیداهای انتخاباتی، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و وضعیت ۲ جریان اصلی اصلاح طلبان و اصولگرایان از پایه‌های مهم بحث است؛ اما با این وجود نمی‌توان از مولفه‌ای به نام فشار خارجی به سادگی عبور کرد و مسلماً در میان فراز و فرودهای سیاسی، بُعد خارجی آن را نیز باید از پیش چشم بگذرانیم.

کنایه جوکار به منتقدان تعیین سن برای کاندیداهای ریاست جمهوری

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها در مجلس، در رابطه با انتقادات به شرایط سنی برای ثبت نام ریاست جمهوری گفت: قانون گذاری مانند کت و شلوار نیست که به قد و قامت افراد بیاید. ما یک الگو و چارچوبی ارائه می‌دهیم و افراد باید خودشان را با آن بسنجند و وفق بدهند. می‌خواهیم مردم بر اساس شاخص‌ها رئیس جمهور را انتخاب کنند که مسائل و مشکلاتشان را حل کند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کلیات اصلاح قانون انتخابات در صحن رأی آورد و مجدد به کمیسیون ارجاع داده شد، اعضای کمیسیون پیشنهادهای نمایندگان را مورد بررسی و نظر خواهی قرار دادند. بر همین اساس میزان سوابق از هشت سال به شش سال کاهش یافت و شرایط سنی از ۴۵ به ۴۰ کاهش پیدا کرد. برای ریاست جمهوری نه سن بالا جواب می‌دهد نه سن پایین، در سن بالا افراد قدرت جسمی پایین‌تری دارند و در سن کم، افراد سوابق اجرایی ندارند. البته باز هم ممکن است این عدد در صحن مجلس تغییر یابد و نمایندگان پیشنهادات جدیدی را بدهند، ولی بعید می‌دانم نمایندگان سن را به پایین‌تر از چهل سال کاهش دهند.

جوکار مطرح کرد: باید شخصی رئیس جمهور شود که تجربه و پیشینه مطالعات علمی داشته باشد تا بتواند، خدمتگزار مردم باشد. باید کاری کنیم که مردم نسبت به رأی خود پشیمان نشوند و اعتمادسازی را در بین مردم افزایش دهیم، این قانون توانمندی‌ها و اعتماد مردم را افزایش می‌دهد و این در صورتی امکان پذیر است که افراد با تجربه و توانمند، وارد عرصه شوند. جایگاه احزاب سیاسی و جبهه‌های سیاسی در این طرح روشن و شفاف است و آنها می‌توانند، یک فردی را معرفی کنند و برنامه‌های فرد را به مردم ارائه بدهند.

طلایی: بهتر است ترامپ رئیس جمهور شود

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره انتخابات آمریکا و اینکه رئیس جمهور شدن کدامیک از کاندیداها به نفع ایران است، گفت: یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید سگ زرد برادر شغال است. فرقی بین ترامپ و بایدن برای جمهوری اسلامی نیست و نظام کل آمریکا با انقلاب اسلامی و ملت ایران دشمنی دارد. این تصور وجود داشت که اوباما بهترین رفتار را داشته در حالی که مشخص شد که بیشترین خباثت، دشمنی و کینه‌ورزی را اوباما با ایران انجام داد و بیشترین تحریم‌های اثرگذار را او برای کشور فراهم و اجرایی کرد.

وی ادامه داد: عده‌ای طوری فضاسازی کردند که اگر بایدن روی کار بیاید، مشکلات کشور حل خواهد شد و به برجام باز می‌گردد. در حالی که اگر ترامپ بیاید بهتر است. ترامپ با ایران دشمنی دارد و او رو بازی می‌کند. تمام خصوصیات، رفتارها و برخوردهای ترامپ شناخته شده است و ایران می‌تواند سیاست‌های خود را به راحتی در برابر او اعمال کند. در صورت روی کار آمدن بایدن، کشور دچار یک تفاوت نظر در اعمال سیاست‌های خارجی نسبت به آمریکا می‌شود.

طلایی افزود: گره زدن سرنوشت کشور با انتخابات آمریکا یک خطای استراتژیک است و این سوال مطرح می‌شود که آیا نظام آمریکا هم سرنوشت انتخابات خود را با سرنوشت انتخابات یا ملت ایران گره می‌زند یا کار خود را می‌کند؟

وی در پاسخ به این سوال که روی کار آمدن کدام ۲ نامزد انتخاباتی آمریکا به نفع اصولگرایان و اصلاح طلبان است، خاطر نشان کرد: هر دوی آنان با ملت و نظام ایران دشمن هستند و نه اصولگرایان و نه اصلاح طلبان را در این کشور قبول ندارند. آنها به دنبال آدم‌هایی می‌گردند که زمینه اجرای سیاست‌هایشان را در کشور ما فراهم کنند و نباید و اجازه روی کار آمدن این آدم‌ها را داد.

پیش‌بینی کرونایی کدخدایی برای انتخابات ۱۴۰۰

جلسه مدیران استانی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز دوشنبه (۱۲ آبان ۱۳۹۹) با حضور ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان، کدخدایی سخنگو و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و صادقی مقدم معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان برگزار شد.

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای سخنان خود با تبریک ولادت با سعادت پیامبر عظیم‌الشان اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) ایام ۱۳ آبان سالروز تبعید حضرت امام خمینی (ره) و روز دانش‌آموز را گرامی داشت.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو (ریاست جمهوری ۱۴۰۰) گفت: در انتخابات پیش‌رو مدیران مراکز استانی و همچنین کارمندان و عوامل شورای نگهبان باید سعی کنند بدون جهت‌گیری سیاسی، با بی‌طرفی و بر مبنای عدالت به وظیفه مهم و خطیر نظارت بر انتخابات به نحو احسن عمل کنند تا شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و سلامت باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: برای انتخابات آینده که شاید هنوز با کرونا درگیر باشیم بعضی از پیش‌بینی‌ها و اقدامات باید انجام شود تا شاهد یک انتخابات خوب و صحیح باشیم و بار کرونا را کم‌تر کنیم.

کدخدایی درباره احتمالات مطرح شده از برگزاری تمام مراحل ۲۵ گانه انتخابات ۱۴۰۰ به صورت الکترونیک خاطرنشان کرد: در خصوص بحث انتخابات الکترونیکی مسائلی مطرح شده که باید در این باره هم تصمیم‌گیری شود تا انتخاباتی سالم را شاهد باشیم و هم سلامتی مردم رعایت شود.

کد خبر 453247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.