فعالیت ۶۸۰ مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست در کشور/تسهیل شرایط فرزندخواندگی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:۶۸۰ مرکز برای نگهداری کودکان بی‌سرپرست یا سرپرست غیرموثر در کشور فعالیت دارند که از این تعداد بیش از ۶۴۰ مرکز توسط خیران مدیریت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب‌الله فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در آئین افتتاح ساختمان شیرخوارگاه نرجس، اظهار کرد: فعالیت سازمان بهزیستی استان اصفهان، همیشه جزء استان‌های برتر کشور بوده است که جای تقدیر دارد. از مسئولان استان تشکر می‌کنم که برای افتتاح این مرکز تلاش زیادی کردند و همینطور از خانم فرشاد، رئیس سابق بهزیستی اصفهان سپاسگزارم که در راستای افتتاح پروژه‌ها در این مدت زحمات زیادی را متحمل شدند.

وی گفت: ۶۸۰ مرکز برای نگهداری کودکان بی‌سرپرست یا سرپرست غیرموثر در کشور فعالیت دارند که از این تعداد بیش از ۶۴۰ مرکز توسط خیران مدیریت می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با قدردانی از مشارکت خیران با سازمان بهزیستی تصریح کرد: خیران تنها حمایت‌های مالی نمی‌کنند، بلکه در کنار مال خود از دل و جان هزینه می‌کنند. برخلاف تصور، مسئولان سازمان بهزیستی از خیران جدا نیستند و در کنار یکدیگر برای پیشرفت امور فعالیت می‌کنند.

تبدیل بی‌سرپرستی به بد سرپرستی و سرپرست غیرموثر

وی در خصوص روند ثابت آمار کودکان تحت پوشش بهزیستی، افزود: به غیر از یکی دو مرکز غیردولتی بهزیستی، مابقی مراکز دولتی هستند اما حیات این مراکز منوط به کمک خیران است. تا حدود ۱۰ سال قبل بیشتر کودکان بهزیستی بی‌سرپرست بودند اما در حال حاضر کودکان سرپرست دارند اما سرپرست آنها غیرموثر است که تلاش می‌کنیم با شناسایی آن‌ها، هم به خانواده‌هایشان کمک کنیم و هم مداخله بهنگام انجام دهیم.

فرید با بیان اینکه موفقیت این کودکان در آینده باقیات‌الصالحات برای خیران است، گفت: دیدن رشد و شکوفایی کودکان بی‌سرپرست یا با سرپرست غیرموثر، مشوقی برای سایر افراد جامعه است که در این زمینه گام بردارند.

وی با اشاره به تبدیل شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری کودکان به مراکز شبه خانواده، گفت: حدود ۱۰ هزار کودک بی‌سرپرست یا با سرپرست غیرموثر در کشور داریم که با وجود افزایش تعداد مراکز نگهداری، تعداد این کودکان افزایش نداشته است، چرا که فضای شبه خانواده و هم فرزندخواندگی را ترویج کردیم.

حمایت خیران عامل بهره‌برداری از مجموعه شیرخوارگاه نرجس است

در ادامه این آئین ولی‌الله نصر اصفهانی سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان ، اظهار کرد: یاد و خاطره شهید دکتر فیاض‌بخش، بنیانگذار سازمان بهزیستی کشور را گرامی می‌دارم، سازمانی که در این مدت تلاش کرده در خدمت محرومین و نیازمندان باشد.

وی ادامه داد: بنده در افتتاح این مرکز کمترین سهم را داشته‌ام اما افتخار گزارش دهی آن بر عهده من بوده است، از همه کسانی که در امر ساخت این مرکز کمک کردند تشکر می‌کنم و دست یکایک آنها را می‌بوسم، لازم است از رئیس پیشین سازمان بهزیستی اصفهان، سرکار خانم فرشادی تشکر ویژه‌ای داشته باشم. اگر تلاش ایشان و همکاران‌شان نبود شاهد افتتاح چنین مراکزی نبودیم.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: سازمان ثبت احوال و شهرداری منطقه ۴ اصفهان در راستای تسهیل در امور سازمان بهزیستی تلاش زیادی کردند. سازمان ثبت احوال با بهبود روند شناسنامه‌دار شدن کودکان بی‌سرپرست و شهرداری منطقه ۴ نیز در راستای افتتاح این مرکز کمک شایانی کردند.

وی افزود: در دیگر استان‌ها کمتر شاهد کمک‌های همه دستگاه‌های اجرایی هستیم اما در این شهر مسئولان در خصوص اجرای پروژه‌ها با یکدیگر تعامل زیادی دارند که این باعث توسعه شهر خواهد شد. همه بار ساخت این مجموعه بر عهده خیران بوده است، از همه آنها تشکر می‌کنم و باید یادآوری کنم که اگر حمایت خیران نبود این مجموعه به بهره‌برداری نمی‌رسید.

تسهیل شرایط فرزندخواندگی توسط بهزیستی

در انتهای جلسه وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در پیامی صوتی به حاضران این مراسم، با اظهار امیدواری از اینکه این شیرخوارگاه مأمن خوبی برای کودکان بی‌سرپرست باشد، اظهار کرد: تلاش ما تسهیل فرایند فرزندخواندگی است تا این کودکان به خانواده‌های ذیصلاح سپرده شوند و در محیط خانواده رشد و پرورش یابند و این مرکز بتواند در راستای تحقق اهدافش گام بردارد، از همه خیران و مسئولانی که در تسریع روند ایجاد مرکز شیرخوارگاه نرجس تلاش کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

کد خبر 453182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.