تلاش فعالان محیط زیست برای ایجاد ژئو پارک گاوخونی

شماری از فعالان و دوستداران محیط زیست و مردم ساکن حوضه آبریز تالاب گاوخونی در نامه‌ای به استاندار اصفهان، ایجاد ژئو پارک گاوخونی و حفظ ارزش‌های اکولوژیکی و اکوتوریسمی این منطقه را خواستار شدند.

رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این باره، اظهار کرد: اگر تالاب گاوخونی، ژئوپارک شود از واگذاری آن به بخش خصوصی و برداشت‌ها از تپه ماسه‌ای کوه سیاه و دریاچه نمک جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: روند موافقت و ثبت یک منطقه به عنوان ژئوپارک دشوار است؛ برای مثال نباید محدوده معدنی باشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید موافقت کند. اگر تالاب گاوخونی ژئوپارک شود امکان دخل و تصرف نخواهند داشت و طبیعت آن حفظ می‌شود.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی کهن و آثار زمین شناسی این منطقه خاطر نشان کرد: اگر تالاب گاوخونی ژئوپارک شود در کنار حفاظت از ارزش‌های اکولوژیکی تالاب، برای مردم ورزنه نیز به لحاظ گردشگری درآمدزا خواهد بود و بدون آسیب به طبیعت، توریسم منطقه توسعه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا شماری از مردم ورزنه، دوستداران و فعالان محیط زیست و حامیان احیای تالاب گاوخونی در نامه‌ای از استاندار اصفهان، ایجاد ژئوپارک تالاب گاوخونی و کمک به حفظ ارزش‌های اکولوژیکی و اکوتوریسمی منطقه را خواستار شدند. متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر رضایی / استاندار محترم استان اصفهان

" چنانکه مستحضرید منطقه ورزنه و تالاب گاوخونی از مناطق ارزشمند استان اصفهان جهت توسعه گردشگری است. قابلیت‌های ارزشمند از جمله عبور زاینده‌رود از پهنه منطقه، مجاورت با تالاب گاوخونی، ژئوسایت‌های متعدد، زیست بوم‌های متنوع، تاریخ کهن، محوطه‌های باستان شناسی، آثار تاریخی متعدد، نزدیکی به کلانشهر اصفهان و برخورداری از فرهنگی ریشه دار، غنی و منحصر به فرد شرایط مناسبی را جهت توسعه گردشگری فراهم کرده است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در پست ترین ناحیه دشت اصفهان در منطقه‌ای خشک و مسطح یکی از با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های کشور در فلات مرکزی ایران می‌باشد که به لحاظ شرایط جغرافیایی، زیست محیطی و داشتن گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین سه فاکتور هیدرولوژیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی از نادرترین تالاب‌های کره زمین محسوب می‌شود به طوری که نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه به لحاظ اکوتوریسم و ژئوتوریسم دارای توانمندی‌های بسیار می‌باشد. این تالاب و حوضه پیرامون آن یکی از اولین سکونتگاه‌های بشری در حوضه داخلی ایران و دارای گنجینه‌ای حفاظت شده از چشم اندازهای طبیعی و آثار تمدن‌های بشری است.

مجموع قابلیت‌های ارزشمند و کم نظیر در این منطقه شرایط بسیار مناسبی را در راستای معرفی، برنامه‌ریزی و ثبت این منطقه به عنوان یک ژئوپارک ارزشمند در استان اصفهان و بخش مرکزی فلات ایران فراهم آورده است. لذا در راستای شکوفایی و بهره‌گیری از این سرمایه الهی تدوین برنامه‌ای جامع و پایدار ضروری می‌باشد. اتخاذ راهکار ژئوتوریسم ضمن حفظ و ارتقای سرمایه بی‌بدیل تالاب گاوخونی و حوضه پیرامون آن سبب شکوفایی گردشگری و رونق اقتصادی و ترمیم بخشی از خسارت‌های وارده به جوامع محلی در اثر کم آبی و خشکسالی خواهد شد.

در همین راستا مستدعی است جنابعالی به عنوان نماینده دولت در استان اصفهان جهت امکان‌سنجی ایجاد ژئوپارک تالاب گاوخونی از کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای حضور در منطقه دعوت فرمائید.

به پیوست بخشی از مطالعات شده توسط پژوهشگران در خصوص امکان ایجاد و معرفی ژئوپارک تالاب گاوخونی ارسال می‌گردد.

جوامع محلی ساکن حوضه آبریز تالاب گاوخونی، فعالان محیط زیست و کشاورزی و عموم دوستداران طبیعت و فرهنگ اصفهان بی‌صبرانه منتظر تحقق این مهم هستند. "

به گزارش ایمنا، ژئوپارک "Géoparc" در لغت به معنی پارک زمین شناسی است و منطقه‌ای با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی (میراث زمین شناسی) در محدوده آن قرار گرفته باشد، گفته می‌شود. این محدوده باید در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون نقش مؤثری داشته باشد. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد. ژئوپارک زیر نظر یونسکو و توسط بالاترین مقام مملکتی منطقه‌ای که ژئوپارک در آن واقع شده است اداره می‌شود. هدف از ایجاد ژئوپارک توسعه پایدار منطقه است.

ژئوپارک‌ها زیر نظر یونسکو به مراکزی کارآمد برای آموزش مفاهیم محیط زیست، پژوهش و کارورزی در زمینه‌های مختلف علوم زمین تبدیل می‌شوند.

کد خبر 452823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.