طراحی باغ شفابخش اصفهان با رویکرد دانش سنتی

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: طراحی باغ شفابخش اصفهان با رویکرد دانش سنتی به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت خدمات شهری توسط «محمود جعفری» دانشجوی دانشگاه تهران مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: باغ‌های شفابخش در گذشته برای کمک به روند بهبود بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز نقاهتی ایجاد شده است به طوری که پس از گذشت سال‌ها، به فضای سبز و باغچه‌های معمول در بیمارستان‌ها نیز باغ شفابخش اطلاق شد زیرا با وجود آن فضا و ادراک آن حداقل به صورت بصری توسط بیمار، روند بهبود او تسریع یافته و یا حداقل فایده آن کاهش استرس بیمار بوده که نوعی شفابخشی است.

وی افزود: امروزه به علت شهرنشینی متراکم، افزایش بیش از حد جمعیت و معضلات زیست محیطی و آثار شهرنشینی همچون استرس، فشار عصبی و … باغ شفابخش پدیده‌ای حائز اهمیت و مورد نیاز جوامع امروزی شهرنشین است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه طراحی باغات شفابخش به صورت طراحی‌های ساده گذشته جوابگو نبوده و همچنین این گونه باغ‌ها از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به سمت ایجاد شدن در فضاهای شهری حرکت می‌کنند، باید ویژگی‌های اصلی این نوع باغ‌ها و اینکه چه عناصری و چگونه آن را به بهترین شکل ممکن تحقق می‌بخشند، مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این پژوهش سعی شده ابتدا به بررسی تاریخچه و وضعیت باغ‌های شفابخش امروزی و همچنین دانش طب سنتی و مکمل پرداخته شده سپس با جمع‌آوری اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و بررسی نمونه‌های موردی، عناصر و ویژگی‌های باغی شفابخش که تلفیقی از باغ و دانش سنتی باشد ارائه شود که در نهایت این مطالعات به صورت طرحی اجرایی در منطقه ناژوان اصفهان پیشنهاد شده است.

کد خبر 452719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.