اجرای مسیر ویژه دوچرخه‌سواری، اصفهان را متحول می‌کند/ورود موتورسیکلت ممنوع!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه اجرای ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه تحول بزرگی در اصفهان ایجاد خواهد کرد، گفت: منطقه مرکزی شهر باید از آلودگی پاک شده و با ایجاد محدودیت‌هایی از ورود خودروها ممانعت شود تا آرامش به مرکز شهر بازگردد.

مسعود بنده‌خدا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال‌های گذشته با مسائل آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان و پاییز درگیر هستیم و امسال با توجه به موضوع شیوع کرونا این موضوع جدی‌تر دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: هر سال به شهروندان توصیه می‌شد که برای انجام سفرهای درون شهری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما امسال با توجه به همه‌گیری کرونا تاکید بر استفاده شهروندان از حمل و نقل پاک است و اینکه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه دوچرخه‌سواری یکی از سالم‌ترین و پاک‌ترین روش‌های حمل و نقلی است، افزود: مردم اصفهان از دیرباز دوچرخه‌سوار بوده‌اند، اما در چند سال اخیر این رویداد کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: در سال ۶۹ آمارگیری مبدا و مقصد سهم سفرها با دوچرخه ۱۶ درصد، سال ۷۹ هشت درصد و در آمارگیری چند سال گذشته نزدیک به پنج درصد رسیده است.

بنده‌خدا تصریح کرد: در شرایط کرونایی سهم موتورسیکلت افزایش یافته است که بالطبع سهم استفاده از دوچرخه نیز افزایش یافته است، اما فراهم شدن بستر دوچرخه‌سواری ایمن در شهر همواره مطالبه شهروندان بوده است که طبق برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های اجرا شده، امیدواریم به زودی شاهد ایجاد شبکه کامل و پیوسته دوچرخه‌سواری ایمن در اصفهان باشیم.

اصلاح و نوسازی ۴۲ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری

وی گفت: تاکنون ۴۲ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر ایجاد شده است که نیاز به بهسازی و ایمن‌سازی بیشتر دارد زیرا در برخی مسیرها موانعی وجود دارد و تمام مسیرها پیوستگی لازم را ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تحول ۷۷۷ کیلومتری دوچرخه‌سواری در شهر، اظهار کرد: ۳۰۰ کیلومتر مسیر درجه یک حاشیه خیابان به خصوص مکان‌هایی که پارک حاشیه‌ای ممنوع است با جدول جداسازی شده و یک مسیر ویژه مجزا دوچرخه‌سواری ایجاد می‌شود که تاکنون در چند خیابان آمادگاه، ابن‌سینا، حافظ و نیکبخت غربی به صورت پایلوت اجرا شده است.

وی ادامه داد: ۵۵ کیلومتر مسیر درجه دو مکان‌هایی که توقف ممنوع نیست و در حاشیه است و به صورت خط کشی جداسازی می‌شود و ۳۵۰ کیلومتر مسیر درجه سه مسیرهایی است که عمدتاً در پیاده‌روها با خط‌کشی جداسازی خواهد شد و یا پارک‌های حاشیه‌ای که قابلیت حذف ندارند و به دلیل محدودیت عرضی معبر با خط‌کشی جداسازی می‌شود.

بنده‌خدا تصریح کرد: همچنین ۳۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مجاورت مسیرهای ویژه اتوبوس با افزایش عرض خط ویژه به صورت ایمن ایجاد خواهد شد که این موارد به علاوه ۴۲ کیلومتر مسیر موجود دوچرخه‌سواری ۷۷۷ کیلومتر شبکه یکپارچه و ایمن دوچرخه سواری در مناطق مختلف شهر به صورت یک مسیر پیوسته را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: یکی از اهداف اجرای این طرح این است که شهروندان بتوانند از هر مبدا با یک مسیر پیوسته و ایمن دوچرخه‌سواری به مقصد خود برسند و دیگر والدین نگران بروز حادثه برای فرزندان خود نباشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: همچنین منطقه مرکزی شهر باید از آلودگی پاک شده و با ایجاد محدودیت‌هایی از ورود خودروها ممانعت شود تا مرکز شهری آرام داشته باشیم و سفرهای محوری عمدتاً از رینگ‌ها و کمربندی‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها نباید از این مسیر برای تردد استفاده کنند و این منوط به فرهنگ‌سازی گسترده است، تصریح کرد: قصد داریم مد موتورسواری را به مد دوچرخه‌سواری تبدیل کنیم. شهروندان باید به این واقعیت برسند که حمل و نقل پاک دوچرخه است نه موتورسیکلت چراکه طبق برآورد کارشناسان موتورسیکلت شش تا هشت برابر بیش از خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

بنده‌خدا اظهار امیدواری کرد: ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی شود و طبق مصوبه اخیر شورای ترافیک استان ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد.

کد خبر 452662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.