تعطیلی بدون هدف تهران سبب بروز نارضایتی می‌شود/ بسته پیشنهادی شورا برای تعطیلی پایتخت

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: تعطیلی دو هفته‌ای تهران بدون برنامه‌ریزی برای قبل و بعد از قرنطینه دو هفته‌ای، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تشریح شرایط تهران با توجه به شیوع کرونا در هفته‌ای که گذشت و تصمیم روزهای آتی در این خصوص، با اشاره به دو جلسه‌ای که هفته گذشته با مجمع نمایندگان شهر تهران با موضوع وضعیت کرونا در پایتخت برگزار شده، اظهار کرد: از سوی مجمع نمایندگان شهر تهران برای بررسی شرایط کرونا در تهران جلسه هم‌اندیشی برگزار شد که در یکی از جلسات من و در جلسه دیگر با آقای هاشمی رئیس شورا شرکت کردیم که در این جلسه شرایط تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت بحث و بررسی شد.

وی ادامه داد: در این جلسه عبدالحسین روح‌الامینی رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر، علیرضا زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران، سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری به نمایندگی از شهردار تهران که به دلیل حضور در مراسم عزاداری فوت خواهر خود امکان شرکت در این جلسه را نداشت و دیگر افرادی که در این حوزه تصمیم گیر و مجری هستند شرکت کردند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت پایتخت از لحاظ شیوع کرونا خوب نیست و تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در پایتخت فوت کرده‌اند، تصریح کرد: بیمارستان‌ها کاملاً پر شده و تخت خالی در بخش آی سی یو نداریم؛ تعداد مبتلایان جدید هم بالاست و تهران در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار دارد.

وی ادامه داد: علی‌رغم ضرورت قرنطینه کامل تهران، تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در این کلانشهر نیز به صورت ناگهانی امکان‌پذیر نیست و برای قفل کردن شهر نیز مقدمات و ماخراتی باید پیش‌بینی شود. پیشنهاداتی مطرح شده تا ستاد مقابله با شیوع کرونا خود را برای این تعطیلی دو هفته‌ای آماده کند البته تنها تعطیلی دو هفته‌ای تأثیری در کاهش ابتلا به کرونا ندارد بلکه باید شاخص‌های کنترلی برای قبل و بعد از این تعطیلی مشخص شود در غیر این صورت تعطیل بدون مشخص کردن اهداف قابل سنجش، سبب نارضایتی بیشتر خواهد شد.

خداکرمی با بیان اینکه اقداماتی مطرح شده که با انجام آن ضریب خطا در این تصمیم‌گیری کاهش پیدا کند و اهداف تعطیلی نیز قابل سنجش باشد، گفت: اینکه بعد از این تعطیلی باید ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند و ضوابطی برای کسانی که پاسخ تست کرونای آنها مثبت است تدوین شود. از جمله مواردی است که مدنظر قرار گرفته است و ان‌شاءالله تمام پیشنهادات به امضای همه اعضای شورای شهر تهران برسد و در اختیار ستاد کرونا گذاشته شود. این پیشنهادات، ترکیبی با پیشنهادات مجمع نمایندگان تهران خواهد بود که امیدواریم با تحقق آن شرایط بهتری در تهران ایجاد شود.

هدف تعطیلی تنها فرصت تنفس به بیمارستان‌ها نیست

وی با بیان اینکه تعطیلی کامل شهر تهران بدون پیش‌بینی کشش و توان لازم و حمایت تمام ارگان‌ها و همزمانی تعطیلی همه سازمان‌ها امکان پذیر نیست تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمیتی برای وضعیت بعد از تعطیلی و همچنین بعد از بازگشایی در کنترل بیماری بسیار مؤثر است اگر هدف ما از این تعطیلی تنها فرصت و زمان تنفس دادن به بیمارستان‌ها باشد به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: اصرار ما در برنامه‌ریزی دقیق برای قبل و بعد از اعلام تعطیلی در پایتخت برای رسیدن به وضعیت مطلوب بوده و همه جوانب امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این تصمیم باید سنجیده شود و مشکلات آن در همه سطوح بررسی شود.

وی با بیان اینکه مردم و حاکمیت باید برای اجرای این برنامه‌ها همکاری کنند، ادامه داد: وظیفه مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند شستن دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از حضور در اماکن سر پوشیده بیش از ۲۰ دقیقه و اجتناب از مهمانی دادن و حضور در اجتماعات است.

خداکرمی گفت: وظیفه حاکمیت وظیفه سنگین‌تری است و تنها مربوط به دولت نیست و نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند مانند شهرداری‌ها و سازمان‌های فرهنگی که کم هم نیستند باید در این حوزه فعال‌تر عمل کنند. همچنین سازمان‌هایی که از بودجه ملی استفاده می‌کنند و ثروت ملی را در اختیار دارند مانند بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت باید کمک کنند تا تبعات اقتصادی ایام قرنطینه با حمایت‌های لازم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید در حوزه فعالیت‌های فرهنگی اقدامات لازم را برای همراه کردن مردم انجام دهد و در مجموع تمامی نهادهای مستقر در تهران در این حوزه هماهنگ عمل کنند.

سوله‌های شهرداری در صورت نیاز در اختیار قرار می‌گیرد

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وجود پر شدن تخت‌های بیمارستانی امکان استفاده از سوله‌های بحرانی که برای این زمان پیش‌بینی شده وجود دارد یا خیر، گفت: تعدادی از سوله‌های شهرداری برای این دوران آماده شده‌اند و همچنان امکانات لازم را برای بیمارانی که دوران نقاهت خود را سپری می‌کنند در این اماکن وجود دارد.

وی با بیان اینکه قطعاً در صورت اعلام نیاز دانشگاه‌ها این سوله‌ها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در پیک سوم بیمارستان‌های بخش خصوصی نیز بیماران کرونایی را بستری می‌کنند با توجه به همه مشکلات از ظرفیت بخش‌های آی سی یو این بیمارستانها نیز استفاده شده اما هرگاه بیمارستان دانشگاه‌ها نیاز به فضا داشته باشند شهرداری امکان استفاده از فضاهای سوله‌های بحران را فراهم خواهد کرد.

کد خبر 452658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.