‌اصلاح بودجه ۹۹ ضرورت دارد اما در اولویت نیست

یک کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی گفت: اصلاح بودجه ۹۹ همچون توجه به کانال‌های هزینه‌ای یک ضرورت است اما در اولویت نیست.

خشایار جمالی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اقتصاد کشور مشکلات کلان مهم‌تری از اصلاح ساختار بودجه چهار ماهه دارد، اظهار کرد: تنها چهار ماه از اجرای کامل بودجه ۹۹ از سوی دولت و دستگاه‌های اقتصادی دولت باقی مانده و به نظر نمی‌رسد اصلاح ساختار کلی بودجه، در این مدت برای کشور معجزه اقتصادی همراه داشته باشد.

وی افزود: فرآیند بررسی لایحه بودجه یک بار از سوی نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی طی شده و انجام دوباره فرآیند بازرسی از لوایح بودجه ۹۹ تنها وقت کشور را هدر می‌دهد. مهم‌ترین موضوع در شرایط کنونی اقتصادی تمرکز بر تامین معیشت خانواده‌های کم‌درآمد یا بی‌درآمد است و اصلاح ساختار بودجه ۹۹ که تنها چهار ماه از اجرای آن باقی مانده نسبت به موضوع مذکور به هیچ وجه در اولویت دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی نیست.

این کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل لوایح بودجه‌ای کشور، تکیه بر کانال‌های هزینه‌ای به جای کانال‌های درآمدی است، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه به عنوان محور اصلی تنظیم بودجه و برنامه اقتصادی دولت باید در هنگام تدوین بودجه هر سال بر کانال‌های درآمدی دولت تمرکز کند نه اینکه کانال‌های هزینه‌ای را شناسایی و بودجه مورد نیاز برای تأمین آنها را تدوین کند.

جمالی نژاد اضافه کرد: البته توجه به کانال‌های هزینه‌ای دولت در بودجه هر سال یک ضرورت اقتصادی است اما نباید به یک اولویت اقتصادی در برنامه‌ریزی دراز مدت و یک ساله دولت تبدیل شود. دولت بر اساس هزینه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند نه بر اساس درآمدها و نتیجه برنامه‌ریزی اقتصادی بر اساس کانال‌های هزینه‌ای نیز چیزی جز وضعیت کنونی نظام اقتصادی ایران نخواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاح بودجه ۹۹ همچون توجه به کانال‌های هزینه‌ای یک ضرورت است اما در اولویت نیست و باید مجلس شورای اسلامی به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح، برای شناسایی کانال‌های درآمدی جدید دولت و توسعه کانال‌های قبلی در زیرشاخه‌های اقتصادی متممی ارائه کند.

این کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی خاطرنشان کرد: همانطور که باید دولت توجه بیشتری به کانال‌های درآمدی داشته باشد، اصلاح فرهنگ بودجه‌ریزی در دستگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت و ادارات و نهادهای سازمانی نیز باید در دستور کار کابینه قرار گیرد زیرا فرهنگ تمرکز بر کانال‌های هزینه‌ای به یک سیاست کلی در روند بودجه‌ریزی دیگر دستگاه‌های اقتصادی و ادارات استانی و شهرستانی تبدیل شده و مدیران ارشد اقتصادی کشور برای احداث کانال‌های جدید درآمدی تلاش نمی‌کنند.

وی افزود: ایده گرفتن از استارتاپ‌ها برای اصلاح فرهنگ بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی اقتصادی در ادارات استانی و شهرستانی یکی از راهکارهای مهمی است که دولت می‌تواند با اهتمام ویژه به آن کانال‌های هزینه‌ای و درآمدی را به صورت دقیق و شفاف شناسایی کند.

کد خبر 452619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.