‌اصلاح ساختار بودجه در شرایط فعلی مشکلی را حل نمی‌کند

یک کارشناس اقتصاد رفتاری گفت: اصلاح ساختار بودجه در شرایط فعلی مشکلی را حل نمی‌کند زیرا لوایح در نظر گرفته شده در بودجه ۹۹ بخش کلان نظام اقتصادی ایران را مدیریت می‌کنند و برنامه‌هایی برای مدیریت اقتصاد در حوزه‌های استراتژیک هستند.

رحمان حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عواقب تشدید نارضایتی‌های اقتصادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت و کابینه حسن روحانی در آخرین روزهای عمر دولت دوازدهم، اظهار کرد: وظیفه نمایندگان نظارت و قانون‌گذاری برای تسهیل عملکرد دولت و مطالبه‌گری در خصوص تامین معیشت مردم است اما نباید این وظیفه با فشار سیاسی بر دولت در شرایط جنگ اقتصادی، تحریم‌های سختگیرانه ایالات متحده و التهابات ارزی اشتباه گرفته شود.

وی افزود: تشدید تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک میان اعضای کابینه حسن روحانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و علنی کردن آنها به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور و مدیریت بازارهای مهم و نظام عرضه و تقاضای کالاهای اساسی نیست؛ اغلب بازارهای مهم و استراتژیک کشور به صورت مستقیم تحت تأثیر فضای سیاسی داخلی و ارتباطات سیاسی بین‌المللی هستند و هرگونه تنش دیپلماتیک در این حوزه منجر به تشدید التهابات اقتصادی در بازار خواهد شد.

این کارشناس اقتصاد رفتاری و استاد دانشگاه با بیان اینکه تمرکز بر نقاط ضعف دولت در نظام اقتصادی به یک وظیفه برای اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده، تصریح کرد: دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی یکی از غیرعلمی‌ترین دوره‌های خانه ملت پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و بهتر است نمایندگان به جای ایجاد تنش‌های سیاسی، راهکارهای اقتصادی و کارشناسی‌شده را به دولتی که توانایی کنترل نظام اقتصادی را ندارد پیشنهاد بدهند.

حسین‌زاده اضافه کرد: اصلاح ساختار بودجه در شرایط فعلی مشکلی را حل نمی‌کند زیرا لوایح در نظر گرفته شده در بودجه ۹۹ بخش کلان نظام اقتصادی ایران را مدیریت می‌کنند و برنامه‌هایی برای مدیریت اقتصاد در حوزه‌های استراتژیک هستند؛ این در حالی است که اکنون مشکل اصلی اقتصاد کشور در بخش خرد نظام اقتصادی ریشه دوانده و معیشت مردم را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: پیشنهادات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای اصلاح ساختار کلی بودجه ۹۹ حل مشکلات کلان اقتصاد کشور را هدف گرفته و این برای بلندمدت شاید مفید باشد اما شرایط کنونی نظام اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خرد اقتصاد به صورت کامل دچار جوگیری اجتماعی شده و باید بیشتر به این حوزه اهمیت داده شود.

این کارشناس اقتصاد رفتاری و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته اقتصاد رفتاری در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای کم کردن میزان تأثیر سیاست داخلی و خارجی کشور در بازارهای مهم اقتصادی است اما به رغم تاکید کارشناسان بر لزوم تشکیل این کمیته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

حسین‌زاده افزود: نظام اجتماعی حاکم بر اقتصاد به اصلاحات بیشتری نیاز دارد تا نظام لوایح برنامه و بودجه اقتصادی دولت در سال ۹۹ و دولت وظیفه دارد به عنوان مدیر اقتصادی کشور در بخش کلان اهتمام ویژه‌ای به فضای اجتماعی نظام اقتصادی داشته باشد.

کد خبر 452617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.