شیوع کرونا بهداشت عمومی را ارتقا بخشید/ پیک آنفلوآنزا را سال گذشته تجربه کردیم

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رعایت موازین بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا توانسته به ارتقای بهداشت عمومی کمک کند.

عباسعلی جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص وضعیت همه‌گیری همزمان آنفلوآنزا و کرونا در روزهای آتی، با بیان اینکه هرساله چنین روزهایی مقارن با شروع فصل اپیدمی آنفلوآنزا بود، اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا مانند شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی باعث کاهش شیوع و مهار اپیدمی آنفلوآنزا شده است.

وی افزود: از طرف دیگر سال گذشته پیک بیماری آنفلوآنزا اتفاق افتاد و حتی اگر در سال جاری شیوع کرونا را نیز تجربه نمی‌کردیم، سطح شیوع آنفلوآنزا کمتر بود.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه رعایت موازین بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا توانسته است به بهداشت عمومی کمک کند، تصریح کرد: برای ابتلا نشدن به کرونا شستن دست‌ها بیشتر شده که در نتیجه آن در تابستان تعداد ابتلا به بیماری‌های اسهالی بسیار اندک بود.

وی ادامه داد: وقتی اصول بهداشتی را رعایت کنیم به کاهش انتقال بعضی از بیماری‌های واگیردار کمک می‌کند اما آمار التلای برخی بیماری‌های مزمن در شرایط شیوع کرونا بالاتر رفت. استرس و بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل قرنطینه‌های خانگی افزایش داشته‌اند و ورزش‌های دسته جمعی و تفریح در این ایام کاهش یافته است.

افزایش میزان شیوع کرونا در میان خانواده‌ها

جوادی با بیان اینکه اعمال محدودیت در شهرها برای مقابله با شیوع کرونا به اینکه آن شهر کوچک باشد یا کلانشهر ارتباطی ندارد، خاطرنشان کرد: اعمال محدودیت‌ها در شهرستان‌های مختلف براساس تعداد موارد مثبت نسبت به جمعیت است و بر مبنای درصد شیوع بیماری، رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سفید شیوع کرونا در شهرستان‌ها اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی درصد شیوع بیماری و انتقال آن خیلی بالا باشد برای آن شهرستان اعمال محدودیت‌های بیشتری می‌شود به همین دلیل در کشور با توجه به آمار، تصمیم گرفته شده و در هفته گذشته ورودی چندین شهرستان به‌طور جدی کنترل شد.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سه روش شستن مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای کنترل بیماری وجود دارد و قرنطینه شهرها می‌تواند به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل موارد ابتلا به کرونا کمک کند اما باید در نظر بگیریم که در موج دوم و سوم، ابتلا به کرونا بیشتر میان موارد خانوادگی بوده است.

قرنطینه و تعطیلی شهرها با توجه به شرایط اقتصادی ممکن می‌شود

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای تعطیلی یک کلانشهر یا تعطیلی تمام کشور، دولت تمام جوانب را سنجیده و با توجه به امکانات و اطلاعات موجود تصمیم‌گیری می‌کند؛ باید در عین حال که شیوع بیماری مهار می‌شود رونق کسب و کارها به‌ویژه افرادی که روزمزد هستند درنظر گرفته شود.

جوادی با تاکید بر لزوم توجه به توزیع اقلام ضروری مردم و در دسترس بودن مایحتاج شهروندان در کلانشهرها هنگام اعمال تعطیلی‌ها، گفت: باید پیش از اینکه تصمیم به قرنطینه کامل یک کلانشهر مانند اصفهان گرفته شود، چگونگی انتقال مواد غذایی ارزیابی شود. وقتی به مردم می‌گوئیم قرار است ۱۵ روز تمام شهر تعطیل و قرنطینه کامل شود باید به این نکته توجه کنیم که آن‌ها به غذا احتیاج دارند. حداقل نان که رزق عمومی مردم است آیا به راحتی در اختیارشان قرار می‌گیرد؟ مردم برای افزایش سطح ایمنی خود باید میوه و گوشت مصرف کنند و این اقلام دردسترس آن‌ها باشد.

وی تاکید کرد: در مجموع به نظر می‌رسد اگر سه مورد اصلی در پیشگیری کرونا یعنی استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کرده و دولت نیز بسته به وضعیت اقتصادی کشور محدودیت‌ها را در شهرستان‌های قرمز و شدیداً قرمز افزایش داده یا آن‌ها را تعطیل کند در کنترل شیوع بیماری موفق خواهیم شد.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: البته وقتی می‌گوئیم کنترل بیماری، منظورمان این نیست که اصلاً موارد ابتلا به کرونا در کشور وجود نداشته باشد بلکه بدین معناست که بیماری به اندازه‌ای روی دهد که سیستم درمانی بتواند آن را مدیریت کند یعنی پذیرش بیمارستان‌هایمان از کنترل خارج نشده و برای مریض‌ها جا داشته باشند، در این شرایط می‌گوئیم شیوع بیماری کنترل شده است.

هرچه کندتر به ایمنی عمومی برسیم افراد بیشتری زنده می‌مانند

وی در واکنش به این فرضیه که رسیدن به ایمنی عمومی می‌تواند در رسیدن به نقطه پایان شیوع کرونا کمک کند، افزود: منظور از ایمنی عمومی این است که مردم به بیماری مبتلا شوند و آنتی بادی در بدنشان به وجود آید ولی به دلیل این که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند در بیمارستان بستری خواهند شد باید در این زمینه به ظرفیت پاسخگویی کادر درمان توجه کنیم.

جوادی تصریح کرد: هرچه ایمنی عمومی زودتر به پیک برسد خطر مرگ و میر بیشتر می‌شود، برای اینکه سیستم بهداشت و درمان قادر به پاسخگویی درمانی مردم نخواهد بود. هرچه کندتر پیش برود این آمادگی برای سیستم درمان وجود دارد که به مردم بیشتر رسیدگی کرده و تعداد بیشتری زنده بمانند.

زباله‌های بیمارستانی اصفهان بیشتر نشده است

وی اظهار کرد: در استان اصفهان مخصوصاً در شهرستان‌ها با کمبود تعداد تخت‌های بیمارستانی مواجه هستیم و تقریباً در تمام روزهای سال بیمارستان‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد ضریب اشغال را تجربه می‌کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به دلیل این که در شرایط کنونی آمار بیماران بستری تفاوت چندانی نکرده است با شیوع کرونا شاید نوع زباله‌های بیمارستانی عوض شده باشد اما حجم آن چندان تغییری نمی‌کند و شاید به خاطر کاهش تعداد جراحی الکتیو، کمتر هم شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: جراحی الکتیو آن دسته از اعمال جراحی است که برعکس جراحی اورژانسی، انجام آن را می‌توان از قبل برنامه‌ریزی کرد مانند جراحی‌های زیبایی؛ بنابراین با کاهش و به تعویق افتادن این نوع از جراحی‌ها احتمالاً تولید زباله‌های بیمارستانی اصفهان کاهش داشته است.

کد خبر 452613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.