برگزاری جشنواره موسیقی خانقاهی در شهر خلاق موسیقی

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج گفت: جشنواره موسیقی خانقاهی به مناسبت میلاد رسول اکرم(ص) و هفته وحدت در دو بخش تکنوازی دف و مولودی‌خوانی در سنندج، شهر خلاق موسیقی برگزار می‌شود.

سرکوت نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر سنندج شهر جهانی خلاق موسیقی و پایتخت دف است و دارای پیشینه بسیاری در زمینه موسیقی خانقاهی و مولودی‌خوانی است و جشنواره موسیقی خانقاهی در این شهر برگزار می‌شود، این جشنواره با همکاری و حمایت شورای شهر و شهرداری سنندج برگزار خواهد شد و به آثار برتر و برگزیده جشنواره جوایز نفیسی تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: شرکت در این جشنواره برای همه دف‌نوازان و گروه‌های دف‌نوازی سراسر کشور آزاد است و همراهی یک مولودنامه‌خوان برای عزیزانی که به صورت گروهی قصد شرکت در این جشنواره را دارند الزامی است.  این جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت موارد بهداشتی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج با اشاره به اینکه مدت زمان فایل‌های ارسالی در بخش دف یک دقیقه و در بخش مولودی‌خوانی سه دقیقه است، افزود: آخرین مهلت برای ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ۱۵ آبان ماه است و شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را به شماره همراه ۰۹۱۸۹۸۲۰۴۶۰ از طریق واتس آپ ارسال کنند.

موسیقی خانقاهی به عشق و یاد پیامبر نور و مهربانی نواخته می‌شود

وی با توضیح اینکه امسال اولین سالگرد الحاق سنندج به شبکه شهرهای خلاق و شروع هفته وحدت همزمان شد، اما در شرایط موجود به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری هیچ مراسمی به صورت فیزیکی نیست، تصریح کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج جشنواره موسیقی خانقاهی را به صورت مجازی و در دو محور تک نوازی دف و مولودی خوانی که به صورت گروهی خواهد بود برگزار می‌کند.

نجفی در خصوص شهر خلاق موسیقی، خاطرنشان کرد: موسیقی در کردستان و به خصوص در سنندج دارای ریشه‌ای اسطوره‌ای و تاریخی و قدمت آن از دوران اهورا تا امروز است. موسیقی در کردستان نوای برای زندگی، کار، ایمان و عشق است. از تولد تا شادی و از سوگ تا نیایش موسیقی قسمتی از خاطرات جمعی مردمان این سرزمین است.

وی با تاکید بر اینکه سال‌هاست سبک خانقاهی به عشق و یاد پیامبر نور و مهربانی نواخته و خوانده می‌شود، اضافه کرد: بهتر است بدانیم زمانی که از موسیقی یاد می‌کنیم، قسمتی از آن موسیقی خانقاهی یا موسیقی آئینی است که در طول هفته از تمام محلات، تکایا و خانقاه‌های متعدد سطح شهر سنندج صدای این موسیقی شنیده می‌شود و ذکر درویشان روح و جان را نوازش می‌کند، به همین دلیل برگزاری این جشنواره به عشق پیامبر نور و رحمت و اولین سالگرد الحاق سنندج به شبکه شهرهای خلاق دنیا پیش بینی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج گفت: شرکت‌کنندگان می‌توانند در زمان تعیین شده آثار خود را ضبط کرده و برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که بعد از داوری آثار به نفرات برتر جوایز و لوح یادبود از طرف شهر خلاق موسیقی سنندج اهدا خواهد شد.‌

کد خبر 452603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.