بعد از سودان نوبت عربستان است که روابط خود با اسرائیل را عادی کند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: امارات و عربستان نقش مهمی در تشویق و ترغیب کشورهای عرب برای عادی سازی روابط با اسرائیل داشته‌اند و بعد از سودان نیز نوبت عربستان است، اما سعودی‌ها در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هستند.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: سودان یکی از کشورهای شمال آفریقا است و ایالات متحده آمریکا از سال‌ها پیش این کشور را در لیست حامیان تروریسم در جهان قرار داده و تحریم‌های اقتصادی فراوانی را علیه آن اعمال کرده است. اخیراً مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در حاشیه سفر خود به سودان اعلام کرد که در صورتی که این کشور رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، ایالات متحده نام این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریست خارج خواهد کرد؛ به همین دلیل سودان اعلام کرد که خواهان عادی سازی روابط خود با اسرائیل است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: دولت سودان محکوم به پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار غرامت به ایالات متحده آمریکا بود که در طی روزهای گذشته این مبلغ به واشنگتن پرداخت شد و طبیعتاً نامش از لیست کشورهای حامی توریست خارج خواهد شد. عربستان سعودی نیز متعهد شده در قبال این عادی سازی روابط، یک میلیارد دلار به دولت سودان پرداخت کند.

هانی زاده ادامه داد: به لحاظ حضور حزب‌های اسلامی قدرتمند مردمی در سودان، عادی سازی روابط بین این کشور و رژیم صهیونیستی واکنش شدید مردم را همراه داشته است و به نظر می‌رسد این عادی سازی تنها در سطح مقامات دو رژیم باقی بماند.

وی تاکید کرد: فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل نشان می‌دهد که دونالد ترامپ به دلیل شکست‌های متعدد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، شانس پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ضعیف می‌داند و با هدف کسب حمایت‌های لابی‌های صهیونیسم، درصدد عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: اساساً کشورهایی مانند امارات، بحرین و اخیراً سودان توسط آمریکا وادار به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند. در این بین عربستان و امارات به عنوان دو ابزار دست ترامپ، در تسهیل مسیر این عادی سازی نقش آفرینی کردند.

هانی زاده ادامه داد: امارات و عربستان در تشویق و ترغیب کشورهای عرب برای عادی سازی روابط با اسرائیل نقش مهمی داشته‌اند و بعد از سودان نیز نوبت عربستان است، اما سعودی‌ها در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هستند تا اگر ترامپ پیروز انتخابات باشد روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی و علنی کنند و در صورتی که بایدن پیروز انتخابات باشد در این روند شتاب نکنند.

کد خبر 452385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.