معادل مصرف ۲ درصد جمعیت کشور باید اقلام امدادی ذخیره داشته باشیم

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در دو بخش لجستیک و عملیات گفت: بر اساس استانداردها باید معادل مصرف دو درصد از جمعیت کشور اقلام امدادی ذخیره داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، مهدی ولی پور در جلسه مشترک با کمیته فنی قرارگاه فتح که با حضور فرمانده این قرارگاه عملیاتی و شهردار منطقه ۹ تهران در سازمان امداد و نجات برگزار شد، گفت: بر اساس استانداردها باید معادل مصرف دو درصد از جمعیت کشور اقلام امدادی ذخیره داشته باشیم، اما حادثه‌های پی‌درپی باعث شده که این میزان تحقق پیدا نکند. با همه این‌ها، اما به‌پشتوانه همراهی مردم و کمک دستگاه‌های نظامی نگذاشته‌ایم که مشکلی در پاسخگویی به حوادث به‌وجود آید.

وی در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی درباره تاریخ شکل‌گیری جمعیت هلال‌احمر گفت: سازمان امداد و نجات مجری وظایف حاکمیتی‌ای است که به هلال‌احمر واگذار شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: تعداد دستگاه‌های ناوگان امدادی ما ۵۶۰۰ دستگاه است. به‌دنبال نوسازی این ناوگان هستیم. ۱۶ بالگرد آماده‌به‌کار داشتیم که در هفته‌های اخیر توانستیم دوفروند را به چرخه عملیات بازگردانیم و در هفته آینده هم یک فروند دیگر اورهال می‌شود. امیدواریم تا آخر پاییز بتوانیم با ۲۰ فروند بالگرد امدادرسانی کنیم.

ولی پور گفت: ۴۲ هزار امدادگر و نجات‌گر در هلال‌احمر فعالیت می‌کنند. ۱۰ هزار نفر از این تعداد در پایگاه‌ها مستقرند و بقیه افراد متناسب با بروز حوادث در صحنه حاضر می‌شوند. در مجموع هم ۶۰۰ هزار عضو فعال در جمعیت هلال‌احمر حضور دارند.

وی افزود: ایران جز ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیاست. آن‌طور که پیش‌بینی‌های مؤسسه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد، طی ۲۰ سال آینده تعداد قربانیان آسیب‌های اجتماعی از قربانیان حوادث طبیعی بیش‌تر می‌شود. ما در هلال‌احمر بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

در ادامه این جلسه سرهنگ پاسدار رضا گرشاسبی فرمانده قرارگاه عملیاتی فتح نیز در این جلسه با قدردانی از میزبانی سازمان امداد و نجات گفت: امدادگران در بحران‌ها فداکارانه حاضر می‌شوند و نقش مؤثری دارند.

وی ادامه داد: موج سوم کرونا در جریان است. به کادر درمان فشار مضاعفی وارد شده است. ۶۲۰ طلبه در قالب گروه‌های جهادی ۱۵ نفره برای خدمات‌رسانی در بیمارستان‌ها حاضر شده‌اند. همچنین ۱۰۰ نفر از آن‌ها برای کفن‌ودفن اموات کرونایی در بهشت‌زهرا (س) حاضر شده‌اند. سرهنگ گرشاسبی توضیح داد: برای گذر از این دوران باید همه در کنار هم به دولت کمک کنیم. قرار بر این است که انجام کمک‌های مومنانه بیش‌تر شود. امیدواریم با برگزاری جلسه‌های بیش‌تر شاهد هم‌افزایی اثرگذارتری باشیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی فتح گفت: باید بر کاهش سفرها در این ایام تاکید شود. طرح کاهش حضور کارمندان ادارات برای این است که مردم در خانه بمانند. بسیجی‌ها برای بیماریابی فعال‌تر خواهند شد. ایستگاه‌هایی برای توزیع لوازم بهداشتی در نظر گرفته شده است. همچنین قرار است ۳۰۰ خودرو توسط سپاه، ناجا و وزارت بهداشت آماده شود تا با حضور در سطح شهر تذکرهای لازم را به مردم بدهند.

سیدمصطفی موسوی‌لاری شهردار منطقه ۹ تهران نیز در این نشست گفت: سیستم یکپارچه شهری برای فعالیت هماهنگ ضروری است. پرداختن به مباحث امنیتی بیش‌تر از قبل اهمیت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌هایی برای زلزله تهران صورت گرفته است. با همه این‌ها، اما باید توجه داشت هر فردی که مسئولیتی دارد جز آسیب‌دیدگان خواهد بود.

بنا به گزارش میزان، موسوی‌لاری اضافه کرد: برای این موضوع باید از خارج تهران امداد داشته باشیم تا با کمک آن‌ها بتوانیم حادثه را مدیریت کنیم.

کد خبر 452273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.