برگزاری نشست مشورتی میان کشورهای عضو همکاری اسلامی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری جلسۀ مشورتی از طریق ویدئوکنفرانس به منظور اجرای نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو همکاری اسلامی (TPS/OIC) با مشارکت نمایندگان این کشورها خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در نشست مشورتی بین کشورهای عضو همکاری اسلامی، موافقتنامه مذکور و توسعه همکاری میان کشورهای اسلامی را با اهمیت توصیف کرد و اظهار کرد: کلیه تعهدات مربوط به اجرایی شدن این موافقتنامه تصویب و تکمیل و فهرست به روز رسانی امتیازات توسط ایران نیز ارائه شده است.

وی افزود: ایران با مشارکت فعال خود در مذاکرات مربوط به تدوین پروتکل طرح تعرفه‌های ترجیحی (PRETAS) حمایت خود را از اجرایی شدن موافقتنامه اعلام می‌کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در این نشست مجازی نمایندگانی از ۱۴ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی که فرآیند اجرایی موافقتنامه را تکمیل کرده‌اند و همچنین نمایندگان مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT)، کمیته دائمی همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (COMCEC) به عنوان دبیرخانه مشترک کمیته مذاکرات تجاری (TNC) مشارکت داشتند.

زادبوم ادامه داد: کشورهای مشارکت‌کننده در این جلسه که تکمیل کننده فرآیند اجرایی موافقتنامه نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو همکاری اسلامی (TPS/OIC) هستند، شامل ایران، ترکیه، امارات، عربستان، قطر، بحرین، کویت، عمان، اردن، مراکش، پاکستان، مالزی، بنگلادش است.

در ادامه این جلسه، دلیمره از وزارت اقتصاد ترکیه، به عنوان رئیس جلسه، بر نیاز کشورهای اسلامی به همکاری بیشتر با توجه به تحولات اخیر و همچنین شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و با اشاره به اینکه ۱۴ کشور عضو فهرست‌های امتیازات را به روز رسانی کرده‌اند ارائه فهرست‌ها را در قالب تعیین شده ضروری دانست و از اقدامات کشورهای مشارکت کننده در جلسه تشکر کرد.

همچنین در این نشست، مدیر دفتر هماهنگی کامسک (COMCEC) نیز با اشاره به اینکه مهمترین پروژه کامسک گسترش همکاری‌های تجاری فی مابین و بالا بردن سطح تجارت درون‌گروهی کشورهای اسلامی است، گفت: افزایش سطح تبادلات تجاری منجر به افزایش حجم تولید در مقیاس بالاتر، کارآیی بیشتر و در نتیجه ارتقای سطح اقتصاد کشورهای اسلامی خواهد شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از نتایج این جلسه با توجه به مشارکت حداکثری نمایندگان کشورها، تاریخچه‌ای از روند موافقتنامه نظام ترجیحات تجاری میان کشورهای اسلامی و مذاکرات مربوط به فرآیند اجرایی شدن موافقتنامه از جمله ارائه فهرست‌های امتیازات به روز شده و انتشار گواهی مبدا، انتشار راهنماها و سمینارهای آموزشی برای ذی‌نفعان بیان کرد.

در ادامه این نشست، نمایندگان هر یک از کشورها از جمله ایران گزارش‌هایی در خصوص فهرست امتیازات اعطایی توسط کشور متبوع خود ارائه و پیشنهادات و سوالاتی را در این زمینه مطرح کردند.

دلیمره، نمایندۀ ترکیه و رئیس جلسه، پیشنهاد کرد برگزاری نشست کمیته مذاکرات تجاری در سطح وزیران کشورها اول جولای ۲۰۲۱ انجام شود و تاریخ اجرایی شدن موافقتنامه در همان ماه اعلام گردد در همین راستا جلسه فنی قبل از جلسه مذکور برای ژانویه ۲۰۲۱ پیشنهاد شد.

لازم به ذکر است، در پایان مقرر شد پیشنهادات و نظرات کشورها در مورد تاریخ برگزاری TNC و اجرایی شدن موافقتنامه در سی و ششمین اجلاس وزرای کامسک در آذرماه سال جاری طرح و نهایی گردد. همچنین قرار شد تا فهرست امتیازات کشورها توسط دبیرخانه کمیته مذاکرات تجاری بین اعضای مشارکت کننده جهت بررسی توزیع شود.

کد خبر 452265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.