افزایش ۵۷ درصدی تولید هم حریف گرانی گوشت نشد

افزایش قیمت گوشت قرمز در روند معاملات بازار در حالی اغلب مردم را شگفت زده کرده که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، روند تولید گوشت قرمز در کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نقش گوشت قرمز در سبد غذایی خانواده ایرانی بر هیچکس پوشیده نیست و نوسانات متعدد قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز دام سبک و سنگین در سال‌های گذشته همزمان با رشد تصاعدی نرخ تورم و افزایش فشار اقتصادی بر معیشت مردم در حالی صورت گرفته که ذائقه غذایی مردم ایران طی سال‌های متمادی نسبت به استفاده از گوشت قرمز عادت کرده و حذف این ماده پروتئینی از سفره خانواده ایرانی کاری بسیار دشوار است.

بر این اساس افزایش قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در هفته گذشته همراه با کمبود این ماده پروتئینی در روند نظام عرضه و تقاضای بازار در حالی شدت گرفته که فشار نوسانات اقتصادی بر معیشت مردم و کوچک شدن سفره خانواده‌های ایرانی در اوج خود به سر می‌برد.

اغلب فروشندگان و نمایندگان صنفی فعال در بازار گوشت قرمز، علت کمیاب شدن گوشت و افزایش قیمت ناگهانی آن را توقف روند تولید گوشت در کشتارگاه‌های صنعتی می‌دانند و تعدادی از فعالان بازار نیز معتقدند افزایش ناگهانی قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار به قیمت گوشت بال و پر افزایشی داده است.

افزایش ۵۷ درصدی تولید گوشت قرمز در کشور

تاکید فعالان صنفی بر کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار و ناتوانی آنها در پاسخگویی به نیاز مشتریان در حالی است که مرکز آمار ایران در گزارش شهریورماه خود وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور را بیش از ۴۰ هزار تن اعلام کرده بود که این رقم به معنای افزایش ۷.۸ درصدی تولید گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه است.

بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، گوشت گاو و گوساله با ٢٣.٦ هزار تن، ٥٩ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده و گوشت گوسفند و بره با ١٢.٩ هزار تن، بز و بزغاله با ٢.٨ هزار تن و سایر انواع دام با ۷۳۴ تن، به‌ترتیب ٣٢.٢ درصد، هفت درصد و ١.٨ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های دارای مجوز ذبح کشور در شهریورماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸، نشان‌دهنده افزایش ٥٧ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ١٣٩٩ نسبت به مرداد ۱۳۹۹ در حدود ٧.٨ درصد افزایش داشته است. بر این اساس علت اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار نمی‌تواند کمبود تولید این ماده پروتئینی از سوی تولیدکنندگان باشد و بی‌شک نوسانات چشمگیر نرخ گوشت قرمز در بازار علت دیگری دارد.

عرضه‌کنندگان نرخ‌های خودشان را دارند

محمدی، قصاب و فروشنده مواد پروتئینی در خیابان شیخ صدوق اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حالی که قیمت هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی، ۹۹ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده اما در واقع هیچ‌یک از عرضه‌کنندگان گوشت به بازار که ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان دارند، حاضر به عرضه گوشت با نرخ مصوب نیستند و نرخ‌های خودشان را ارائه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: تا چند هفته پیش همین عرضه کنندگان برای فروش چند کیلو گوشت بیشتر به قصابان و واحدهای صنفی التماس می‌کردند اما اکنون نرخ‌نامه‌های اختصاصی دارند و تحت چارچوب و قوانین خودشان به ما گوشت می‌فروشند.

آرش گرامی، دیگر فروشنده مواد پروتئینی که در خیابان کاوه اصفهان فعالیت می‌کند نیز در این باره می‌گوید: بر اساس اخباری که از چند همکار خود در این صنف شنیده‌ام، اغلب تولیدکنندگان گوشت قرمز در استان اصفهان که بخش قابل توجهی از نیاز استان به گوشت را تأمین می‌کنند، حاضر شده‌اند تا با کشتار نکردن دام‌های خود و تلف شدن آنها ضرر کنند ولی قیمت گوشت قرمز در بازار پایین نیاید.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد قیمت فروش دام برای تولیدکنندگان دام سنگین و سبک در استان اصفهان صرفه اقتصادی ندارد و از این رو کم‌فروشی تولیدکنندگان باعث شده تا کاهش حجم گوشت قرمز موجود در بازار منجر به افزایش قابل توجه قیمت هر کیلوگرم گوشت دام سبک و سنگین شود.

خریداران از شنیدن قیمت جدید گوشت تعجب می‌کنند

فاتحی یک فعال صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در این باره می‌گوید: اغلب خریداران و مشتریان ثابت من از شنیدن قیمت جدید گوشت قرمز که در عرض یک هفته به این نرخ رسیده، تعجب می‌کنند. نیمی از مشتریان ثابتم، دیگر به میزانی که قبلاً گوشت قرمز تهیه می‌کردند، خرید نمی‌کنند و اغلب خریداران گوشت هم قسمت‌های کبابی را سفارش نمی‌دهند.

زمانی دیگر فروشنده گوشت قرمز که در خیابان احمدآباد فعالیت می‌کند نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش همزمان قیمت اقلام پروتئینی گوشتی همچون مرغ و گوشت قرمز باعث شده بسیاری از مردم، این دو قلم را از سبد کالا و سفره خانوار خود حذف کنند. گرانی بی‌سابقه قیمت مرغ و گوشت در بازارهای اصفهان در حالی در هفته‌های اخیر شدت گرفته که هر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی تنها برای خرید یک مرغ دو کیلویی کافی است.

روح‌الامین، فروشنده گوشت قرمز دام سبک و سنگین در خیابان بهارستان غربی اصفهان، نیز وضعیت بازار را این چنین شرح می‌دهد: تعداد خریداران گوشت قرمز در هفته اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و مردم به خرید استخوان، امحا و احشا و دیگر قسمت‌های زائد دام روی آورده‌اند.

وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: علت افزایش قیمت گوشت قرمز را از تعدادی از تولیدکنندگان دام سبک و سنگین استان اصفهان که رابطه دوستی با آنها داشتم جویا شدم؛ گویا دولت راهی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی و صادرات گوشت قرمز به برخی از کشورهای همسایه پیدا کرده و صادرات گوشت را به تأمین نیاز بازارهای داخلی که مردم از طریق آنها ارتزاق می‌کنند، ترجیح داده است. البته این در حد حدس و گمان است و سند معتبری برای تأیید این خبر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قیمت گوشت قرمز همزمان با کاهش رشد شاخص‌های اقتصادی، افزایش میزان نارضایتی مردم از دولت و عملکرد دستگاه‌های اقتصادی و بالا رفتن میزان مصائب مالی و معیشتی مردم در روند زندگی روزمره در ایران در حالی شدت گرفته که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان خبره تبعات بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و موج نیاز شدید دولت به ارزهای خارجی برای تأمین نیاز واردکنندگان اقلام اساسی هنوز دامن‌گیر نظام اقتصادی ایران نشده و در شرایط تقریباً مناسبی به سر می‌بریم.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 451688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.