در جشنواره نظر داوران کودک از هیات داوران مهم‌تر است

یکی از داوران سی و سومین جشنواره فیلم کودک گفت: اینکه کودکان و نوجوانان فیلم‌های مربوط به خودشان را ببیند و درباره آن‌ها نظر بدهند بسیار مهم است. در سال جاری طیف وسیع‌تری از کودکان و نوجوانان می‌توانند آثار را داوری کنند و در واقع خود آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند چه فیلمی را دوست دارند.

ابراهیم فروزش، داور بخش مسابقه سینمای ایران سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره برگزاری این دوره از جشنواره به خبرنگار ایمنا گفت: امسال، سالی برای کسب تجربه بود، کمتر پیش می‌آید که مجبور به برگزاری آنلاین جشنواره شویم. امیدواریم این شیوه برگزاری باعث شود تا مخاطبان در اقصی نقاط کشور بتوانند فیلم‌ها را ببینند.

او با اشاره به بخش ویژه داوران کودک و نوجوان جشنواره، اظهار کرد: اینکه کودکان و نوجوانان فیلم‌های مربوط به خودشان را ببیند و درباره آن‌ها نظر بدهند بسیار مهم است. در سال جاری طیف وسیع‌تری از کودکان و نوجوانان می‌توانند آثار را داوری کنند و در واقع خود آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند چه فیلمی را دوست دارند. این بخش در شناخت ذائقه و مخاطب‌شناسی سینمای کودک بسیار مهم است.

فروزش با بیان اینکه "جشنواره امسال یک آزمایش بود که باید نتیجه آن را در آینده دید"، تاکید کرد: پخش و اکران مصیبت‌ها دارد و با تلاش تهیه‌کنندگانی که سرمایه‌گذاری کردند، در این اواخر شاهد اکران گسترده برخی آثار سینمای کودک بودیم. باید سینماهایی برای اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان اختصاص داده شود. با این حال اکران آنلاین در جشنواره سی و سوم یک آزمایش بود که دستاوردهای آن به زودی مشخص خواهد شد.

او درباره کاهش رغبت سینماگران مطرح برای ورود به فعالیت سینمای کودک و نوجوان، توضیح داد: یکی از دلایل مهم مشکلات اکران فیلم کودک است، وقتی فیلم اکران نشود، یعنی حمایت مالی خود را از دست می‌دهد. از طرفی از سینمای کودک و نوجوان حمایت مشخصی نمی شود. همچنین دنیای مجازی و اینکه کودکان به آثار خارجی دسترسی آسانی دارند نیز یک عامل بسیار مهم است.

این سینماگر افزود: میزان سوددهی نیز یکی دیگر از عواملی است که حضور سینماگران در سینمای کودک را کاهش می‌دهد. با توجه به مسائل اقتصادی برخی خانواده میل و رغبتی برای حضور در سالن‌های نمایش ندارند. اما با یک تلاش کلی می‌توان فیلمسازان برجسته را ترغیب به بازگشت به سینمای کودک و نمایش آثار آن‌ها کرد.

فروزش درباره داوری آثار در سی و سومین دوره جشنواره فیلم کودک، گفت: در این جشنواره داوری بسیار حساس بود، هر کدام از آثار دقیق بررسی و به بحث گذاشته شد. داوران سعی کردند که رأی درستی بدهند و اکثر فیلم‌ها به اتفاق آرا تصویب شد. اما در جشنواره داوری کودکان بسیار مهم است، زیرا هیأت داوران نگاه متفاوت‌تری دارند و آرای بچه‌ها مهم‌تر است.

کد خبر 451451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.