استاد شجریان، سرو بلند موسیقی ایران

آیین یادبود استاد شجریان شب گذشته یک آبان ماه در گفت و گو با اسایتد موسیقی ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبر نگار ایمنا، داوود گنجه‌ای، نوازنده کمانچه و ویلن در این آئین اظهار کرد: شجریان یک فرد خردمند و عاقل بود. خرد چیزی ذاتی است و هرکسی نمی‌تواند به قله خرد دست پیدا کند. بیش از ۵۰ سال نزدیک ایشان زندگی کردم و می‌دانم شجریان چه کارهایی کرده است. شجریان نیز مانند جهان پهلوان تختی فراموش نمی‌شود چرا که هر دوی اینها وابسته به مردم و برای سرزمینشان قهرمان ملی بودند.

وی افزود: هر کشوری را با هنر آن می‌شناسند؛ اهل سیاست نیستیم اما کشور در این شرایط آشفته نیاز به همت و همدلی هنرمندان دارد. هنرمندی باید خلاق باشد، استاد شجریان، هنرمند خلاقی بود و از این خلاقیت در تحریرهای خود استفاده می‌کرد. شجریان قابل توصیف نیست موهبتی بود که خدا آفرید و از کنار ما رفت.

شخصیت شجریان ماندگار است

در ادامه این آئین، سعید فرج‌پوری، نوازنده ویولن و کمانچه گفت: استاد شجریان جریان سازترین، تأثیرگذارترین و محبوب‌ترین هنرمند معاصر خود است، این شخصیت دیگر تکرار نمی‌شود. استاد شجریان بعد از تجاربی که از آموزش‌های اساتید قدیمی خود به دست آورد به رنگ صدا رسید و با احترام به همه اساتید آواز، استاد شجریان توانست آواز را به نهایت برساند.

وی افزود: تلفیق شعر و موسیقی، مفهوم، جنس صدا و تأثیری که بر مخاطب می‌گذارد باعث ایجاد مسیری شد که افراد ناخودآگاه تحت تأثیر استاد شجریان قرار می‌گرفتند. رنگ صدا و نوع تحریرها به علاوه شخصیت صدایی و نبوغ خود استاد شجریان دلیل ماندگاری ایشان است. شجریان تا موقعی که زبان فارسی باشد در قلب و جان مردم حضور دارد.

موسیقی ماتم استاد شجریان را دارد

در ادامه علی‌اکبر شکارچی، نوازنده کمانچه، آهنگساز و استاد موسیقی سنتی گفت: موسیقی ما ماتم دارد و از طریق کمانچه نوازان که همراه استاد شجریان بودن به نوعی نماینده ماتم مردم هستیم. علاقه مندان به موسیقی اگر در یکی از حوزه‌های موسیقی شعر و دستگاهی پایدار شود می‌توانند به کمال برسند و خوشا به حال استاد شجریان که با همه حوزه‌ها آمیخته بود.

وی افزود: موسیقی اصلی استاد شجریان از خواندن قرآن بود. بنیان‌های اساسی موسیقی و پیدا کردن یک باور عمیق در این مرد، موجب شد که به یک بلوغ فکری دست پیدا کرد. انتخاب موسیقی شعر به راحتی نیست و باید ذوق آهنگ سازی داشته باشید که شعر و موسیقی را بتوانید تلفیق کنید و از دل آن نغمه‌ای بیافرید. استاد شجریان، پدر و مادر شعر خود بود.

این نوازنده کمانچه گفت: در دراز مدت استاد شجریان در خواندن مانند بلبل پربار، غنی و آسمانی می‌خواند. حنجره‌ای که استاد شجریان داشت این امکان را داده بود که از سطح به عمق به یک کمال دست پیدا کند و علاوه بر این اخلاق، منش، موسیقی، خلاقیت و نوآوری او را سرو بلند موسیقی کرد. بزرگترین شانس ملت ما وجود استاد شجریان است که موسیقی دوران کنونی را با موسیقی کهن ایران پیوند می‌زند.

کد خبر 451326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.