شهروندان آستارا در هنگام نصب وسایل گرمایشی نکات ایمنی را رعایت کنند

سرپرست واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا گفت: شهروندان در هنگام نصب وسایل گرمایشی برای جلوگیری از حوادث ناگوار به صورت جدی نکات ایمنی را رعایت کنند.

بابک لطف جویی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با سرد شدن هوا، بخاری گازی در خانه و محیط‌های کار نصب می‌شود. رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب وسایل گرمایشی از جمله مواردی است که شهروندان در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی خطر خفگی و مرگ خاموش بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن جان آن ها را تهدید خواهد کرد.

وی افزود: در سال گذشته، یک خانواده چهار نفره که در تعطیلات نوروز به آستارا سفر کرده بودند، بدون رعایت نکات ایمنی، با روشن کردن بخاری گازسوز بدون دودکش دچار گاز گرفتگی شدند. متاسفانه یک خانم حدود ۳۵ ساله به همراه فرزند سه ساله اش بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن فوت کردند و دو عضو دیگر خانواده توسط نیروهای اورژانس احیا و از مرگ حتمی نجات یافتند.

ضرورت رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب شیلنگ بخاری گازی

سرپرست واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا، عنوان کرد: یکی از نکات مهم در هنگام نصب بخاری گازی استفاده از شیلنگ استاندارد با طول مناسب است. هر وسیله گازسوز در خانه باید شیلنگ قطع و وصل جدا داشته باشد.

لطف جویی، ادامه داد: طول شیلنگ بخاری گازی نباید کمتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد. جنس شیلنگ‌های استاندارد لاستیکی هستند و برای نصب و محکم کردن آن باید از دو بست استاندارد از لوله گاز اصلی به ورودی گاز بخاری استفاده کرد.

نکات مهمی که قبل از نصب دودکش بخاری گازی باید به آن ها دقت کرد

سرپرست واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا، تاکید کرد: هر یک از وسایل گازسوز در خانه باید به صورت جدا کلاهک استاندارد داشته باشند. کلاهک دودکش استاندارد به صورت H است. فرم کلاهک H مانع از ورود اشیا به داخل لوله شده و در عین حال از احتراق ناقص گاز نیز جلوگیری می‌کند.

وی افزود: قبل از استفاده از بخاری باید از بازبودن مسیر دودکش از پشت بام تا بخاری اطمینان داشته و در صورت گرفتگی اقدام به نظافت و پاکسازی آن کرد. قطر لوله دودکش در خروجی ساختمان باید برابر یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی وسیله گازی باشد. و فاصله آن تا دهانه بخاری نباید زیاد باشد.

 لطف جویی، خاطرنشان کرد: شهروندان در هنگام نصب بخاری گازی به هیچ وجه نباید از لوله‌های دودکش پلاستیکی یا آکاردئونی آلومینیومی استفاده کنند. لوله‌های دودکش باید در برابر حرارت مقاوم و بدون درز و منفذ باشند. جنس لوله‌های دودکش باید از ورقه‌های گالوانیزه (ضد زنگ) و یا سیمانی باشد. سطح دودکش توکار در پشت بام باید حداقل یک متر از کف بالاتر قرار بگیرد، از دیواره‌های اطراف پشت بام نیز یک متر فاصله داشته‌باشد.

وی اضافه کرد: استفاده از لوله‌های فلزی و یا سیمانی از پیش ساخته شده به دلیل داشتن لبه‌های صاف مجاز نیست. زیرا به مرور زمان باعث بسته شده مسیر دودکش و گرفتگی جریان هوا می شود.

سرپرست واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا، عنوان کرد: بخاری از دیوار حداقل ۳۰ سانتی متر و رابط دودکش باید از دیوار ۱۵ سانتی فاصله داشته باشد.

لطف جویی، تاکید کرد: شهروندان باید بخاری را ۵۰ سانتی متر دورتر از اشیاء و مواد قابل احتراق نصب و از نگهداری مایعات و گازهای قابل اشتعال در مجاورت آن خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، بندر آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 451126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.