اکران آنلاین تابو نگرانی از سرقت فیلم را شکست

کارگردان فیلم "خداحافظ سینما" گفت: با اکران آنلاین فیلمسازان نگران سرقت فیلم‌های خود شده اند، اما این تابو باید شکسته می‌شد. با چشم‌پوشی از برخی جنبه‌های منفی، می‌توان گفت برگزاری جشنواره به صورت آنلاین اتفاق مثبتی بود، چراکه می‌تواند زیر ساختی مناسب در کنار اکران حضوری برای جشنواره‌های آینده باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بزرگترین سرمایه هر انسان استعدادهای اوست. کودکان و نوجوانان سرشار از استعدادهای متنوع و باارزش هستند. تشخیص و پرورش صحیح استعداد تأثیر مستقیمی در تربیت انسان‌های مستعد و پیشرفت جامعه خواهد داشت. این تمام آن چیزی است که فیلم "خداحافظ سینما" قصد بیان آن را دارد. این فیلم روایت روح ناآرام کودکی با استعداد است که کم کاری در راه تحقق علاقه را امری ناپسند می‌داند. طالب قصه، سخت در طلب بازیگر شدن است و برای رسیدن به آن تمام مشکلات را بر جان می‌خرد. او از محبت و صمیمیت دوستانی برخوردار است که بر خلاف خانواده‌اش با او همراه و همگام هستند. آنچه طالب را پیش می‌برد تلاش، محبت و انسانیت است.

"خداحافظ سینما" فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی یاسر احمدی است که در بخش فیلم‌های بلند داستانی ایران سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور یافته است. امیر غفارمنش، شمیلا تابش، اسماعیل موحدی، هادی مسعودی، نوید مؤمنی، رهام نصیری، سیاوش بنده و مجتبی حمزه زاده از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

یاسر احمدی، کارگردان این فیلم در خصوص مزایای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به خبرنگار ایمنا گفت: برگزاری جشنواره راهی برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان است؛ چراکه برای فیلمسازان این حوزه انگیزه فرهنگ سازی ایجاد می‌کند و باعث رونق سینمای کودک می‌شود. کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور و پایه‌های اصلی رشد خانواده و اجتماع هستند، بنابراین تربیت آنها بسیار مهم است.

برگزاری جشنواره به صورت آنلاین اتفاق مثبتی بود

وی افزود: شور و هیجان برگزاری جشنواره به حضوری بودن آن و شرکت کودکان در جشنواره و سینماها است، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا حفظ سلامت کودکان و خانواده‌ها در اولویت قرار دارد. به نظرم جشنواره باید برگزار می‌شد، چراکه ممکن بود ضرر و زیان حذف آن بیشتر باشد.

کارگردان فیلم "خداحافظ سینما"، ادامه داد: با اکران آنلاین فیلمسازان نگران سرقت فیلم‌های خود شده‌اند، اما این تابو باید شکسته می‌شد. با چشم‌پوشی از برخی جنبه‌های منفی، می‌توان گفت برگزاری جشنواره به صورت آنلاین اتفاق مثبتی بود، چراکه می‌تواند زیر ساختی مناسب در کنار اکران حضوری برای جشنواره‌های آینده باشد.

احمدی با اشاره به اصول فیلمسازی برای کودک و نوجوان، تصریح کرد: نخستین اصل برای کسانی که در حوزه کودک و نوجوان فیلم می‌سازند داشتن دغدغه است. فیلمساز باید دغدغه رشد فکری و اجتماعی کودک و نوجوان را داشته باشد و در تولید فیلم خود بر این امر متمرکز شود تا بتواند موفق ظاهر شود. اصل دیگر شناخت حوزه کودک و نوجوان و نزدیک شدن به درک احساسات و عواطف آنهاست. کارگردان باید خود را به جای کودک و نوجوان قرار دهد تا بتواند فیلم مناسبی برای این رده سنی بسازد.

سینمای کودک، بخشی پرریسک برای سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان یافتن سرمایه گذار است، اظهار کرد: به دلیل اینکه برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان سالن‌های مناسبی وجود ندارد این فیلم‌ها به خوبی اکران نمی‌شوند، در نتیجه سرمایه گذاران این حوزه را پرریسک می‌دانند. سینمای کودک مورد بی‌مهری قرار گرفته است. حمایت دستگاه‌های دولتی و سرمایه گذاران خصوصی می‌تواند کمک بسیار خوبی برای این حوزه از سینما باشد.

این کارگردان با بیان اینکه "مهم‌ترین دغدغه فیلم خداحافظ سینما شناخت استعداد کودک و نوجوان است"، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در حوزه کودک و نوجوان شناخت به موقع استعداد آنهاست. والدین، آموزش و پرورش و کسانی که با کودک و نوجوان در ارتباط هستند باید استعداد آنها را بیابند تا با راهنمایی درست کودک و نوجوان را در مسیر پرورش استعدادهای خود قرار دهند؛ این کار باعث می‌شود آنها آینده بهتری داشته باشند.

احمدی ادامه داد: انتخاب الگوی مناسب مساله بسیار مهم دیگری است که در این فیلم مورد توجه قرار گرفته است. تلاش کردیم فیلم را به گونه‌ای بسازیم که کودکان و نوجوانان متوجه اهمیت یافتن الگوی مناسب برای خود شوند. از طرفی شاید والدین با دیدن این فیلم نگاهی به اعمال خود بیندازند و علاوه بر اینکه کودک را راهنمایی و هدایت می‌کنند، در بخش‌هایی از زندگی به او اجازه تصمیم‌گیری بدهند.

توضیح‌دار کردن آثار جشنواره، کاری بسیار انسانی

وی با اشاره به موضوع فیلم "خداحافظ سینما" تصریح کرد: این فیلم در خصوص کودکی است که علاقه و استعداد عجیبی نسبت به حرفه بازیگری دارد و برای رسیدن به هدف خود تلاش می‌کند. در مسیر این کودک مشکلات متفاوتی ظاهر می‌شود و او سعی می‌کند آنها را برطرف کند تا جایی که کارش به پیرمردی که دکه‌ای در کنار مدرسه دارد گره می‌خورد.

این کارگردان با بیان اینکه "نام این فیلم تک ماده بود"، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه خداحافظ سینما به موضوع فیلم نزدیک تر بود، پیش از اکران نام آن را تغییر دادیم. پس از جشنواره برای اکران این فیلم در سینما اقدام خواهیم کرد. علاوه بر این اگر مورد استقبال قرار گرفت حتماً اکران شبکه‌های سراسری را نیز در نظر می‌گیریم تا مردم بتوانند از طریق رسانه ملی این فیلم را تماشا کنند.

احمدی در خصوص توضیح دار کردن فیلم‌های جشنواره برای نابینایان، گفت: برای کودکان و نوجوانانی که مشکل بینایی و شنوایی دارند در همه چیز محدودیت داریم. به همین دلیل زمانی که این بحث توسط مجموعه سوینا پیشنهاد شد، بسیار خوشحال شدم. اینکه شرایطی فراهم کنیم تا همه کودکان و نوجوانان از دیدن فیلم‌ها لذت ببرند، کاری بسیار انسانی است.

کد خبر 450944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.