روزانه ۶۰ پرونده در کانون کارشناسان ثبت می‌شود/فعالیت ۲۲۰۰ کارشناس دادگستری در استان

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با اشاره به ثبت روزانه ۶۰ پرونده در کانون کارشناسان، گفت: در استان اصفهان حدود دو هزار و ۲۰۰ کارشناس فعال هستند که وظیفه اصلی آنها کمک به دستگاه قضا در صدور نظر کارشناسی آرا است تا این نظرات بر اساس عدالت و حق صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد طاهریون اصفهانی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به مناسبت روز کارشناس، اظهار کرد: کانون کارشناسان رسمی دادگستری قدمتی ۸۲ ساله دارد، این کانون یک شخصیت غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی داشته و در هر استان فعالیت می‌کند، ارکان کانون شامل مجمع عمومی، هیئت مدیره، بازرسان و دادسرا و دادگاه انتظامی است.

وی درباره وظایف کانون کارشناسان افزود: در استان اصفهان حدود دو هزار و ۲۰۰ کارشناس فعال هستند که این تعداد با کارآموزان به بیش از سه هزار کارشناس می‌رسد که در ۶۵ رشته تخصصی و بیش از ۵۰۰ صلاحیت در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند و وظیفه اصلی آنها کمک به دستگاه قضا در صدور نظر کارشناسی آرا است تا این نظرات بر پایه عدالت و حق صورت گیرد، همچنین خدمت به مراجع قضائی، شبه قضائی و کلیه ادارات و ارگان‌ها در حیطه وظایف کانون کارشناسان است.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه یک آبان‌ماه روز کارشناس است، گفت: روز کارشناس روز عدالت و حق بوده و گرامیداشت این روز پاسداشت عدالت است، کارشناسان بازوی فنی و تخصصی دادگستری و قضات هستند که در اجرا و برپایی عدالت تلاش می‌کنند.

نظر کارشناس جنبه تخصصی و فنی دارد

وی با اشاره به چهار دسته از فعالیت‌های اصلی کانون کارشناسان، تصریح کرد: ارائه خدمات به مردم، خدمات به کارشناسان، ارتباط با دادگستری و تقویت ساختار کانون کارشناسان از طریق جذب نیروی انسانی در حیطه فعالیت‌های کانون کارشناسان دادگستری است که تلاش می‌شود به بهترین نحو انجام گیرد.

طاهریون افزود: در مورد خدمت‌رسانی به مردم فعالیت‌های عمده‌ای از جمله ارائه خدمات مشاوره به صورت رایگان انجام می‌شود و سوالات و ابهامات مراجعه کنندگان پاسخ داده شده که این باعث کاهش مراجعات مردم به مراجع قضائی و دادگستری خواهد شد.

وی با اشاره به ارائه خدمات کانون کارشناسان پس از شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: پس از شیوع این بیماری با ایجاد اتوماسیون اداری روزانه به طور متوسط ۶۰ پرونده ثبت شده که اعلام نظر کارشناسان در مدت معینی انجام و دیگر مراحل این پرونده‌ها در دادگستری طی می‌شود، همچنین سعی شده آموزش‌های آنلاین از سوی واحد آموزش کانون برگزار شود تا مراجعات حضوری به این مرکز به حداقل برسد، که در سال گذشته حدود ۴۳ هزار نفر ساعت آموزش حضوری برگزار شد که امسال پیش بینی می‌شود به ۹۰ هزار نفر ساعت افزایش یابد.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان در پاسخ به این سوال که نظر کارشناس چه میزان در صدور رأی قاضی مؤثر است، اظهار کرد: گزارش کارشناس تنها جنبه طریقت دارد و نه حجت و قاضی نمی‌تواند تغییری در رأی کارشناس داشته باشد بلکه تنها می‌تواند آن را نپذیرد در واقع نظر کارشناس جنبه حقوقی نداشته بلکه نظر وی تخصصی و فنی است.

۱۰ درصد موارد شکایت از کارشناسان منجر به صدور رأی شده است

وی درباره چگونگی و میزان دریافت تعرفه‌ها از سوی کارشناسان، گفت: دستمزد کارشناسان برای هر پرونده بر پایه تعرفه ابلاغ شده از سوی قوه قضائیه تعیین می‌شود البته قضات محترم اجباری در رعایت تعرفه‌ها ندارند و اختیار دارند حق‌الزحمه کارشناس را تعیین کنند بعضاً مشاهده شده جهت رعایت حال مردم حق‌الزحمه نازلی از سوی قضات تعیین شود که به باور بنده باعث اجحاف در حق کارشناس رسمی است.

طاهریون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای جلوگیری از فساد در کانون کارشناسان چه اقداماتی انجام شده، افزود: کارشناسان با توجه به پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و سوگندی که در ابتدای فعالیت خود خورده‌اند خدمات ارائه می‌کنند، البته اگر مواردی مشاهده شود قطعاً از طریق دادسرا و دادگاه انتظامی بررسی شده و در صورت اثبات، پروانه کارشناس مربوطه باطل می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۳۴ شکایت از مراجع قضائی و اشخاص حقیقی و حقوقی داشتیم که ۱۰ درصد از این موارد منجر به صدور رأی شده است و مطمئناً این مقدار باید به حداقل برسد.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان درباره اختلال روند کاری بین مرکز کارشناسان دادگستری قوه قضائیه و کانون کارشناسان دادگستری، تصریح کرد: مرکز کارشناسان وابسته به قوه قضائیه است که به دلیل موازی بودن فعالیت‌شان با کانون کارشناسان اختلالاتی در کار ایجاد می‌شود، اخیراً به شورای عالی قوه قضائیه پیشنهاد شده است این مراکز با کانون‌ها ادغام شوند تا رقابت ناسالمی که در این حوزه پیش آمده برطرف شود، در واقع دو نهاد متصل به یک کانون فعالیت می‌کنند که باعث مشکلاتی شده و باید با یک نهاد ادامه فعالیت داد.

وی با بیان اینکه تعداد کارشناسان شاغل در کانون کارشناسان پاسخگوی نیاز استان اصفهان است، اظهار کرد: بر پایه نیاز هر استان در مقاطع یک یا دو ساله، دادگستری به شورای عالی کارشناسان اعلام نیاز کرده و فرآیند جذب کارشناس از طریق شورای عالی به کانون‌های کارشناسان ابلاغ می‌شود.

کد خبر 450857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.