افزایش ۲۵ درصدی افزایش نرخ بلیت اتوبوس و مترو تهران رد شد

اعضای شورای شهر تهران با افزایش دوباره نرخ بلیت اتوبوس و مترو مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه افزایش نرخ ۲۵ درصدی بلیت مترو و اتوبوس که مدتی پیش با یک فوریت در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود بررسی شد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مخالفت کمیسیون حمل و نقل با این پیشنهاد گفت: درآمد حاصل از این افزایش کمبودهای مالی مترو و اتوبوس را جبران نمی‌کند.

علیخانی گفت: شهرداری تهران لایحه‌ای را برای بار دوم با توجه به مشکلات حمل و نقل عمومی و کاهش درآمد شدید شهرداری در این حوزه، ارائه کرده که بر اساس آن ۲۵ درصد به قیمت بلیت مترو و اتوبوس اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: رقم ۲۵ درصد به طور متوسط ۲۰۰ تومان به قیمت بلیت می‌افزاید که اگر این لایحه را تصویب کنیم مشخص نیست که شورای تأمین برای بار دوم در سال جاری با افزایش قیمت موافقت کند. اگر هم تصویب شود میزان در آمد در ۵ ماهه پایان سال در شهرداری خروجی چندانی ندارد هر چند یک میلیارد هم امروز برای اتوبوسرانی و مترو یک میلیارد است اما در خوشبینانه‌ترین وضع ۵۰ میلیارد تومان تأمین می‌شود که با توجه به کاهش مسافران و وضع قابل مشاهده این رقم هم حاصل نمی‌شود.

علیخانی گفت: هزینه فایده این کار با هزینه بالا و نفع پایین خواهد بود. از سوی دیگر شهرداری تهران طبق قوانین و مصوبات مطالبات زیادی از دولت دارد که این رقم‌ها وصول نشده است. تنها مطالبه جرایم راهنمایی و رانندگی در سال ۹۸، حدود ۷۲۰ میلیارد تومان سهم شهرداری بوده که تنها ۲۰ یا ۳۰ میلیارد آن را دولت پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال ۹۹ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان وصولی شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی بوده است که دولت یک ریال هم پرداخت نکرده است. موارد دیگری هم هست که اگر این موارد از سوی دولت پرداخت شود و شورا به شهرداری برای پیگیری کمک کند بهتر است.

علیخانی گفت: در دولت قبل هم سابقه داشته که شورا یک پیشنهاد به دولت داده است که دولت و مجلس سه میلیارد دلار از محل توسعه صندوق ملی به سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل پرداخت کنند. بر همین اساس ما معتقد هستیم که پیشنهاد جدیدی ارائه کنیم شهرداری باید ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت حمل و نقل عمومی ناشی از شیوع کرونا را دریافت کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که با توجه به این خسارات و کاهش درآمدها و تأمین نشدن هزینه‌ها از مسافران با عنایت به مجوز مقام معظم رهبری و تأییدیه ریاست جمهوری برای تخصیص اختصاص یک میلیارد ریالی صندوق توسعه برای مقابله با کرونا، سازمان برنامه و بودجه کشور با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به ایجاد ردیف بودجه تحت عنوان کمک به خسارت‌های ناشی از بحران کرونا در سیستم حمل و نقل همگانی و عمومی شهر تهران به میزان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان موافقت و مراتب را به شورای شهر و شهرداری ابلاغ کند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران موظف است با ستاد هماهنگی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نسبت به پیگیری مطالبات جبران ضرر و زیان وارده از ابتدای شیوع کرونا به شرکت اتوبوسرانی و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه و تاکسیرانی و پایانه‌های شهر تهران از محل اعتبارات در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام کند. به این ترتیب لایحه شهرداری را رد کردیم و این پیشنهاد را ارائه کردیم. امیدواریم با ظرفیت شورا به جای افزایش بلیت و رقم مربوط رقم بالاتری از دولت وصول کنیم.

در ادامه حسن رسولی در تذکر آئین‌نامه‌ای در این باره گفت: آقای شهردار در مورد افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو لایحه‌ای ارائه کردند که باید در ابتدا لایحه شهردار تعیین تکلیف شود. الان شهردار تهران پیشنهاد و رهنمود نخواسته است و باید لایحه را به رأی بگذاریم.

امینی، نایب رئیس شورای شهر نیز در همین باره گفت: کمیسیون برنامه لایحه شهرداری را تغییر داده است، از این نظر مشکلی ندارد. دوستان می‌توانند برگشت به لایحه شهرداری را پیشنهاد دهند که اگر رأی آورد می‌توانیم لایحه شهرداری را مصوب کنیم.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در نهایت اعلام کرد: بازتاب فوریت لایحه در بیرون خوب نبود و به این نتیجه رسیدیم که نباید نرخ را افزایش دهیم. کمبود در این حوزه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و افزایش قیمت تنها ۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. بهترین کار این است که شهرداری از یارانه دولت استفاده کند. این پیشنهاد بعداً در قالب طرح مطرح خواهد شد. در حال حاضر در مورد رد لایحه شهردار برای افزایش قیمت بلیت‌ها رأی گیری می‌کنیم.

نماینده شهرداری در این باره گفت: یکی از راهکارها برای حل مشکل حمل و نقل افزایش قیمت بلیت است. در قسمت اتوبوسرانی یکی از مشکلات بخش خصوصی است که نمی‌توانند خدمات لازم را بدهند. اگر نتوانیم هزینه‌های مترو و اتوبوس را تأمین کنیم در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت. پیگیری‌های زیادی کرده‌ایم و نیاز به کمک شورا داریم. شورا و شهرداری مسئول ارائه خدمات همگانی هستند و هدف از ارائه این لایحه حل بخشی از مشکلات بوده است.

محسن هاشمی به شوخی خطاب به وی گفت: همانطور که پیش از این آقای رسولی گفت باید جلوی در دولت لحاف و تشک بیندازید تا مطالباتتان را بگیرید.

به گزارش ایمنا، در نهایت این لایحه از سوی اعضای شورای شهر رد شد.

کد خبر 450832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.