هشدار پلیس راهور اصفهان به شوتی‌ها؛ ۲۷ هزار خودرو شیشه دودی جریمه شدند

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با تاکید بر برخورد جدی با شوتی سواران، گفت: این افراد علاوه بر نقض قوانین راهنمایی و رانندگی، تخلفات امنیتی نیز مرتکب می‌شوند.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر برخورد جدی پلیس با خودروهای شوتی در اصفهان، اظهار کرد: مالکان این خودروها علاوه بر نقض قوانین راهنمایی و رانندگی، تخلفات امنیتی نیز مرتکب می‌شوند  از این رو قانون با صراحت به برخورد با خودروهای شوتی دستور داده است.

وی افزود: علاوه بر قوانین موجود، پلیس راهور اصفهان برای برخورد با خودروهای شوتی حکم قضائی دارد که وسیله نقلیه متخلف به پارکینگ منتقل شده و مصادیق تخلفات در آنجا باید پاکسازی شود؛ برای مثال اگر خودرو شیشه دودی است مالک باید برچسب‌ها را جدا کند، اگر ارتفاع ماشین را تغییر داده است باید به حالت استاندارد بازگرداند و یا در صورت دستکاری و مخدوش کردن پلاک موظف است با پرداخت هزینه دوباره خودرو را شماره‌گذاری کند، ضمن اینکه متخلف به لحاظ قانونی جریمه شده و به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: ۲۷ هزار فقره خودروی شیشه دودی و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ فقره انواع وسیله نقلیه پلاک مخدوش از ابتدای سال جاری تاکنون اعمال قانون شده‌اند.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر در ارکان اصلی خودرو مانند شاسی، موتور و اتاق بدون کسب مجوز از مراکز معتبر ممنوع است، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون شش هزار و ۵۰۰ خودرو که وضعیت ارکان آن‌ها تغییر یافته بود به پارکینگ منتقل شده و تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۰ وسیله نقلیه دارای چراغ‌های زنون و الوان اعمال قانون شده‌اند.

سرهنگ محمدی همچنین به برخورد جدی پلیس راهور با دور دور کردن  در اصفهان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال با ۱۱ هزار و ۳۷۸ خودرو و موتورسیکلت به دلیل دور دور برخورد قانونی شد و حدود سه هزار و ۸۰۰ موتورسیکلت و خودرو توقیف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "شوتی" پدیده‌ای اجتماعی - اقتصادی در ایران است که در آن افراد به حمل کالا یا انسان قاچاق به وسیله خودرو با سرعت‌های غیرمجاز می‌پردازند. این خودروهای سواری خودروی شوتی نامیده می‌شوند. تصادف خودروهای شوتی به دلیل سرعت‌های بسیار بالا شایع است. قربانی تصادف این خودروها شامل راننده خودروها و همچنین عابران پیاده، سرنشینان خودروی شوتی (در صورت قاچاق انسان) و سرنشینان خودروهای دیگر بوده است.

شوتی‌ها بیشتر از خودروهایی مثل پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سمند استفاده می‌کنند. برخی از این خودروها دارای تعلیق تغییر یافته و موتورهای تقویت‌ شده هستند. همچنین گاهی در خودروهای شوتی کاتالیزور اگزوز حذف شده است. برخی از شوتی‌ها به دودزا نیز مجهز هستند که با انتشار دود غلیظ سفید، مانع دید خودروهای تعقیب‌ کننده می‌شوند. شوتی‌ها بیشتر به صورت گروهی فعالیت می‌کنند و یکی از اعضای گروه به عنوان "بپا" تعیین می‌شود. بپا وظیفه چک کردن حضور پلیس در مسیر را دارد.

کد خبر 450564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.