تامین تجهیزات آموزش مجازی کودکان تحت پوشش مهمترین دغدغه بهزیستی است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: تعداد ۳۸ خانه کودک و نوجوان در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای این مراکز، تأمین وسایل آموزش مجازی مانند تبلت، موبایل و وسایل دیجیتالی برای حضور این دانش‌آموزان در کلاس درس مجازی است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار نهایی متقاضیان فرزندخواندگی در استان اصفهان، اظهار کرد: در ابتدای امسال از مجموع سه هزار و۸۰۰ زوج که متقاضی فرزندخواندگی بودند، حدود یک هزار و ۷۰۰ زوج شامل شرایط دریافت فرزندخواندگی بودند که همگی در نوبت دریافت کودک هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۰۰ کودک در قالب فرزندخواندگی دائم یا موقت به خانواده‌ها واگذار شد، افزود: حجم متقاضیان بیشتر شده است، اما تعداد کودکان با حجم درخواستی همخوانی ندارد به همین دلیل ممکن است متقاضیان به دلیل انتظار چندین ساله خود گلایه‌هایی داشته باشند، از طرف دیگر خرسندیم که تعداد این کودکان کم است و امیدواریم همیشه آمار این نوع کودکان بی‌سرپرست در حداقل باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به شرایط فرزند خواندگی، تصریح کرد: زوج‌هایی که فاقد فرزند هستند در اولویت اعطای فرزند هستند، بنابراین زوج‌های دارای فرزند در اولویت فرزند خواندگی قرار نمی‌گیرند، همچنین قانون اجازه داده تا به بانوان مجرد بالای ۳۰ سال که متقاضی فرزندخواندگی هستند تنها فرزند دختر اعطا شود، بنابراین این افراد نیز در اولویت نیستند و همانطور که گفته شد تنها زوجینی در اولویت هستند که فاقد فرزند بوده و بازه سنی والدین بین ۳۰ تا ۵۰ سال باشد. همچنین تقاضای خانواده‌ها بهتر است در ابتدای میانسالی مطرح شود و این تقاضا را به سال‌های انتهایی آن موکول نکنند.

ناجی در خصوص تعداد کودکان حاضر در مراکز نگهداری بهزیستی افزود: ۴۸۰ کودک صفر تا ۱۸ سال در خانه‌های کودک و نوجوان بهزیستی در استان اصفهان ساکن هستند و از نظر قانونی افراد بالای ۱۶ سال نمی‌توانند تحت عنوان فرزند خوانده به سرپرستی پذیرفته شوند، گفتنی است در نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۶ سال نیز فرزندخواندگی منوط به پذیرش شرایط از سوی فرد بوده و اجباری در قبول سرپرستی نیست.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها بیشتر علاقمند به داشتن فرزند نوزاد هستند، تصریح کرد: والدین متقاضی فرزندخواندگی تمایل زیادی برای قبول سرپرستی نوزادان و شیرخواران دارند و کمتر مشاهده شده فرزندان سن بالاتر را بپذیرند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار شیرخوارگاه اصفهان، ادامه داد: تنها ۲۴ کودک شیرخوار در مراکز ساکن هستند. از این تعداد ۱۹ کودک دچار معلولیت و اختلالات مادرزادی بوده که معمولاً خانواده آنها را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند فرزندان سالم را سرپرستی کنند، اگرچه موارد معدودی در زمینه پذیرش سرپرستی بچه‌های معلول یا نیاز به درمان دیده شده است.

وی در خصوص یارانه مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست گفت: مراکز نگهداری کودکان، هیئت امنایی بوده و دولت به این مراکز سرانه ماهانه ۶۵۰ هزار تومان در ازای هر کودک می‌پردازد، البته این کفاف هزینه‌های کودکان را نمی‌دهد و تنها به منظور کمک هزینه پرداخت می‌شود.

ناجی در خصوص تأمین مایحتاج مراکز نگهداری، افزود: جای امیدواری دارد که مراکز نگهداری شبانه‌روزی مشکلی از لحاظ تامین خوراک و پوشاک ندارند و کمک‌های خیرین و مردم شامل حال آنها بوده و خواهد بود، اما مشکل دیگری که در سازمان بهزیستی وجود دارد، پرداخت حق‌الزحمه نیروی انسانی مراکز است و باید در این خصوص تدابیری اتخاذ شود.

وی در پایان با اشاره به نیاز کودکان به امکانات آموزش مجازی اظهار کرد: تعداد ۳۸ خانه کودک و نوجوان در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و مهم‌ترین مسئله برای آن‌ها در حال حاضر تأمین وسایل آموزش مجازی مانند تبلت، موبایل و وسایل دیجیتالی برای حضور این دانش‌آموزان در کلاس درس مجازی است، از خیرین و نیکوکاران تقاضا دارم در این زمینه به مراکز بهزیستی توجه ویژه داشته باشند تا امکان تحصیل مجازی این کودکان در شرایط بیماری کرونا فراهم شود و آنان از تحصیل بازنمانند.

کد خبر 450539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.