جرم روحانی برای سخن صلح!

حملات دلواپسان به دولت، ترکش‌های ناآرامی قره‌باغ بر خاک ایران، توقیف ۱۹ کامیون داروی قاچاق در خاک عراق و تهیه سند امنیت قضائی توسط رئیس قوه قضائیه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۷ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جرم روحانی برای سخن صلح!» به بررسی واکنش دلواپسان علیه دولت پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفته بود: «امام مجتبی (ع) به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم». این جملات بهانه خوبی برای مخالفان دولت بود که دستگاه اتهام‌زنی را روشن کرده و به رئیس‌جمهور بتازند و مانند همیشه مدعی شوند که روحانی در تلاش برای برقراری رابطه با آنهایی است که کشورمان را تحریم کرده و مردم را تحت فشار قرار دادند. این مخالفان هر آنچه توانستند به بهانه صلح به روحانی تاختند.

آیت الله علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد یکی از منتقدان روحانی بود که چنین گفت: «خواص در زمان امام حسن (ع)، آنانی که خودشان را همه‌کاره دین و نظام دینی می‌گرفتند، به امام حسن (ع) خیانت کردند. اینها از معاویه پول گرفتند، بدره‌های زر گرفتند، هم فرمانده و هم لشکریانشان، ۸۰ هزار نفر از لشکر ۱۰۰ هزارنفره امام حسن (ع)، یک‌شبه به خاطر پول به سپاه معاویه پیوستند. خواص خیانت کردند و امام حسن (ع) را مجبور به متارکه جنگ کردند. پای مردم وسط نبود، دموکراتیک مردمی نبود که بگوییم مردم صلح خواستند. اینکه امروز تاریخ اسلام را تحریف کنند، به پای امام مجتبی مظلومی که هنوز هم مظلوم است یک نسبت ناروا بدهند و بعد هم توجیه کنند برای خودشان که پس راهکار ما این است که با دشمن بسازیم و دست به دست دشمن بدهیم، همان کاری که امام حسن کرد! این کار با آن حادثه‌ای که امروز در سقیفه بنی‌ساعده رخ داد درحالی‌که بدن پیغمبر روی زمین بود چه فرقی دارد؟ مساله تحریف سرنوشت امت اسلام و انحراف و تحریف در حقیقت مربوط به آن زمان تنها نبود، پیغمبر که می‌گوید «اغتم الامتی»، من غم امت دارم، برای امت امروز اسلام نیز پیغمبر اکرم غمگین‌اند. برای همه پهنه امت جریان‌هایی که بر سر امت می‌آید و در رهگذر سرنوشت سیاسی امت قرار می‌گیرد، پیغمبر را غمگین کرده است.» امام‌جمعه مشهد گفت: مشکل انحراف بر اثر تحریف در سرنوشت امت، مشکلی است که در پهنه تاریخ تا امروز ادامه داشته است، یعنی هر جریانی در امت اسلام در رأس قدرت قرار گرفت منافع و تداوم قدرت سیاسی خودش را با تحریفی در سرنوشت و اجرای اسلام تطبیق کرد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترکش‌های ناآرامی قره‌باغ بر خاک ایران» به بررسی درگیری ارمنستان و آذربایجان پرداخت و نوشت: سه هدف پروازی در نبرد نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان عصر روز جمعه در مناطق ساحلی رود ارس در نزدیکی مرزهای ایران ساقط شد. از محل درگیری، این هدف‌های پروازی شامل یک فروند هواپیمای جنگی و دو فروند پهپاد بود که توسط نیروهای جنگنده در نزدیکی مرز ایران توسط سامانه‌های ضد هوایی هدف قرار گرفته و ساقط شد.

بنابراین گزارش، علاوه بر ساقط شدن این سه هدف پروازی که تعلق آنها به دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان نامشخص است، طرفین درگیر، نبرد سنگینی در نزدیکی مرزهای ایران داشتند. نبرد نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان با شدت در روستای مرزی سلطانلی در آن سوی ارس ادامه یافت و جمعیت زیادی از ایرانیان در این سوی ارس به تماشای زنده درگیری دو همسایه شمالی ایران پرداختند.

نیروهای ارمنستان از نزدیکی شهر اصلاندوز تا نزدیکی سد خداآفرین در مرزها عقب رانده شده‌اند و نقاط دیگری از اراضی مرز ایران در آن سوی ارس از جمله روستای استراتژیک سلطانلی به دست ارتش آذربایجان افتاد.
در ساعات شب به علت عقب نشینی نیروهای ارمنستان به مواضع جدید به سمت شهر فضولی و زنگیلان، درگیری دو طرف کمی فروکش کرد.

از صبح روز شنبه گلوله باران و درگیری در نقاط مرزی که از سمت ایران نیز به راحتی قابل مشاهده بود، با شدت آغاز شده و تا غروب آفتاب ادامه یافت. بنابراین گزارش، در جریان ساعات درگیری در آن سوی ارس، به رغم تلاش نیروهای مرزبانی ایران مبنی بر دور کردن شهروندان ایرانی از تپه‌های مشرف بر مرز که برای تماشای جنگ در محل حاضر شده بودند، جمعیت کثیری از ایرانیان در ارتفاعات اطراف روستای اسکانلو ایران حاضر شده و به تماشای جنگ در حوالی روستای سلطانلی جمهوری آذربایجان پرداختند. نیروهای ارمنستان به رغم عقب ‫نشینی از مناطق مرزی، در ارتفاعات آن سوی مرز پناه گرفته و به گلوله باران مواضع ارتش آذربایجان ادامه می‌دهند و نیروهای دو طرف با استفاده از توپ و کاتیوشا به بمباران مواضع همدیگر می‌پردازند. تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «این داروها چه ملیتی دارند؟» به بررسی خبر توقیف ۱۹ کامیون داروی قاچاق در خاک عراق پرداخت و نوشت: به دنبال انتشار خبر توقیف ۱۹ کامیون حاوی داروهای قاچاق توسط ارتش عراق در استان «دیاله» و اعلام عبور غیرقانونی این کامیون‌ها از مرز ایران و شکل گرفتن فرضیاتی درباره ایرانی بودن داروهای مکشوفه، سازمان غذا و دارو و گمرکات کشور با صدور بیانیه‌ها و اظهاراتی، خروج غیرقانونی این داروها از محل تولیدات داخل کشور را تکذیب کرده و نظر نهایی را به بررسی مشخصات داروهای توقیفی موکول کردند.

این تکذیب‌ها توسط مسؤولان سازمان غذا و دارو و گمرکات کشور در حالی منتشر شد که روز پنجشنبه، شبکه تلویزیونی «الشرقیه» در وبسایت خود و در کنار خبر توقیف این محموله، عکسی هم از یکی از مأموران اداره اطلاعات ارتش عراق در کنار بسته‌بندی‌های حجیم داروهای توقیف شده منتشر کرده بود و رسانه‌های عراقی روز پنجشنبه در گزارش‌های تکمیلی و بدون اشاره به منشأ داروها، اعلام کردند که بنا بر اعلام اداره اطلاعات ارتش عراق، این محموله حجیم، با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین (هم‌مرز با استان کرمانشاه ایران) به استان دیاله وارد شده بود.

به دنبال انتشار این اخبار، سازمان غذا و دارو با صدور اطلاعیه‌ای، منشأ داخلی داروهای توقیف شده را تکذیب کرد و اعلام کرد که این داروها، متعلق به کشور ترکیه بوده که برای ترانزیت به عراق از مسیر ایران منتقل شده است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است: «داروهای مکشوفه در عراق به هیچ عنوان ایرانی نبوده و تنها از مسیر مرز ایران ترانزیت شده و وارد عراق شده است.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌سند دفاع از حقوق متهمان» به بررسی ابلاغ سند امنیت قضائی توسط رئیس قوه قضائیه پرداخت و نوشت: در راستای اجرای عدالت قضائی و حمایت از حقوق متهمان، شاهد ابلاغ سند امنیت قضائی از سوی رئیس قوه قضائیه بودیم؛ سندی مترقی که در اجرای بند «ب» ماده ۱۲۰ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و به‌منظور تحقق اهداف بندهای ۶۵، ۶۶ و ۶۷ سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم توسعه کشور مصوب ۱۳۹۴ تدوین شده است. این سند ۳۷ ماده‌ای که تکرار چندباره برخی از حقوق شهروندی متهمان و اصحاب دعوا و رسیدگی عادلانه قضائی و تکالیف قضات را دربردارد، در برخی مواد دیگر شاهد نوآوری‌های قضائی است؛ مانند ممنوع‌ شدن محدودیت در انتخاب وکیل که می‌تواند بالاخره ناسخ تبصره ماده ۴۸ شود که خود گامی بزرگ در تحقق عدالت قضائی است. در مقدمه این سند بر نقش بنیادین نظام قضائی در قانون اساسی تأکید شده است. اصل ۱۵۶ قانون اساسی وظیفه پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و همچنین تحقق‌بخشی به عدالت را بر عهده قوه قضائیه گذاشته است. در راستای ایفای این نقش، اشخاص حق دارند از آثار و نتایج حقوقی و قضائی رفتار و اعمال خود و دیگران در حدود قانون آگاه باشند. این مهم مستلزم ثبات نسبی در وضع قواعد و اجرای آنها و احترام به حقوق مکتسبه افراد است. حقوق اشخاص ایمن نخواهد بود مگر آنکه هنگام تعدی به آن، نظام قضائی شایسته، مستقل و قانون‌محور برای دادخواهی و احقاق حق حضور داشته باشد. در جامعه مردم‌سالار و اسلامی، اعتماد عمومی به نظام قضائی، اقتدار و انسجام دستگاه قضائی از اهمیتی ویژه برخوردار است. در این سند توضیح داده شده که امنیت قضائی حالتی است که در آن، حیثیت جان، مال و کلیه امور مادی و معنوی اشخاص در حمایت قانون و مصون از تعرض باشد و تأمین چنین امنیت عادلانه‌ای برای همه بر عهده قوه قضائیه قرار گرفته است. این سند تلاش دارد با ترسیم سیاست‌های کلی مرتبط با تأمین امنیت قضائی شهروندان و با رویکرد تحول نظام قضائی گام بردارد. پایبندی به اصل حاکمیت قانون و اصل استقلال قوه قضائیه و قضات دادگستری از الزامات بنیادین دستیابی به امنیت قضائی است. این سند که در چهار بخش و ۳۷ ماده تهیه شده، درصورتی‌که تمام و کمال اجرایی شود، برگ زرینی در کارنامه حجت‌الاسلام رئیسی خواهد بود؛ زیرا حمایت از حقوق متهمان از شعار و تصویب قوانین بلااستفاده فراتر رفته و بالاخره شاهد اجرای چنین قوانین مترقی‌ای خواهیم بود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقادات گسترده به اظهارات روحانی درباره صلح امام حسن (ع)» بررسی اظهارات حسن روحانی در جلسه هیئت دولت پرداخت و نوشته است: سخنان اخیر رئیس‌جمهور در هیئت دولت و تحریف تاریخ از سوی او با واکنش گسترده فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد؛ واکنش‌هایی که به روز چهارشنبه گذشته ختم نشد و همچنان پابرجاست.

این چندمین بار است که جناب رئیس‌جمهور بنا بر هر مناسبتی با پیش کشیدن موضوع تاریخی «صلح امام حسن (ع)» آن را تحریف کرده و مصادره به مطلوب می‌کند.

روحانی روز چهارشنبه گذشته و در آستانه فرارسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در جلسه هیئت دولت گفت: «امام حسن (ع) امام صلح و پیوند بود، ایشان امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن (ع) آمدند با زبان معترضانه که چرا صلح کردید، چرا پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند: جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که اینجا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی (ع) است. امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم.»

همین بخش از اظهارات تکراری جناب روحانی که معطوف به سیاست‌های هسته‌ای و توجیه مذاکره با دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی بود، باعث شد تا هشتگ‌های «جریان تحریف» و «صلح امام حسن» و «خیانت اصلاح‌طلبان» در فضای مجازی داغ شده و موجی از انتقادات از سوی کارشناسان و فعالان سیاسی و فرهنگی و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی علیه رئیس‌جمهور و مدعیان اصلاحات مطرح و منتشر شود.

برخی کارشناسان دینی اظهارات رئیس‌جمهور در مورد صلح امام حسن را مصداق «تحریف تاریخ» دانستند، برخی تحلیلگران سیاسی هم این قبیل اظهارات تکراری روحانی را «حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی» عنوان کردند و برخی هم آن را «علامت دادن به طرف آمریکایی».

کد خبر 450336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.