طرح‌های حمایتی هند بر آینده کرونایی کشور

شیوع بیماری کووید -۱۹، اهمیت طرح‌های حمایت اجتماعی هند برای افراد بسیار فقیر را به تصویر کشید و نشان داد که با ایجاد تغییراتی هرچند جزئی در این طرح‌ها می‌توان بیشترین تغییر را برای کشور رقم زد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سال ۲۰۲۰ تا ابد رد پای خود را در ذهن جهانیان به جای خواهد گذاشت و مردم هند نیز از این امر مستثنی نخواهند بود. این روزها، هند دومین نرخ بالای ابتلاء به ویروس کرونا، پس از ایالات متحده آمریکا، را تجربه می‌کند و فقرای آن بیشترین رنج را متحمل شده‌اند. در پی افزایش سرعت انتشار بیماری در میان مردم، تغییرات آب و هوایی نیز به طور جدی در وضعیت هشدار قرار گرفته شده است و بارش‌های پی در پی، که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده، بسیاری از مردم را با وحشت مواجه کرده است. امواج گرمایی سراسر کشور را در برگرفته و سیل‌های بی‌امان صدها نفر را قربانی کرده است. با همه این توصیفات، آینده بسیار سهمناکی پیش روی مردم هند قرار دارد و اولین گزارش انجام شده در ارزیابی تغییرات اقلیمی هند حاکی است که مردم هند در آینده با فجایع بسیاری مواجه خواهند بود.

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان قرن، میانگین دمای هوای هند حدود ۴. ۴ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد و امواج گرمایی با افزایش سه یا چهار برابری مواجه خواهد شد، توفندهای گرمسیری شدت بیشتری می‌یابد و سطح آب دریاها به طور چشمگیری بالا خواهد رفت. اثرات فزاینده این فجایع آب و هوایی، زندگی بسیاری از فقرای امروز هند را با تهدید مواجه خواهد کرد و هر روز بیشتر از قبل بر فقر آنان خواهد افزود. البته در دوران کرونا، دولت هند طرح‌های حمایت اجتماعی بسیاری ارائه داده که امید است اثرات مثبت آن در آینده نیز خود را به خوبی نشان دهد.

شبکه‌های امنیت اشتغال

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت هند برای ایجاد امنیت فقرا در دوران کرونا انجام داده، تأمین ۱۰۰ روز اشتغال برای سرپرست خانواده‌های هندی بوده است. دولت بودجه قانون تضمین اشتغال ملی روستایی را تقریباً دو برابر و آن را از ۶۱ هزار کرور به ۱۰۱ هزار کرور برای سال‌ها ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رسانده است. این طرح تا کنون دستمزدی برای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون روز را در همان سه ماه اول سال جاری فراهم آورده اما به علت سیستم‌های ضعیف تحویل و ظرفیت پایین، برآورده کردن تقاضاها با مشکل مواجه شده است. انجام اقداماتی عمده، طرح‌های حمایت اجتماعی را تضمین خواهد کرد؛ به عنوان مثال، قانون تضمین اشتغال ملی روستایی برای حل بحران‌های آینده، به خصوص رویدادهای مربوط به تغییرات آب و هوایی، بسیار مفید واقع خواهد شد.

طرح زیرساخت برای افزایش انعطاف‌پذیری آب و هوایی در ایالت‌هایی نظیر بهار، چتیسگر و اوریسا، ظرفیت و حمایت فنی برای طراحی دارایی‌های مدیریت منابع طبیعی افزایش خواهد یافت تا از این طریق، به جوامع کمک کند تا زیرساخت‌هایی برای ذخیره آب مقاوم در مقابل تغییرات آب و هوایی، توسعه شهری و حفظ خاک ایجاد کنند. اگرچه به نظر می‌رسد پیاده‌سازی این طرح بسیار زمان بر باشد، با این حال، ارزیابی فنی آن پیامدهای مثبت زیادی در پی داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش مشارکت جامعه، درک بهتر خطراتی اقلیمی و استفاده پایدارتر و راحت‌تر از دارایی‌های مقاوم به تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

تأخیر در اعلام وقوع خشکسالی

قانون تضمین اشتغال ملی روستایی در مواجهه مردم هند با بحران‌های اقلیمی نظیر خشکسالی و سیل، حقوق اشتغال آنان را به مدت ۵۰ روز اضافه می‌کند تا به خانواده‌ها در بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند. اما متأسفانه بعضی از تحقیقات انجام شده در کشور حاکی است که مقامات رسمی هند با چهار تا ۶ ماه تأخیر وضعیت خشکسالی را اعلام می‌کنند که این امر، تأخیر در پرداخت ۵۰ روز حقوق را به مردم در پی دارد.

چنانچه وقوع رویدادهایی نظیر خشکسالی و تغییرات آب‌وهوایی پیش‌بینی شود، آنگاه دستمزدی که بابت ۵۰ روز بیکاری قرار است به مردم هند تحویل داده شود، از قبل یا دست کم به موقع در اختیار آنان قرار می‌گیرد. بدون شک، خانواده‌ها با ذخایر مالی در مقابل بحران‌های طبیعی مقاوم‌تر و تواناتر هستند و سریع‌تر وام‌های خود را پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر، دسترسی به یک درآمد هرچند ناچیز، خانواده‌ها را برای اقدامات و فعالیت‌های موفقیت‌آمیز برای دوران پس از بحران تقویت می‌کند.

کد خبر 450239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.