۳۰ سال چشم انتظاری برای تعریض جاده سوزا

بی تفاوتی مسئولان نسبت به ۳۰ سال چشم انتظاری شهروندان سوزا برای تعریض جاده ۱۱ کیلومتری سوزا- رمکان با وجود تمام وعده و وعیدها همچنان ادامه دارد این در حالیست که همه روزه عرض کم این جاده جان رهگذران را تهدید و عده ای را نیز به کام مرگ می فرستد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالهاست که جاده سوزا به رمکان در استان هرمزگان که تنها مسیر اتصال این شهر به ساحل است به خاطر عرض کم، پیچ‌های تند و رعایت نشدن استانداردهای مورد نیاز خسارت‌های مالی و جانی فراوانی برای شهروندان و رهگذران ایجاد کرده تا جایی که به یکی از مطالبات اساسی و جدی مردم این منطقه تبدیل شده است.

با وجود سال‌ها نامه‌نگاری شهروندان تا امروز هیچ نتیجه‌ای در راستای بهبود شرایط مشاهده نشده و تلاش‌ها همچنان بی‌نتیجه مانده است.

این جاده اوایل انقلاب توسط جهاد سازندگی ساخته شد که بیش از سی سال از احداث آن می‌گذرد، با گذر زمان و افزایش تردد وسایل نقلیه اما تاکنون هیچ گونه تعریض و بازسازی در آن رخ نداده و برخی از قسمت‌های آن بر اثر فرسودگی و تردد دچار آسیب جدی شده و همچنین عرض کم شش متری جاده عبور دو وسیله نقلیه هم زمان را به سختی ممکن کرده است که این مسئله گلایه شدید شهروندان و مقامات محلی را به همراه داشت تا جایی که امام جمعه قشم نیز وضعیت اسف بار جاده را به مسئولین یادآور شد اما تاکنون این گفته‌ها مثمر ثمر نبوده است.

منطقه آزاد قشم به مسائل شهروندان بی‌تفاوت است

یکی از رانندگان که همه روزه از این مسیر عبور می‌کند درخصوص عبور و مرور در این جاده خطرناک گفت: تا سوزا نرفته باشی متوجه وضعیت اسفناک جاده نمی‌شوی چندین سال است که رخ دادن حادثه و تصادف خونین در این جاده برای مردم به موضوعی عادی تبدیل شده اما با وجود منطقه آزاد قشم و دیگر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی در استان حرف از کمبود اعتبار برای بهسازی این جاده است چرا که ما شاهد هزینه کرد هنگفت برای بسیاری از مسائل پیش پا افتاده تر از سوی این ارگان‌ها هستیم.

این راننده افزود: جدا از مقامات استانی توقع ما شهروندان بیشتر معطوف به منطقه آزاد قشم است زیرا با وجود کم‌کاری‌های این ارگان در بسیاری از حوزه‌ها، بی اعتنایی به این مسئله مهم در قالب ایفای مسئولیت اجتماعی که مستقیماً جان شهروندان را به خطر انداخته و پذیرفتنی نیست.

در ادامه گزارش یکی از شهروندان سوزا به بیان تاریخچه ساخت جاده سوزا پرداخت و اضافه کرد: جاده به شدت فرسوده و جاهایی از آن حالت پستی و بلندی ایجاد شده است با این حال برای اینکه به سوزا برویم مجبوریم از این جاده بگذریم علاوه بر ما گردشگران نیز در تردد هستند و یکی از جاده‌های شلوغ محسوب می‌شود.

شهروندی دیگر نیز در این باره اضافه کرد: این جاده امکان عبور دو ماشین به صورت همزمان را ندارد با اینکه ما خود بومی هستیم و شناخت کافی از پیچ و خم‌های آن داریم اما این جاده جان خیلی از عزیزانمان را گرفته و خیلی از خانواده‌ها را داغدار کرده است.

وی ادامه داد: چندین سال پیش یک خانواده سه نفره که موتور سیکلت تنها وسیله نقلیه آنها بود به صخره برخورد کردند و همان لحظه جان سپردند.

فقط دعا می‌کنیم

پدر یکی از جانباختگان تصادف اینگونه تشریح می‌کند: شب هنگام بود که به من خبر دادند که دختر و دامادم در جاده تصادف کرده‌اند زمانی که به آن جا رسیدم آنها را غرق در خون کف خیابان دیدم که جان سپرده بودند.

وی گفت: ما که کاری از دستمان بر نمی‌آید هر روز دعا می‌کنم جاده تعریض و بهسازی شود تا کسی داغ عزیزانش را نبیند.

بهسازی جاده سوزا وعده هربار نامزدهای نمایندگی مجلس است

احمد یزدان پناه، نایب رئیس شورای شهر سوزا در این رابطه تصریح کرد: جاده سوزا - رمکان یک مسیر پرتردد است که مرکز جزیره را به ساحل متصل می‌کند و علی رغم تردد مردم بومی، گردشگرانی که بخواهند از درگهان به جزیره بروند به اجبار باید از این مسیر عبور کنند.

وی افزود: ناهمواری، آسفالت تخریب شده و نبود علائم ایمنی مناسب تنها بخشی از مشکلات جاده سوزا است که مطالبه مردم آن تعریض جاده و ایمن سازی آن است اما تاکنون هیچ بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته است.

نایب رئیس شورای شهر سوزا با بیان اینکه هر ساله ما در این جاده شاهد تصادفات خطرناک که منجر به زخمی و کشته شدن افراد می‌شود هستیم، افزود: این جاده ۱۴ پیچ خطرناک دارد که جان افراد بومی و گردشگران را به مخاطره می‌اندازد، در شأن و زیبنده شهر ما نیست که مسئولان به اجبار مردم، وظایف خویش را انجام دهند به راستی مسئولین عادت کرده‌اند که مردم خود اعتراض کنند تا متوجه شوند یک اتفاق مهم افتاده و در رفع آن بکوشند.

یزدان پناه گفت: اینگونه مشکلات وعده گاهی برای مسئولینی شده که هر چهار سال نامزد انتخابات می‌شوند و برای کسب آرا به چند عکس و گزارش از وضعیت جاده اکتفا می‌کنند و می‌روند ولی با گذشت چندین دوره کماکان جاده به همان صورت خود باقی است.

این عضو شورای شهر سوزا اظهار کرد: بی توجهی به تعریض جاده سوزا این شبهه را در اذهان به وجود آورده که مسئولان به جان بومیان جزیره بی توجه هستند چرا که نشان داده‌اند مسیری که بومیان از آن می‌گذرند در دید و برنامه‌های آنان قرار نمی‌گیرد.

تعریض جاده ۱۱ میلیارد بودجه می‌خواهد

محمد دهقانی، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قشم در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه جاده رمکان - سوزا یک جاده روستایی محسوب می‌شود که زیر نظر اداره راه و شهرسازی است، اضافه کرد: پیشتر در بازدیدی از این جاده مقرر شد که اداره راه و شهرسازی با همکاری شورا، دهیاری رمکان و شهرداری سوزا پیگیر کار تعریض جاده باشند و پس از آنکه تعریض انجام شد راهداری کار روکش آسفالت و خط‌کشی‌ها را انجام دهد که این امر تاکنون محقق نشده است.

وی هزینه حداقل تعریض و آسفالت جاده سوزا را ۱۱ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: چندی پیش فردی از اعضای شورای سوزا اعلام کرد که می‌خواهند با کمک یکی از خیرین کار را به انجام برسانند که ما نیز در جهت تسریع امور دیوار کشی‌های اطراف جاده را از میان بر داشتیم اما بعد از گذشت زمان هیچ تعریضی صورت نگرفت.

دهقانی ادامه داد: طی جلساتی که با مسئولین منطقه آزاد قشم داشتیم مشکلات تردد، عرض کم و نقاط حادثه آفرین اعلام شد که موضوع در حال بررسی است.
وی تصریح کرد: اگر قرار است که این تعریض و بهسازی جاده را اداره راه و شهرسازی انجام دهد، کمیته برنامه ریزی باید بودجه‌ای را به این طرح اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: ما هم‌اکنون برای انجام روکش آسفالت، آمادگی داریم ولی مشکل جاده با روکش تنها حل نمی‌پذیرد و پیچ‌های خطرناک همچنان باقی است و حل این مشکلات نیازمند توجه ویژه فرمانداری است.

به گزارش ایمنا، وضعیت جاده‌های سوزا خوب نیست و بهبود شرایط و رسیدگی به این امر مستلزم توجه و همکاری ویژه مسئولان است و نباید متولیان کار را بر عهده یک ارگان بگذارند و لازم است همه با هم مشکل تعریض جاده سوزا را حل کنند.

گزارش از: سمانه کمالی باغستانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 450231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.