محکومیت یک شهروند ایرانی در آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند ایرانی را به دلیل آنچه که "دور زدن تحریم‌های آمریکا" خوانده شد، به ۲۳ ماه حبس محکوم کرده است.

به گزارش ایمنا، وزارت دادگستری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سید سجاد شهیدیان ۳۳ ساله را به اتهام "انجام تراکنشات مالی مغایر با تحریم‌های اعمالی علیه ایران" به ۲۳ ماه حبس محکوم کرده است.

جان دمرس، دستیار دادستان کل در امور امنیت ملی در بیانیه آورده است: شهیدیان با دروغ گفتن به تامین‌کننده‌های آمریکایی، با استفاده از پاسپورت‌ها و هویت‌های جعلی پول‌هایی را به طور غیرقانونی از ایران منتقل کرد و کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرد که تنها هدفش دور زدن تحریم‌های آمریکا بود و دیگران را نیز به انجام چنین کارهایی قادر می‌ساخت. اقدام امروز باید اشخاص دیگری که می‌خواهند با دنبال کردن جای پای آقای شهیدیان تحریم‌های آمریکا را نقض کنند دلسرد کند.

همچنین اریکا مک دونالد، دادستان آمریکایی در این خصوص گفته است: آقای شهیدیان مؤسس و رئیس یک شرکت خدمات مالی بود که روش‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی که به طور قانونی علیه ایران اعمال شده بودند، اتخاذ کرده بود. چنین اقداماتی مجرمانه است و منافع امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

به سال گذشته دادستان‌های آمریکایی اعلام کرده بودند که این کشور یک شرکت خدمات آنلاین و دو نفر از مدیران ارشد آن را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرده است.

بر اساس کیفرخواستی که در سال ۲۰۱۹ در دادگاه فدرال مینه‌سوتا ارائه شد، سید سجاد شهیدیان، وحید والی و شرکت Payment۲۴ به مخفی‌کاری در زمینه قانون‌شکنی در برابر آمریکا، پول‌شویی، جعل هویت و فعالیت متقلبانه الکترونیکی متهم شده بودند.

بر اساس گفته دادستان‌ها، شهیدیان که مؤسس ۳۳ ساله این شرکت و مدیر اصلی است، از انگلیس [به آمریکا] بازگردانده شده بود.

سید سجاد شهیدیان بر اساس شواهد دادگاه خود را مقصر ندانسته بود و وکیلی که نماینده او بود توضیحاتی در این باره ارائه نداده است.

طبق گفته دادستان‌های آمریکایی، شرکت Paymant۲۴ که ۴۰ کارمند با دفاتری در ایران داشته است، به شهروندان ایرانی کمک می‌کرد که حدوداً از سال ۲۰۰۹ تا نوامبر سال ۲۰۱۸ برای انجام دادن تبادلاتی با کسب‌وکارهای آمریکایی مانند خرید نرم‌افزارهای کامپیوتری، مجوز نرم‌افزارها و سرورهای کامپیوتری تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.

بر اساس کیفرخواست ارائه شده، این شرکت بسته‌ای از محصولات را روی وب سایت‌اش به فروش می‌رساند که شامل یک حساب Pay pal، یک آدرس IP از راه دور از امارات متحده عربی، یک کارت هدیه ویزا، کارت شناسایی و قبض رسید جعلی بود که به مشتریان ایرانی کمک می‌کرد از کسب‌وکارهای آمریکایی خرید آنلاین انجام دهند.

منبع: ایسنا

کد خبر 450133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.