نظام انتخاباتی در آمریکا چگونه است؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده علاقه مردم به یک شخصیت در رقابت‌های کمپین‌های حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا محسوب می‌شود و از قواعد علمی پیروی می‌کند و در مکانیسم رای‌دهی آمریکا جایگاهشان تعریف شده است.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون نظام انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: انتخابات ایالات‌متحده آمریکا با توجه به سیگنال‌های موجود، نشان‌دهنده نوعی از گذار تاریخی است. اگرچه راستی‌آزمایی این نگرش در گرو بررسی سناریوهای مختلفی است.

وی افزود: در مرحله نخست باید بپذیریم که نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده علاقه مردم به یک شخصیت در رقابت‌های کمپین‌های حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا محسوب می‌شود و از قواعد علمی پیروی می‌کند و در مکانیسم رای‌دهی آمریکا جایگاهشان تعریف شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بسیاری از رؤسای جمهوری که در کمپین‌های انتخاباتی خود محبوب هستند، در هفته‌های آخر با وضعیت‌های متفاوت، مسیر مختلفی را می‌پیماید. قانون انتخابات در آمریکا متکی بر نتیجه کارت‌های الکترال است که اکثریت و اقلیت را در کنار هم بر مبنای اکثریت نسبی و استیلای این اکثریت قرار می‌دهد.

مطهرنیا تاکید کرد: اگر در چارچوب قوانین انتخاباتی آمریکا یک کاندیدا در ایالت‌هایی که دارای جمعیت فراوان‌تر و بالطبع دارای کارت‌های الکترال بیشتری باشد، بتواند اکثریت نسبی یعنی ۵۰ به‌علاوه یک را به‌دست بیاورد، تمام کارت‌های الکترال موجود در آن ایالت به آن کاندیدا واگذار می‌شود تا رئیس‌جمهور آمریکا در پرتو نتیجه کارت‌های الکترال بیشتر به قدرت برسد.

وی تصریح کرد: نمی‌توان نظرسنجی‌ها را نادیده گرفت، اما در زمان‌هایی بوده که با وجود رأی بیشتر کاندیدای یک حزب، فرد دیگری که دارای کارت‌های الکترال بیشتر ولی رأی کمتری بوده، پیروز انتخابات شود. در سال ۲۰۱۶ نمونه آن را دیدیم، البته انتخابات با برخورد و رودررویی منجر نشد و در نهایت ترامپ به‌سرعت توانست موفق شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این دوره یک انتخابات قابل تعمق و تأملی خواهد بود و سناریوهای مختلفی هم در ارتباط با آن مطرح است.

کد خبر 449994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.