کرونا و آموزش آنلاین/ دانشگاه‌های جهان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

بیشتر دانشگاه‌ها در سراسر دنیا در حال برنامه‌ریزی کردن برای آموزش موثرتر و باکیفیت‌تر دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان، شیوه آموزش آنلاین را در مراکز آموزشی و دانشگاه‌های مختلف ارزیابی کرده‌اند تا بهترین و موثرترین روش‌های آموزش مشخص شود. کارمندان مراکز آموزشی که در این مطالعه شرکت کردند به مشکلات زیادی را که دانشجویان در کلاس‌های آنلاین با آن مواجه بودند، گزارش کردند. در ادامه به معرفی بعضی از مشکلات آموزش آنلاین در دوران همه‌گیری ویروس کرونا می‌پردازیم:

مشکلات آموزش آنلاین در دانشگاه‌های جهان

در دانشگاه‌های سراسر جهان بسیاری از دانشجویان به کامپیوتر، اینترنت یا حتی پهنای باند کافی برای شرکت در کنفرانس‌های ویدیویی همزمان دسترس ندارند. برخی از دانشجویان بین‌المللی نیز به کشورهای خود بازگشته و مشکلات مخصوص به خود را دارند. افراد شرکت کننده در مطالعه اعلام کردند که عوامل زیادی باعث افزایش آسیب‌پذیری دانشجویان در هنگام بروز همه‌گیری ویروس کرونا می‌شود.

این عوامل شامل اختلالات جسمی، بیماری یا استرس ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، مشکلات دسترسی به تکنولوژی، تبادل اطلاعات دانشجویان، تسلط به زبان اصلی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و مهاجرت، منطقه زمانی، نژاد، جنسیت، فرهنگ و مذهب دانشجویان می‌شود. محققان با بررسی منابع آنلاین و صحبت کردن با کارمندان مراکز آموزش و دانشگاه‌ها چند راهکار برای بهبود کیفیت یادگیری و آموزش و همچنین دسترسی به تکنولوژی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا ارائه کردند.

ایجاد مطالب در دسترس

مراکز آموزشی باید مطمئن شوند که مطالب قابل به اشتراک گذاشتن و چاپ کردن هستند. این مطالب باید با فناوری‌های کمکی نیز سازگار باشند و برای همه دانشجویان مناسب باشد. بهتر است تصاویر مربوطه به متن اضافه شود تا دانشجویان مبتلا به اختلالات بینایی بتوانند به راحتی از آن مطالب استفاده کنند. علاوه بر این برای آموزش آنلاین باید از فونت‌ها و رنگ‌هایی استفاده شود که به راحتی دیده و خوانده شود؛ بهتر است مطالب در چندین فرمت در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

انتخاب فناوری‌های دیجیتال مناسب

مراکز آموزشی باید از نوعی فناوری دیجیتالی استفاده کنند که برای همه دانشجویان در منطقه‌های زمانی مختلف در دسترس باشد. ابزارهای مورد استفاده برای آموزش آنلاین باید دارای ویژگی‌های دستیابی‌پذیری مانند قابلیت تبدیل متن به گفتار، مضامین با کنتراست بالا، نشانگرهای بزرگ، زیرنویس‌های بسته، میانبرهای صفحه کلید و متن جایگزین باشد. مراکز آموزشی باید برای افزایش سهولت دستیابی دانشجویان به سخنرانی‌ها، ویدیوها یا فایل‌های صوتی آن‌ها را زیرنویس کنند تا دانشجویان بتوانند به راحتی از آن‌ها بهره ببرند.

توجه کردن به همه دانشجویان

اساتید نباید از یک روش آموزشی ثابت برای همه دانشجویان استفاده کنند. آن‌ها باید از روش تدریسی استفاده کنند که همه دانشجویان از آن بهره مند شوند. همچنین اساتید باید روش‌های جدید را برای ارزیابی دانشجویان به کار گیرند، از سخنرانی‌های چند ساعته دوری کنند، به منظور افزایش مشارکت دانشجویان تکالیف پروژه‌ای برای آن‌ها مشخص کنند و در صورت لزوم برای تکمیل آزمون‌ها و دیگر ارزیابی‌ها زمان اضافه در نظر بگیرند.

درک نیاز دانشجویان

مراکز آموزشی باید مطمئن شوند که همه دانشجویان به تجهیزات فناوری دسترسی دارند و جلساتی تشکیل دهند تا دانشجویان در مورد انتظارات خود صحبت کنند. لازم است به صورت مداوم نیازها و انتظارات دانشجویان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

کد خبر 449971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.