ناامنی غذایی ناشی از کرونا گریبانگیر آفریقا

ناامنی غذایی در کشور آفریقایی اوگاندا پس از انتشار ویروس کرونا به طور چشمگیری افزایش یافته است. در این راستا رئیس اتحادیه حقوق موادغذایی شرق آفریقا از دولت اوگاندا خواسته است اقدامات لازم را در خصوص رفع نگرانی‌های مربوط به این مسئله در دوران پساکرونا به طور جدی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ در اوگاندا همانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان، از جوانب مختلف مردم و دولت را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. اگرچه مقامات حوزه سلامت در تلاشند ویروس کرونا را مهار کنند و سلامت مردم را حفظ کنند، اما اقدامات سختگیرانه برای رسیدن به این هدف، مشکلاتی را نیز بر سر راه آنان قرار داده است. در نتیجه قرنطینه‌ها و محدودیت‌های کرونایی، بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده‌اند و همین امر منجر به نبود درآمد کافی برای تأمین مایحتاج، حتی مواد غذایی شده است. افراد دارای کار دفتری به صورت دورکاری مشغول فعالیت هستند در حالی که بسیاری نیز بدون درآمد و آینده مشخص  روی کاناپه خانه‌هایشان روز را به شب می‌رسانند به امید اینکه راهی برای کسب درآمد بیابند.

دولت در یک بازه زمانی، پکیج‌هایی مملو از مواد غذایی و بهداشتی به نیازمندترین افراد جامعه تحویل می‌داد اما این حمایت نیز دیری نپایید و پس از مدت زمانی کوتاه متوقف شد. حتی در این مدت زمان بسیاری از خانواده‌های نیازمند روستایی از دریافت پکیج‌های حمایتی دولت محروم بودند و شخصاً به تولید مواد غذایی خود در مزارع می‌پرداختند. سوال اینجاست که اگر این شرایط ادامه یابد چه سرنوشتی در انتظار مردم اوگاندا، حتی پس از دوران کرونا خواهد بود؟ آیا اقدامات دولت در این دوران می‌تواند به تضمین تامین مواد غذایی در آینده بینجامد؟

پیش‌بینی‌های احتمالی از طریق داده‌ها

رئیس اتحادیه حقوق مواد غذایی شرق آفریقا برای اینکه تصویری واضح از شرایط امنیت غذایی اوگاندا به وجود آورد و ضرورت اقدامات دولت را آشکار کند، یک نظرسنجی جامع بین مردم این کشور برگزار کرد. در این نظرسنجی، شهروندان اوگاندایی باید از تجربیات و نگرش‌های خود در مورد مصرف مواد غذایی، کشاورزی و معیشت در دوران گسترش ویروس کرونا سخن می‌گفتند. نظرسنجی به صورت تماس تلفنی بین مردم و کارکنان اتحادیه فوق از هجدهم ماه می تا چهارم ژوئن انجام شد و سپس یک نتیجه‌گیری کلی از اطلاعات ارائه شده به رئیس شورا تحویل داده شد.

یافته‌های حاصل از نظرسنجی نشان داد که بیماری کووید -۱۹ بسیاری از خانواده‌های اوگاندایی را به مصرف کمتر مواد غذایی یا کاهش تعداد وعده‌ها در یک شبانه‌روز سوق داده است. افرادی هم که از توانایی تأمین مواد غذایی خود و خانواده برخوردار نیستند به همسایه‌ها و اقوام خود برای رفع گرسنگی پناه می‌آورند.

فقرا، آسیب‌پذیرترین قشر جامعه اوگاندایی

نظرسنجی نشان داد که حدود ۸۵ درصد جمعیت کشور در طول دوران قرنطینه، هر یک به نحوی در حال انجام فعالیتی بوده‌اند که بابت انجام آن درآمدی کسب کرده یا به صورت تفریحی انجام داده‌اند. با این حال ۱۰ درصد مردم روستایی نیز برای همیشه بیکار شده و در خانه‌هایشان بدون فعالیت مانده‌اند. بیش از ۴۱ درصد مشاغل غیرکشاورزی و تجاری به طور کامل از بین رفته و ۲۷ درصد مشاغل نیز تا اطلاع بعدی دولت در حالت معلق باقی مانده است. بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی فوق ادعا کرده بودند که درآمد آنها کفایت تهیه ملزومات زندگی را نمی‌دهد و به همین دلیل وعده‌های غذایی خود و خانواده را کاهش داده‌اند. چیزی که از همه بیشتر قابل توجه است اینکه پکیج‌های حمایتی دولت در دوران قرنطینه تنها به ۱۲ درصد کل جمعیت کشور رسیده بود که از این میزان تنها هفت درصد از روستانشینان این پکیج‌ها را دریافت کرده بودند.

تجربیات زنان در دوران قرنطینه

پیش از انتشار ویروس کرونا، اغلب زنان اوگاندایی در کارهای غیررسمی مشغول فعالیت بودند که در پی تعطیلی مراکز تجاری و اعمال محدودیت‌ها بر حمل و نقل عمومی بیشتر آن‌ها بیکار شده‌اند. در نتیجه این روزها بسیاری از زنان اوگاندا برای تأمین مایحتاج خود به سایرین متکی شده‌اند که این امر بر میزان ناامنی غذایی خانواده‌ها افزوده است. وزیر کار و توسعه اجتماعی از افزایش خشونت جنسیتی در میان خانواده‌ها، متأثر از بیکار شدن زنان و کاهش درآمدها خبر داده و اعلام کرده است که این خشونت‌ها در بسیاری از موارد منجر به جدایی زوجین شده است.

اقدامات امروز دولت اوگاندا، راهی به سوی تامین امنیت غذایی پساکرونا

رئیس اتحادیه حقوق مواد غذایی شرق آفریقا از دولت اوگاندا خواسته هم‌ اینک بر منابع بودجه‌ای محلی سرمایه‌گذاری کند تا از این طریق امنیت غذایی مردم کشور در دوران پساکرونا را فراهم آورد. وزیر کشاورزی، صنعت، دامپروری و شیلات کشور موظف است به ذخیره‌سازی کافی مواد غذایی بپردازد تا در زمان نیاز فقیرترین خانواده‌ها را از حمایت خود بهره‌مند سازد.

کووید -۱۹ اهمیت دسترسی و مقرون‌به صرفه مواد غذایی را بیش از پیش آشکار کرد و نشان داد که نبود ذخیره این مواد، زندگی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین امر منجر به ضعف سیستم‌های ایمنی بدن آن‌ها می‌شود.

کد خبر 449867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.