سیاه‌پوشی مشهدالرضا در روزهای پایانی ماه صفر

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد از سیاه‌پوش شدن شهر در دهه پایانی ماه صفر و برنامه‌ریزی جهت خدمت‌رسانی بیشتر به زائران و مجاوران حرم رضوی در این ایام و با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر ساله در دهه پایانی ماه صفر، مشهد الرضا میعادگاه عاشقان و دلدادگانی بود که از هر نقطه ایران و جهان برای عرض ارادت و تسلیت به محضر مبارک امام مهربانی‌ها به مشهد مشرف می‌شدند و در این میان حجم زیادی از زائران با پای پیاده و از مسیرهای طولانی خود را به مشهد الرضا می‌رساندند؛ به همین منظور شهرداری مشهد با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردمی با ارائه خدمات ویژه و استقرار موکب‌های مختلف در مسیرهای ورودی مشهد، مقدمات استقبال از زائران را فراهم می‌آورد.

وی افزود: اما شیوع ویروس کرونا از سال گذشته و ممنوعیت ورود زائران پیاده به مشهد الرضا در ایام پایانی ماه صفر امسال باعث شد تا بخش قابل توجهی از خدمات شهرداری به زائران مشرف شده به مشهد کاهش پیدا کند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به زائران و مجاوران حرم رضوی در این ایام با رویکرد متفاوتی خدمت‌رسانی خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: بنا بر برنامه‌ریزی‌ها در ایام پایانی ماه صفر ۶۳ میلیون مترمربع از معابر شهر و با اولویت خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت مداوم تنظیف و شست و شو می‌شوند و نقاط حساس نیز به صورت مرتب ضدعفونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد پنج هزار و ۶۰۰ نیروی پاکبان برای نظافت عمومی شهر و رعایت مسائل بهداشتی به صورت کاملاً آماده‌باش هستند و ظرفیت خدمات‌دهی خودروهای جمع‌آوری پسماند در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی با افزایش هشت دستگاه خودروی حمل پسماند در این محدوده ارتقا می‌یابد، اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران و مجاوران ۲۴۶ چشمه سرویس بهداشتی در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی جانمایی شده و بیش از ۲۵۰۰ چشمه سرویس بهداشتی دیگر در سطح شهر آماده‌سازی و به صورت شبانه‌روزی فعال خواهد بود.

یعقوبی با اشاره به استقرار ۳۲۰ جایگاه مناسبتی به جهت نصب اطلاعیه‌های مراسم‌های عزاداری در سطح شهر گفت: امسال پنج المان ویژه هشت ضلعی در تقاطع‌های مهم سطح شهر جانمایی شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها شش اکیپ گشت و آلاینده‌های زیست‌محیطی به صورت فعال در سطح شهر حضور خواهند داشت.

وی در خصوص تمهیدات لازم در حوزه حمل و نقل شهری، گفت: کاهش سر فاصله زمانی دو الی پنج دقیقه‌ای خط یک قطار شهری در روز شهادت امام رضا(ع)، افزایش یک ساعتی زمان سرویس‌دهی خط یک و دو قطار شهری در شب رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع)، افزایش دو ساعتی زمان سرویس‌دهی خط یک و دو قطار شهری در روز رحلت پیامبر(ص) و شب شهادت امام رضا(ع)، کاهش سر فاصله زمانی دو دقیقه‌ای خط دو در شب و روز شهادت امام رضا(ع) و سیاه‌پوش شدن همه ایستگاه‌های قطار شهری بخشی از اقدامات این حوزه است.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد در خصوص ارائه خدمات ویژه سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشهد، تصریح کرد: در روز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام رضا(ع) همه خطوط اتوبوسرانی منتهی به حرم مطهر تقویت می‌شوند و ۴۵۰ دستگاه تاکسی در رینگ پیرامونی حرم، ۶۰۰ دستگاه تاکسی در خطوط منتهی به حرم و یک هزار و ۴۵۰ دستگاه تاکسی بی‌سیم در سطح شهر مشغول خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران رضوی خواهند بود.

وی ادامه داد: در این ایام ۲۸۰۰ پارکینگ غیرحاشیه‌ای در هسته مرکزی شهر آماده ارائه خدمت هستند و پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر به صورت شبانه‌روزی فعال خواهند بود.

یعقوبی افزود: عملیات حفاری طرح‌های توسعه‌ای به جز اتفاقات خاص در این ایام، در معابر منتهی به حرم مطهر و هسته مرکزی شهر ممنوع بوده و با برنامه‌ریزی و نظارت کامل، ایمن‌سازی، ساماندهی و محدودسازی کارگاه‌های عمرانی ادامه‌دار در سطح انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایام پایانی ماه صفر مشهد الرضا به صورت ویژه با اکران بیش از ۱۰ هزار متر مربع اکران‌های محیطی، سه هزار آویز ستونی، دو هزار عدد پرچم بیرقی بی آر تی در مناطق یک، سه، چهار، هشت، ۹، ثامن و ۱۱، تعداد ۵۰۰ عدد پرده عرضی پیاده‌رویی، ۲۰۰۰ پرده مشکی سردری در معابر حرم مطهر، ۹ سازه شمسه پارچه‌ای و ۴۰ هزار متر ریسه‌های پارچه‌ای مشکی در سطح شهر سیاه‌پوش می‌شود، گفت: با استفاده از ۴۲ پروژکتور گرافیکی در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی نورپردازی شبانه می‌شود.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: در این مدت بیش از ۸۰۰ دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی تولید شده و پخش خواهد شد و مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ نیز به صورت ۲۴ ساعته پذیرای پیام‌های شهروندان است.

کد خبر 449695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.