تثبیت بازار سرمایه نیازمند بازارگردانی همه سهام‌ها است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عملیات بازار گردانی بر سهم‌های کوچکتر تعریف شده و وضعیت بازار بهبود یافته است، گفت: تا زمانی که عملیات بازار گردانی بر بیشتر سهم ها انجام و معاملات روان نشود، شاهد اثبات روند حتی در سهام‌های خوب بازار نخواهیم بود.

بهنام شاهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عدم تثبیت بازار بورس اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله وضعیت کنونی بازار این است که با وجود اصلاحیه متغیرهای بنیادی، همچنان شاهد نوسان هستیم و بازار نتوانسته روند تثبیت شده‌ای داشته باشد.

وی افزود: برای اصلاح این وضعیت لازم است عملیات بازار سازی برای برگشت بازار به حالت تثبیت شده انجام شود که این کار در ریزش‌های اواخر سال‌های ۹۲ و ۹۶ نیز انجام شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بر این اساس عملیات بازار بر سهام شرکت‌های کوچک که حتی ممکن است رشد قابل توجهی داشته باشد انجام نشده و این عملیات فقط بر برخی شرکت‌های بزرگ همچون شرکت‌های فولادی که وضعیت بهتری نیز دارند، انجام می‌شود.

شاهنگیان افزود: هر بار برای حمایت از بازار، این دسته‌بندی انجام می‌شود بنابراین ابتدا بیشتر خریدها بر سرمایه شرکت‌های بزرگ متمرکز می‌شود. این کار ضربه بزرگی به شرکت‌های کوچک زده و بازار را وارد روند فرسایشی می‌کند که اکنون شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه هر یک از سهامداران مجموعه از سهام را خریداری می‌کنند، ادامه داد: در مقیاس بالاتر صندوق‌های سرمایه گذاری نیز از طرف سرمایه‌داران خود مأمور به این کار هستند. زمانی که بازار وارد ریزش می‌شود، این صندوق‌ها نیز با حجم وسیعی از ابطال واحدهای سرمایه گذاری مواجه می‌شوند که بر اساس تعدادشان باید سرمایه لازم برای این کار را تأمین کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در چنین شرایطی که فقط برخی سهم‌ها اجازه فروش دارد، سهام‌داران خرد یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری ناچارند برای تأمین نقدینگی لازم سهام فولاد یا سایر شرکت‌های بزرگ را به فروش برسانند.

شاهنگیان افزود: به رغم افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت جهانی و بنیاد خوب شرکت‌های فولادی، سهام این شرکت‌ها روند خوبی ندارد زیرا هیجان منفی از سهم‌های کوچک بازار به این سهام‌ها منتقل شده است.

وی ادامه داد: البته از هفته‌های گذشته عملیات بازار گردانی بر سهم‌های کوچک‌تر نیز تعریف شد و وضعیت بازار بهبود یافت بنابراین تا زمانی که عملیات بازار گردانی بر بیشتر سهم‌ها انجام و معاملات روان نشود شاهد اثبات روند حتی در سهام‌های خوب بازار نخواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تثبیت دلار در کانال ۳۰ هزار تومان گفت: قیمت‌های جهانی با سیاست‌های انبساطی بیشتر بانک‌های مرکزی به خصوص چین در سال‌های پس از کرونا و هم‌اکنون اتخاذ کرده شاهد رشد قیمت‌های جهانی هستیم؛ شرکت‌های صادرات محور از نظر بنیادی مشکلاتی ندارد و فقط لازم است عملیات بازار و تسری هیجانات منفی از سرمایه کوچک‌تر به سهام این شرکت‌ها غلبه نکند.

شاهنگیان افزود: عرضه اوراق تبعی نیز یکی از ابزارهای تثبیت بازار سرمایه است اما برای نتیجه گرفتن از این کار باید سطح آشنایی عامه مردم با اوراق تبعه و حجم این اوراق در بازار افزایش یابد.

وی ادامه داد: در بورس‌های جهانی حجم معاملات ابزارهای مشتقه و اوراق تبعی بیشتر از ابزارهای اصلی است.

کد خبر 449588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.