موفق‌ترین شهرهای یادگیرنده جهان

شهر یادگیرنده شهری است که در آن امکان آموزش مادام‌العمر برای تمام ساکنان به طور برابر وجود دارد و مقامات رسمی، به طور جدی توانمندسازی فردی، مشارکت اجتماعی، توسعه اقتصادی، غنای فرهنگی و توسعه پایدار را سر لوحه طراحی مدنی قرار می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای یادگیرنده از ویژگی‌های مشترک زیادی برخوردار هستند؛ این شهرها یادگیری را در خانواده‌ها و جوامع احیا می‌کنند، امکان آموزش را برای حضور در مراکز کاری فراهم می‌آورند، استفاده از تکنولوژی‌های یادگیری مدرن را ترویج می‌دهند، کیفیت آموزش را بهبود می‌بخشند و فرهنگ یادگیری مادام‌العمر را در میان مردم ترویج می‌دهند. شواهد حاکی است که شهرهای یادگیرنده در مواجهه با تغییرات زیست‌محیطی، به طور موفقیت‌آمیزتری خود را با شرایط جدید سازگار می‌کنند. بنابراین، یادگیری مادام‌العمر نقش مهمی در توانمندسازی شهروندان و ترویج آینده‌ای پایدارتر برای همه افراد جامعه ایفا می‌کند. در ادامه به معرفی موفق‌ترین شهرهای یادگیرنده جهان و ویژگی‌های مهم آن‌ها در این زمینه پرداخته می‌شود.

سوروکابا؛ تلاش برای ایجاد برابری در میان شهروندان

سوروکابا یکی از قدیمی‌ترین و یادگیرنده‌ترین شهرهای برزیل است که سنت‌های تاریخی آن در توسعه شهری نیز ریشه دوانیده است. هدف اصلی مقامات محلی سوروکابا برای ایجاد شهر یادگیرنده، تقویت احتمال آموزش مادام‌العمر در میان شهروندان بوده است تا از این طریق، برابری را در بین آن‌ها گسترش دهد و کیفیت زندگی را برای همگان بهبود ببخشد. اغلب فعالیت‌ها و برنامه‌های یادگیری در این شهر بر گروه‌های آسیب‌پذیر و مهاجران شهر متمرکز است و بنابراین تمام افراد جامعه از فرصت‌های یادگیری برابر برخوردار هستند.

البته مقامات محلی سوروکابا در افزایش توانمندسازی فردی و انسجام اجتماعی با چالش‌های زیادی مواجه هستند، با این حال تمام تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه را برابر با سایر اقشار، نظیر ثروتمندان از فرصت‌های آموزشی بهره‌مند سازند. این افراد، اهمیت ارکان استراتژیک در توسعه شهر یادگیرنده را بخوبی شناخته و جنبه‌های مؤثر بر آن را تحلیل کرده‌اند. از مهم‌ترین این جنبه‌ها می‌توان به مشارکت مدنی اشاره کرد که در آن حضور شهروندان در طراحی و پیاده‌سازی فعالیت‌های یادگیری توسط مقامات ارشد امکان‌پذیر می‌شود. علاوه بر این، شهردار سوروکابا در نظر دارد توسعه پایدار را با نوآوری شهر یادگیرنده ادغام کند تا از این طریق یادگیری مادام‌العمر را برای مردم شهر به ارمغان آورد. جالب است بدانید که برگزاری کمپین‌های آموزش سلامت در سوروکابا یکی از برنامه‌های ضروری برای دستیابی به شهر یادگیرنده خواهد بود چرا که برزیل از کشورهای مستعد گسترش بیماری در جهان بشمار می‌رود.

بهیر دار؛ توانمندسازی شهروندان در دانش، مهارت‌ها و نگرش‌ها

بزرگان شهر بهیر دار در کشور اتیوپی موفق شدند از طریق بهره‌مندسازی شهروندان از آموزش، مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی، نام این شهر را در لیست شهرهای یادگیرنده پایدار جهانی ثبت کنند. مقامات ارشد این شهر باور دارند که شهروندان در صورت رسیدن به حس برابری، چه از نظر جنسیتی و چه اجتماعی، اقتصادی، قومی و مذهبی می‌توانند با آرامش کامل در کنار همشهریان خود زندگی کنند. یادگیری مادام‌العمر به تمام اعضا جامعه بهیر دار کمک خواهد کرد توانایی‌های خود را بخوبی شناسایی کرده و آن‌ها را در مسیر شکوفایی هدایت کنند.

اگرچه بهیر دار در چند سال اخیر رشد اقتصادی قابل توجهی داشته است، با این حال فقر و دسترسی به آموزش‌های ابتدایی همیشه مانند یک مانع سر راه مردم و مقامات قرار گرفته است. در همین راستا، سران شهر در نظر دارند به توانمندسازی فردی، ایجاد تعادل در وضعیت اجتماعی_اقتصادی و نابرابری جنسیتی و افزایش دسترسی به ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای یادگیری بپردازند.

مقامات محلی بهیر دار رویکردی منحصر به فرد، زیر نظر اساتید دانشگاهی اتخاذ کرده‌اند که به طراحی و پیاده‌سازی یک استراتژی برای ایجاد شهر یادگیرنده تمرکز می‌کند. در واقع اساتید دانشگاه بهیر دار هفت حوزه جدا از هم، یعنی پژوهش، مداخله، پیوند نهادی، اقدام جمعی، پیاده‌سازی، نظارت و ارزیابی را که جز ویژگی‌های اصلی شهرهای یادگیرنده است برای رسیدن به هدف خود مورد توجه قرار دادند.

لاریسا؛ یادگیری مادام‌العمر به عنوان یک زبان مشترک

نرخ بیکاری در لاریسا، شهری کوچک در یونان باستان، در پی یک بحران مالی بزرگ به بالاترین سطح در تاریخ شهر رسیده و منجر به ایجاد نگرانی‌های زیادی برای مقامات محلی در خصوص توسعه شهری آینده شده است. شهردار لاریسا ترویج یادگیری مادام‌العمر و ایجاد فرصت‌های برابر برای تمام افراد علاقمند به کسب دانش و مهارت را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود برای ایجاد شهر پایدار دانسته است. در این راستا، مقامات در نظر دارند یادگیری را به زبانی مشترک در سراسر شهر تبدیل کرده و از این طریق استعدادهای افراد مختلف را شناسایی کنند.

متأسفانه بیش از ۷۵ درصد جوانان لاریسا بیکار هستند و از هر پنج خانواده یک مورد به خاطر بیکاری هیچ منبع درآمدی ندارند. همین بحران مالی بزرگ، نه تنها خانواده‌های بیکار، بلکه تمام شهر را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین، مقامات محلی در تلاشند از طریق استفاده از قدرت یادگیری مادام‌العمر، رویکردی مفید برای توسعه شهری بکار گیرند.

برنامه‌ریزان لاریسا بر این باورند که "شهر یادگیرنده" نباید تنها به یک عنوان ختم شود بلکه باید تمام شهروندان، آن را همانند زبانی مشترک به رسمیت بشناسند و در رسیدن به آن تلاش کنند. در این راستا، برنامه‌های آموزشی متعددی برگزار خواهد شد تا تمام گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر از یادگیری مادام‌العمر بهره‌مند شوند و افرادی که تا کنون از بحران‌های مالی رنج برده‌اند، شاهد بروز تغییرات مثبت در زندگی خود باشند. برنامه‌های فوق با هدف توانمندسازی فردی و ارزیابی توانایی اقشار مختلف از طریق کسب مهارت‌های جدید اجرا می‌شود.

گزارش از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 449383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.