شناسایی کانون‌های اصلی مراکز تجمع موش‌های فاضلابی در مشهد

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از شناسایی خیابان‌های جمهوری و امام خمینی(ره) به عنوان کانون‌های اصلی تجمع موش‌های فاضلابی در میان ۱۱ کانون شناسایی شده تجمع جوندگان موذی در سطح شهر مشهد خبر داد.

محمد پذیرا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کنترل جمعیت جوندگان موذی همواره یکی از موضوعات و دغدغه‌های مدیریت شهری در کلانشهرها بوده است و در شهر مشهد نیز به عنوان دومین کلانشهر بزرگ کشور، موضوع مقابله با گسترش جمعیت و حضور این جوندگان در سطح شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اقدامات شده در خصوص کنترل جمعیت جوندگان موذی در سطح این کلانشهر، افزود: در حال حاضر مهمترین گونه جونده موجود در سطح شهر مشهد موش فاضلابی است که با بررسی‌های شده در سال ۹۶ بیش از ۶۰ کانون تجمع این موش‌ها در نقاط مختلف شهر شناسایی شد.

رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: با انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل جمعیت این جوندگان از طریق طعمه‌گذاری در سال ۹۸ تعداد این کانون‌های تجمعی به ۱۱ کانون کاهش یافت.

وی تصریح کرد: کانون‌های فعال تجمع جوندگان موذی در شهر مشهد در مناطق یک، دو، شش، هفت و هشت شهرداری تمرکز بیشتری داشته است و یکی از دلایل حضور آنها در این مناطق گذاشتن زباله در مقابل مغازه‌ها و رعایت نکردن بهداشت توسط کسبه و مغازه‌داران و انباشت پسماندهای خوراکی‌های فست‌فودها و نانوایی هایی است که باعث می‌شود حضور جوندگان به دلیل تامین شدن نیاز غذایی آنها در این مناطق بیشتر شود.

پذیرا تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین شکایت مردمی از حضور موش های فاضلابی در مسیر کال قره‌خان بوده است، از ابتدای پاییز طعمه‌گذاری در سراسر این مسیر در چند نوبت آغاز شده و پیش بینی می‌شود جمعیت جوندگان موذی در این مسیر کاهش قابل توجهی یابد.

وی در خصوص شیوه طعمه‌گذاری در کانون‌های تجمعی، گفت: کانال‌های فعال به صورت یک روز در میان طعمه‌گذاری شده و پس از بازدیدهای روزانه در صورتی که طعمه مصرف شده باشد مجدداً طعمه‌گذاری می‌شود و در صورتی که طعمه‌ها دست نخورده باقی مانده بود، آنجا لانه‌کوبی و طعمه در مکان‌های فعال قرار می‌گیرد.

رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست شهری در سال‌های اخیر استفاده از سموم خطرناک برای کنترل جمعیت موش های فاضلابی به طور کامل حذف شد و در حال حاضر تنها از مواد دانش بنیان تولید داخل که با شرایط محیط‌زیستی کاملاً سازگار بوده و هیچ گونه خطری برای سلامت انسان ندارند، نسبت به کنترل جمعیت جوندگان اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه با رعایت بهداشت عمومی و محیطی، رعایت بهداشت واحدهای صنفی و غذایی در سطح شهر و نریختن زباله‌های خانگی و خوراکی می‌توان تا حد قابل توجهی جمعیت این جوندگان را کنترل کرد، از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده موش‌های فاضلابی مراتب را به سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ اعلام کنند تا در اسرع وقت نسبت به طعمه گذاری و کنترل جمعیت جوندگان موذی در آن منطقه اقدام شود.

کد خبر 449233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.