‌اکنون زمان آزمون و خطا نیست

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تشکیل مجمع سهامداران حقیقی بورس، گفت: اکنون زمان آزمون و خطا نیست و بازار سرمایه دیگر تحمل تصمیمات ناصحیح دولت و تأثیر مستقیم آنها بر روند رشد شاخص سهام را ندارد.

آرمین رفیع‌پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صحبت‌های اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با ساختار و تشکیلات مجمع سهامداران حقیقی بورس، اظهار کرد: سهامداران حقیقی بورس که تعداد سهم قابل توجهی از یک نماد را خریداری کرده‌اند در واقع همان سهامداران حقوقی با حساب شخصی هستند و دخالت کردن این افراد در تصمیمات کلانی که برای بازار سرمایه و روند رشد شاخص سهام در نظر گرفته می‌شود به صلاح شرایط فعلی بورس نیست.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی قصد دارد با حمایت از طرح تشکیل مجمع سهامداران حقوقی بورس، ابزار قانونی و تحت حمایتی را برای دفاع از حقوق سهامداران حقیقی در بازار سرمایه به آنها بدهد درحالی‌که پیگیری حقوق از اولویت‌های دوم و یا سوم سهامداران حقیقی است و رونق شاخص سهام خواسته اصلی آنها نه از مجلس شورای اسلامی بلکه از کل بدنه حاکمیت و دولت است.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه اجرای سیستم آزمون و خطا برای تدوین چارچوب‌های جدید در روند معاملات حساس این روزهای بورس نیاز به پژوهش و تحقیقات عمیق‌تری دارد، تصریح کرد: اکنون زمان آزمون و خطا نیست و بازار سرمایه دیگر تحمل تصمیمات ناصحیح دولت و تأثیر مستقیم آنها بر روند رشد شاخص سهام را ندارد؛ بهتر است مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی در حوزه اقتصاد را مأمور انجام تحقیقات کارشناسی عمیق‌تر درباره این طرح کند.

رفیع‌پور اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح حضور دو نماینده از سهامداران حقیقی بازار سرمایه در شورای عالی بورس است؛ این در حالی است که تا پیش از این شورای عالی بورس به عنوان یک ساختار تخصصی و کارشناسی در سطح کلان حاکمیت شناخته می‌شد و هنوز بسیاری از فعالان بازار به حسن انتخاب و اتخاذ راهبردهای مهم و دقیق توسط اعضای این شورای مهم اقتصادی اعتماد دارند.

وی ادامه داد: اظهارات نماینده مطرح‌ کننده جزئیات این طرح مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که مجلس قصد دارد ساز و کار جدیدی را برای اعمال نظارت بر نحوه عملکرد بازار بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل دهد. در زمان فعلی و با توجه به حساسیت سهامداران خرد ناظر کردن سهامداران کلان حقیقی بر عملکرد سازمان بورس ضروری نیست و منجر به افزایش بار امنیتی و اقتصادی تنش موجود میان سهامداران و سازمان بورس خواهد شد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر در اولویت بودن رونق شاخص سهام برای سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر نهادهای دولتی و حاکمیتی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ چیز از رونق شاخص سهام برای سهامداران مهم نیست و در صورتی که این مجمع تشکیل شود، بی رغبتی تعداد زیادی از سهامداران تازه وارد به بورس، بازار را دچار التهابات با امواج منفی جدید می‌کند.

کد خبر 448930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.