‌تداوم افزایش نرخ سکه تا برگزاری انتخابات آمریکا

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد تا زمان برگزاری انتخابات در ایالات متحده رشد مثبت ارزش اونس جهانی طلا ادامه داشته باشد و به تبع آن قیمت سکه و طلا در ایران به صورت مستمر افزایش خواهد یافت.

سمیرا شعبان‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارزهای شاخص در روند معاملات بازار آزاد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی در دولت دوازدهم رسیدن قیمت دلار آمریکا به مرز ۳۰ هزار تومان و شکسته شدن خط روانی ارزش دلار در بستر جامعه بود که باعث شده بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مواد اولیه مورد نیازشان با معضلات ارزی و اعتباری جدی مواجه شوند.

وی افزود: عملکرد دولت و دستگاه‌های اقتصادی‌اش در مدیریت بازار ارز و کنترل نرخ ارزهای شاخص غیرقابل دفاع است و بانک مرکزی باید جوابگوی علت فتح مرز اقتصادی و روانی ۳۰ هزار تومان توسط دلار در بازار آزاد باشد. دولت در این وانفسای جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا باید عزم جدی خود برای مبارزه با گرانفروشی ارز به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی را نشان دهد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل و استاد دانشگاه با بیان اینکه بسته شدن کانال‌های ارزی و به تبع آن افزایش بی‌سابقه نرخ ارز ناشی از اجرای ناصحیح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی بانک مرکزی و بدنه تیم اقتصادی دولت است، تصریح کرد: متأسفانه دولت در میان دوراهی تنظیم بازارهای داخلی و افزایش میزان ورود دلار و ارزهای خارجی به کشور گیر کرده و نمی‌تواند در هیچ یک از این راه‌ها به صورت مستمر حرکت کند.

شعبان‌نژاد اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی که در حوزه صادرات فعالیت دارند می‌کوشند تا به دولت ثابت کنند که صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند دولت و نظام اقتصادی را از آثار تحریم‌های مالی و اعتباری ایالات متحده رها کند و روند عرضه ارزهای شاخص در بازار آزاد که توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود را تسهیل کند.

وی ادامه داد: پیشنهادات مذکور در حالی مطرح می‌شود که به رغم نیاز جدی دولت به منابع جدید تأمین ارز مورد نیاز کشور، بازار محصولات کشاورزی به شدت تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی و روند تدوین آنها از سوی بانک مرکزی است و صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند موج شاخصی از گرانی میوه و تره بار در روند معاملات بازار محصولات کشاورزی را به وجود بیاورد و با توجه به نقش این محصولات در سبد کالای خانواده، صدور این مجوز به صلاح نظام اقتصادی و معیشت مردم نیست.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل و استاد دانشگاه با اشاره به آخرین مصوبه بانک مرکزی برای مدیریت بازار سکه و طلا، خاطرنشان کرد: تغییر الگوریتم تعیین حداکثر مجاز خرید سکه از سوی افراد حقیقی که پیش‌تر توسط بانک مرکزی انجام شد باعث شده حساسیت در بازار طلا، سکه و ارز به میزان قابل توجهی افزایش یابد و در حقیقت تغییر معیار مبادلات از ریال به سکه باعث شد بازار سکه و طلا در هفته‌های اخیر نوسانات چشمگیری را تجربه کند.

شعبان‌نژاد با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، افزود: از زمان آغاز تبلیغات نامزدهای حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در این کشور، اونس جهانی طلا رشد قابل توجهی را تجربه کرده و به نظر می‌رسد تا زمان برگزاری انتخابات در ایالات متحده این رشد مثبت ادامه داشته باشد و به تبع آن قیمت سکه و طلا در ایران به صورت مستمر افزایش خواهد یافت.

کد خبر 448921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.