آپنه انسدادی خواب باعث بروز آلزایمر می‌شود؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که آپنه انسدادی خواب یکی از عوامل خطر آفرین بروز بیماری زوال عقل است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آپنه انسدادی خواب، نوعی اختلال خواب است که در آن تنفس فرد به طور مکرر متوقف و دوباره شروع می‌شود. علائم این بیماری شامل خر و پف بلند، خواب آلودگی در طول روز و خواب ناآرام می‌شود. آپنه انسدادی خواب بیشتر در میان مردان، افراد مسن و افراد چاق رایج است.

محققان به منظور بررسی ارتباط بین آپنه انسدادی خواب و زوال عقل مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها نمونه‌های مغز ۳۴ فرد را با میانگین سنی ۶۷ سال که به آپنه انسدادی خواب مبتلا بودند ارزیابی کردند. هیچ کدام از افراد شرکت کننده در مطالعه در طول زندگی خود زوال عقل را تجربه نکرده بودند.

محققان با در نظر گرفتن سن، شاخص توده بدنی و جنسیت افراد شرکت کننده در مطالعه متوجه شدند که شدت اختلال آپنه خواب به کاهش مقدار هیپوکامپوس مغز بستگی دارد.؛ هیپوکامپوس قسمتی از مغز و جزو اولین نواحی مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند.

علاوه بر این محققان متوجه پلاک‌های آمیلوئید مرتبط با آپنه خواب در مغز این افراد شدند. در نهایت مشخص شد پلاک‌ها در یک قسمت مغز افراد مبتلا به آپنه خواب و آلزایمر به صورت یکسان پدیدار شده و گسترش پیدا کرد. علاوه بر این نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که آپنه خواب باعث کاهش توجه، حافظه و مهارت‌های اجرایی در افراد می‌شود و عامل خطر بروز بیماری زوال عقلی است.

به گفته محققان اگر فردی در دوران میانسالی به آپنه خواب مبتلا شود به احتمال بسیار زیاد در دوران پیری آلزایمر را تجربه خواهد کرد و اگر فردی به آلزایمر مبتلا شود احتمال اینکه دچار آپنه خواب باشد نیز زیاد است. لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا رابطه علت و معلولی این دو فاکتور مشخص شود.

نتایج این مطالعه در مجله Sleep منتشر شده است.

کد خبر 448913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.