علت آزادی معتادان پس از دستگیری خلاء قانونی است

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر گفت: پلیس به عنوان مجری قانون وظیفه دستگیری و تحویل معتادان به مراجع قضائی را برعهده دارد و اگر معتادی پس از دستگیری آزاد می‌شود، این مشکل به پلیس برنمی گردد و باید مشکل را در خلاء قانونی جستجو کرد.

به گزارش ایمنا، سردار مجید کریمی، اظهار کرد: گاهی اتهاماتی به پلیس می‌زنند که چرا پلیس خرده فروشان و معتادان را ندید می‌گیرد یا دستگیر و بعد آزاد می‌کند این در حالیست که باید بگویم پلیس به عنوان مجری قانون و ضابط قضائی وظیفه دستگیر آنها را با حکم قضائی به عهده دارد و در سطح جامعه از روستاها گرفته تا نقاط مرزی، آنها را پس از جمع آوری به مراجع قضائی تحویل می‌دهد، اینکه آزاد می‌شوند یا مجازات شامل آنها نمی‌شود به تصمیم گیری سیستم قضائی کشور باز می‌گردد اما آنچه که صادقانه می‌خواهم با مردم در میان بگذارم تا بدانند این است که مشکل کار، خلاء قانونی است.

وی ادامه داد: قانون شاید اجازه برخورد صریح و محکم را ندهد و شاید در برخی موارد قضات نیز دستشان بسته باشد به همین دلیل اگر قانون ضعیف باشد، همینی است که اکنون در سطح جامعه می‌بینیم.

سردار کریمی گفت: پلیس وقت می‌گذارد و با معتادان و خرده فروشان درگیر می‌شود، در تهران فقط سه نفر از همکاران ما در یک ماه گذشته آسیب دیدند یا با سرنگ آلوده، چاقو یا اشیای مختلف به پلیس حمله‌ ور شده‌ اند. حتماً باید پشتیبانی و حمایت از پلیس انجام شود بر اساس جنبه‌های قانونی جرم این افراد به طور قطع نباید آزاد شوند.

وی تاکید کرد: خلاء‌ هایی وجود دارد که شناسایی شده و به عنوان پلیس پیش‌ نویس جدید قانون مبارزه با مواد مخدر با همکاری دادستانی کل کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های دخیل در مبارزه با مواد مخدر تهیه و در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داده شده است.

سردار کریمی گفت: این پیش‌ نویس در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار طرح موضوع شده اما نکته مهم تسریع در تصویب و ابلاغ قانون جدید است چون در مورد این قانون کار کارشناسی شده و متخصصان امر که رشته حقوق خوانده یا کارشناس انتظامی هستند، مدت‌ها وقت صرف کرده‌ اند تا این قانون آن چیزی باشد که مد منظر مردم، پلیس و دستگاه قضائی است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، افزود: اگر بخواهیم به صورت صریح و جدی با معضل مصرف مواد مخدر و فروش آن برخورد کنیم حتماً این قانون باید بررسی و تصویب شود البته یک دوگانگی وجود دارد زیرا عده‌ای می‌گویند معتاد بیمار است و عده‌ای دیگر می‌گویند معتاد مجرم است این در حالیست که در قانون به صراحت آمده که معتاد مجرم است اما دیدگاه‌هایی وجود دارد که نباید با معتاد برخورد سخت انتظامی صورت گیرد.

سردار کریمی گفت: به عنوان پلیس به ما وظیفه داده شده تا معتادان را جمع‌ آوری کنیم اما اگر قرار است با آنها برخورد نشود چه مجازات جایگزینی دیده شده، ما نمی‌گوییم حتماً معتاد را بگیریم و قید و بندهای انتظامی و زندان برای او لحاظ کنیم، پلیس چنین چیزی را نمی‌خواهد اما باید جایگزینی مشخص شود که اگر پلیس فرد معتاد را می‌گیرد در انتها چه می‌شود؟ اگر درمان شد باید در پروسه جامعه پذیری قرار گیرد.

چرخه‌ای ناقص در جمع آوری معتادان

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، گفت: فرد بهبود یافته اولین جایی که مراجعه می‌کند، خانواده است و خانواده او را طرد می‌کند و می‌گوید تو معتادی و برای خرید مواد فرش زیر پای من را فروختی یا دختر و پسرت را فروختی. اول از همه خانواده او را نمی‌پذیرد و بعد می‌رود دنبال کار اما سابقه اعتیاد دارد و به او کار نمی‌دهند باز در نهایت این عدم جامعه پذیری بار دیگر سرشکن می‌شود بر سر پلیس و در نهایت این پلیس است که باید او را از پاتوق مواد مخدر، پارک و کنار خیابان جمع کند، دستگیر کند یا در حین مصرف یا فروش مواد مخدر او را تحویل مراکز درمانی و قضائی دهد و سه ماه دیگر همین فرد را می بی نم و این چرخه ناقص در کشور ادامه دارد.

سردار کریمی افزود: باید نهادهای نظارتی به این مساله ورود کنند از جمله مجلس شورای اسلامی که در ابتدای فعالیت است زیرا مردم به آنها امید بسته اند و نمایندگان نیز عزم و اراده جدی دارند، بر این اساس از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم در موضوع مواد مخدر که هم دغدغه مقام معظم رهبری است و در جلسات آسیب‌های اجتماعی اعتیاد را در رأس همه آسیب‌های اجتماعی ارزیابی کرده‌ اند و از مسئولان خواستند در قوه مجریه، مقننه و قضائی ورود جدی به این مساله داشته باشند، در این حوزه حتماً ورود کنند.

وی تاکید کرد: دغدغه مواد مخدر دغدغه من مسئول و شهروند است قبل از مسئولیت به عنوان شهروند باید این دغدغه را داشته باشیم چون همین آسیب اجتماعی پشت در خانه من نیز خوابیده است و فرزندان من هم بری از آن نیستند. باید اکنون کاری انجام دهیم که فردا روزی که از این مسئولیت کنار رفتیم وجدانمان راحت باشد ولی ممکن است برای من پلیس این اتفاق بیفتد که فرزند من هم دچار آسیب شود آن موقع دغدغه دارم که چرا روزی می‌توانستم کاری برای کشور و فرزندان آن انجام دهم اما اقدامی نکردم بنابراین درخواست من از مسئولان و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که ورود جدی داشته باشند هم از باب قانونگذاری قانون را بررسی کنند و هم از باب مسئولیتی که در حوزه نظارت روی دستگاه‌ها دارند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید عملکرد دستگاه‌ها را مورد نظارت قرار دهند و اگر هم پیشنهاد و توصیه‌ای دارند یا راهبردی می‌توانند ارائه دهند، پلیس را راهنمایی کرده تا در کارمان موفق تر عمل کنیم.

پیش‌نویسی در انتظار تصویب

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه این پیش‌ نویس چه مدتی است که نوشته شده و چرا تصویب آن زمان بر شده است، گفت: این پیش‌ نویس تقریباً یک سال و نیم است که تهیه شده و در حال بررسی است اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید آن را تصویب و ابلاغ کند یا در مجلس شورای اسلامی طرح موضوع شود در حال بررسی است.

کد خبر 448665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.