برجام و ترور سردار شهید سلیمانی؛ جنجالی ترین بحث‌های اولین مناظره پنس و هریس

مناظره همتایان انتخاباتی ۲ نامزد جمهوریخواه و دموکرات که در صورت پیروزی، معاون اول رئیس جمهوری خواهند شد، در حالی برگزار شد که بخش عمده آن به سیاست داخلی آمریکا مرتبط بود.

به گزارش ایمنا، مایک پنس و کامالا هریس که هر دو سناتورهای آمریکا هم هستند، شامگاه چهارشنبه در دانشگاه ایالت یوتا در مقابل هم قرار گرفتند تا پس از نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ که حواشی زیادی داشت و نظر سنجی‌ها از موفقیت بهتر بایدن در آن خبر می‌دادند، به مصاف هم بروند.

تیم هریس خواستار آن شده بود که بین دو نامزد انتخاباتی در این مناظره دیواری از طلق پلاستیکی قرار گیرد و کمیسیون انتخابات هم موافقت کرده بود اما تیم پنس با این درخواست مخالفت کرد با این حال در کنار این ۲ رقیب انتخاباتی چنین طلقی تعبیه شد.

به دنبال ابتلای ترامپ به ویروس کرونا، دموکرات‌ها دست برتر را در ناتوان جلوه دادن دولت فعلی آمریکا در مهار کرونا دارند و از آن به عنوان ابزاری برای تضعیف طرف جمهوریخواه استفاده می‌کنند.

بر خلاف مناظره بایدن-ترامپ که به صورت ایستاده برگزار شد، معاونان رئیس جمهوری احتمالی در این مناظره تصمیم گرفتند پشت میز بنشینند و به سوالات مجری برنامه پاسخ دهند. این مناظره شامل ۹ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای است.‌

نخستین موضوع درباره کرونا بود و از هریس سوال شد که ۳۹ ایالت بیش از هفته‌های گذشته ابتلاء به این ویروس را داشته است، دولت بایدن در صورت انتخاب چه کار خواهد کرد؟ آیا مقررات رفت و آمدی وضع خواهید کرد؟

هریس پاسخ داد: مردم آمریکا شاهد بزرگترین ناکامی یک دولت در کشور را شاهد بودند. ۲۱۰ هزار نفر جان باختند و بیش از ۷ میلیون نفر مبتلا شده است. مشاغل تعطیل شده است و می‌بینیم که بیش از ۳۰ میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری دادند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ از ابتدای شیوع این ویروس با علم به آن، اظهار کرد: آنها اهمیت این بیماری را پایین آوردند و حتی تا همین امروز هنوز برنامه‌ای ندارند اما بایدن برنامه دارد. ما باید مانور ملی برای ردیابی و واکسیناسیون همگانی را در دستور قرار دهیم.

پنس گفت از همان روز نخست، رئیس جمهوری ترامپ سلامت آمریکایی‌ها را در تقدم قرار داده بود. ترامپ کاری کرد که هیچ کسی آن را انجام نداد و تمام پروازهای خارجی را لغو کرد اما بایدن آن را بیگانه ستیزی نامید.

وی افزود: ما آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس را آغاز کردیم و به سمت تکمیل داروهای آن رفتیم و تحت رهبری ترامپ ما پیش از پایان امسال، میلیون‌ها دز واکسن خواهیم داشت.

هریس گفت وقتی ۲۱۰ هزار نفر جان باخته دارید، خانواده‌هایی که در سوگ آنها نشستند، معاون اول رئیس جمهوری در ۲۸ ژانویه می‌دانسته است که چه خبر است، وقتی آشکار شد و گفتند چرا به کسی نگفتید، گفت رئیس جمهوری خواسته مردم آمریکا آرامش داشته باشند.

وی افزود: مردم آمریکا وقتی به دنبال دستمال توالت بودید، فرزندانتان به مدرسه نمی‌رفتند، چقدر آرام بودید؟

پرسش: ۱۱ روز پیش در کاخ سفید بودید که ویروس به راه افتاد، کسی ماسک نداشت و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کرد، چگونه باید از دستورالعمل‌های شما پیروی کنند؟

پنس گفت: ترامپ و من اعتماد زیادی به مردم آمریکا داریم. حتی در بحبوحه همه‌گیری که شماری از آمریکایی‌ها را از دست می‌دادیم به ایالت‌های مختلف رفتیم و گفتیم چه کار کنند. مردم آمریکا فداکاری کردند.

وی افزود: من و کارن هم در مراسم معرفی قاضی برت بودیم، همه کارشناسان گفتند که در هوای آزاد مسأله‌ای نیست. بایدن و هریس به طور مرتب درباره دستور اجرایی صحبت می‌کنند در صورتی که ما آزادی انتخاب را پیشنهاد می‌کنیم.

هریس در پاسخ گفت: شما باید شجاعت گفتن را می‌داشتید اما این دولت این کار را نکرد. دولت به دلیل بی کفایتی حاضر نبود حقیقت را به مردم بگوید. مردم آمریکا به خاطر بی کفایتی این دولت فداکاری کردند. می‌خواهند مردم اطلاعات لازم را نداشته باشند.

وی در پاسخ به واکسن و اینکه آیا در صورت تولید استفاده خواهید کرد هم گفت اگر متخصصان واکسن را تأیید کند من از آن استفاده خواهم کرد اما اگر ترامپ بگوید، خیر من این کار را نخواهم کرد.

پنس اما در پاسخ گفت ما در کمتر از یکسال به واکسن دست خواهیم یافت، اینکه شما واکسن را مخدوش می‌کنید، از شما می‌خواهم با زندگی مردم سیاسی برخورد نکنید. شما به طور مرتب این اعتماد را مخدوش می‌کنید.

وی افزود: وقتی درباره ناکامی دولت صحبت می‌کنید بگذارید بگویم که در سال ۲۰۰۹ ویروس آنفلوآنزای خوکی آمد که ۶۰ میلیون نفر گرفتار آن شدند هرچند کشته شدگان کمتر بودند اما اگر آن ویروس به بدی کرونا بود نه ۲۰۰ هزار نفر بلکه میلیون‌ها نفر جان می‌باختند.

پنس اما در پاسخ گفت ما در کمتر از یکسال به واکسن دست خواهیم یافت، اینکه شما واکسن را مخدوش می‌کنید، از شما می‌خواهم با زندگی مردم سیاسی برخورد نکنید. شما به طور مرتب این اعتماد را مخدوش می‌کنید.

سوال درباره پاسخ پزشکان نسبت به اطلاعات پزشکی رئیس جمهوری آمریکا بود که پنس گفت: به نیابت از رئیس جمهوری و بانوی اول از نیایش شهروندان برای سلامت رئیس جمهوری دلگرم شده‌ایم.

وی افزود: مراقبت بهداشتی ترامپ در بیمارستان والتررید ادامه خواهد یافت. مردم آمریکا این حق را دارند که وضع سلامت رئیس جمهوری چگونه است. من از حمایت فرا حزبی هیجان زده شده‌ام و از تلفن هریس و بایدن در این رابطه هم سپاسگزارم.

هریس هم در پاسخ به سوال مشابهی درباره بایدن گفت: ترامپ درباره سابقه سلامتی و مالیات وی شفاف نبوده است. ما الان فهمیدیم که ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است. الان می‌دانیم که ترامپ ۴۲۰ میلیون دلار بدهکار است و این خیلی خوب است که بدانیم که رئیس جمهوری آمریکا و فرمانده کل ارتش به چه کسی بدهکار است.

وی تاکید کرد: بایدن درباره خیلی چیزها شفاف بوده است، همه چیز را صادقانه مطرح می‎‌کند اما ترامپ همیشه در حال کتمان حقیقت بوده است.

پنس با اشاره به ۴۷ سال فعالیت بایدن گفت: آمریکا رئیس جمهوری دارد که بازرگان بوده است و مشاغل زیادی خلق کرده است. خیلی از این چیزها درست نیست. ترامپ برای تجارت آزاد مبارزه کرد و مقررات اقتصادی را کاهش داد.

سوال بعدی از هریس درباره افزایش مالیات از صاحبان کارخانه بود که گفت: بنیادی‌ترین اختلاف بین بایدن و ترامپ در همین مساله است. شما ترامپ را دارید که نیرو و قوی بودن اقتصاد را به نسبت عملکرد پولدارها می‌سنجد و به همین دلیل قانون کاهش مالیاتی را برای یک درصد ثروتمندان وضع کرد.

وی افزود: بایدن در روز نخست ورود به کاخ سفید این مقررات را لغو خواهد کرد. بایدن درباره زیرساخت‌ها، نوآوری و ایجاد مشاغل سرمایه گذاری خواهد کرد. بایدن این پول را در آموزش سرمایه گذاری خواهد کرد تا در کالج‌ها به صورت رایگان تحصیل کنند.

همتای انتخاباتی بایدن ادامه داد: فکر اقتصادی بایدن درباره مردم است نه اینکه قانونی وضع شود تا کارخانه‌ها به خارج از کشور بروند.

هریس گفت: بایدن گفته است که مالیات را بر کسانی که در سال کمتر از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند، افزایش نخواهد داد. حالا دولت ترامپ می‌خواهد کاری که بایدن خیزش اقتصادی را انجام داد به نام خود تمام کند.

وی بایدن را در کنار اوباما مسئول قانون بیمه همگانی نامید و افزود: این قانون از بسیاری از خانواده‌های ضعیف که نمی‌توانستند قبوض بیمارستان را بپردازند، حمایت کند. حال ترامپ می‌خواهد به دیوان عالی برود و آن قانون را لغو کند.

همتای انتخاباتی بایدن ادامه داد: اگر شما بیماری زمینه‌ای دارید اینها به دنبال شما می‌آیند و نمی‌گذارند که از خدمات درمانی استفاده کنید.

پنس با انتقاد از هریس اظهار کرد: شما می‌توانید نظر بدهید اما نمی‌توانید حقایق را منحرف سازید. بارها گفتید که حفاری برای گاز طبیعی و نفت را ممنوع خواهید کرد، بایدن هم گفته تضمین می‌کنم سوخت فسیلی را به کل کنار خواهد گذاشت. ممنوعیت حفاری و استفاده از سوخت فسیلی تجویزی برای پایین رفتن کیفیت اقتصاد آمریکا است.

سوال بعدی درباره تغییرات اقلیمی بود که از پنس پرسیده شد امسال شاهد طوفان‌ها و حریق‌های جنگلی بودیم، آیا فکر می‌کنید تغییرات اقلیمی شرایط را مرگبارتر کرده است؟

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد: الان هوا، خاک و آب آمریکا از هر زمان دیگری تمیزتر است. ترامپ تعهد خود را به محیط زیست نشان داده است. اقلیم در حال تغییر است، ترامپ به توصیه‌های دانشمندان گوش خواهد داد اما بایدن و هریس ما را به پیمان اقلیمی پاریس بازخواهند گرداند و باعث نابودی مشاغل ما خواهند شد.

سوال دیگر از هریس درباره پیمان تغییرات اقلیمی پاریس بود، موضع دولت شما درباره توافق سبز زیست محیطی چه خواهد بود؟

هریس گفت: بایدن روشن گفته است که حفاری را ممنوع نخواهد کرد. او مالیات را برای درآمد زیر ۴۰۰ هزار دلار افزایش نخواهد داد. ۷ میلیون شغل بیشتر از دولت ترامپ ایجاد خواهد کرد. بایدن درک می‌کند که ایالت کالیفرنیا در حال سوختن است. می‌داند که سیل چه کرده است.

وی افزود: دولت ترامپ واژه دانش و تغییرات اقلیمی را از تارنمای خود حذف کرده است. بگذارید صحبت کنیم که چه کسی آماده است که رهبری کشور ما را درباره تهدید موجود انسان‌ها در چهار سال دیگر به عهده گیرد. جو برنامه دارد. ما با افتخار به معاهده تغییرات اقلیمی باز خواهیم گشت.

پنس در دفاع از سیاست‌های اقتصادی ترامپ گفت آمریکایی‌ها، بایدن در صورت پیروزی مالیات شما را افزایش خواهد داد. ما هر تلاشی را در این همه‌گیری برای کمک به آمریکایی‌ها انجام دادیم.

وی افزود: آنها با افزایش مالیات می‌خواهند اقتصاد ما را مدفون سازند، بایدن می‌خواهد اقتصاد ما را تسلیم چین کند. ترامپ طوری عمل کرد که کسری موازنه تجاری با چین کاهش یابد، ما به چهار سال فرصت دیگر برای رشد اقتصاد نیاز داریم و سال ۲۰۲۱ بزرگترین رشد اقتصادی خواهد بود.

پنس با تاکید بر اینکه به یک توافق سبز چند میلیارد دلاری نیاز نداریم، گفت: این به زیان مشاغل ما تمام خواهد شد.

هریس در پاسخ گفت: معاون رئیس جمهوری فکر می‌کند جنگ تجاری با چین یک موفقیت بوده است، در حالی او این جنگ را باخت. به خاطر به اصلاح جنگ تجاری با چین، آمریکا ۳۰۰ هزار شغل صنعتی را از دست داد و کشاورزان دچار ورشکستگی شدند.

وی افزود: ما در حال رکود اقتصادی در زمینه تولید به سر می‌بریم. برآورد شده است که تا پایان ریاست جمهوری ترامپ، نسبت به هر دولت دیگری شغل خود را از دست داده است.

معاون انتخاباتی بایدن ادامه داد: تقریباً نیمی از مستأجران در آمریکا نگران پرداخت اجاره بهای خود هستند و این به خاطر ناکامی رهبر این دولت است.

پنس در پاسخ گفت: باخت جنگ تجاری با چین؟، بایدن همیشه هوادار چین بوده است. بایدن ۲ هزار شغل را از دست داد، اما ما ۵۰۰ هزار شغل تازه ایجاد کردیم و وقتی از همه‌گیری عبور کنیم، رشد اقتصادی ایجاد خواهیم کرد.

هریس پاسخ داد: بایدن مسئول حفظ صنعت اتومبیل سازی کشور است اما شما برخلاف آن انجام دادید.

سوال بعدی درباره رابطه با چین بود که آن را شریک بالقوه دانست به ویژه درباره کره شمالی، اما ترامپ چین را گنه کار توصیف کرد. آیا چین دشمن ما است؟

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از عملکرد دولت اوباما درباره پیمان نفتا، گفت: پیمان تجاری نفتا هزاران کار را تعطیل کرد و اتومبیل سازی‌ها به خارج از آمریکا رفت. ترامپ خواستار مذاکره شد، اما سناتور هریس علیه پیمان تجاری یو اس ام سی اس رأی داد.

پنس افزود: نیوزویک گفت هریس حتی بیش از سناتور سندرز، لیبرال‌ترین عضو سنا در سال ۲۰۱۹ بوده است.

وی درباره چین هم اظهار کرد: چین باید به خاطر ویروس کرونا باید پاسخگو شود. آنها و سازمان جهانی بهداشت صادق نبودند و اجازه ندادند نیروهای ما برای یافتن حقایق به چین بروند. ترامپ تصمیم گرفت پروازها از چین تعلیق شود اما بایدن مخالف آن بود.

معاون ترامپ با تاکید بر اینکه خواهان بهبود رابطه با چین هستند، گفت آنها باید درباره ویروس کرونا پاسخگو شوند.

سناتور هریس اما در این باره گفت: رویکرد ترامپ درباره چین به از بین رفتن جان، مشاغل و موضع مردم آمریکا انجامیده است. ترامپ می‌خواهد هر دستاوردی که اوباما و بایدن داشته اند را از بین ببرند. در داخل کاخ سفید دفتری که نظارت بر همه‌گیری را داشت حذف کردند.

وی افزود: تیمی به چین فرستاده شده بودند تا درباره آنها تحقیق کنند اما این دولت آنها را خارج کرد. جنگ تجاری با چین به از بین رفتن بیش از ۳۰۰ هزار شغل انجامیده و مصرف کنندگان آمریکایی باید پول بیشتری بدهند.

معاون انتخاباتی بایدن با اشاره به نظر سنجی پیو گفتند: متحدان ما احترامی که به شیء جین پینگ قائل هستند، بیش از احترام به فرمانده کل نیروهای مسلح ما است.

سوال بعدی درباره تنش آمریکا با ناتو و رهبری آمریکا بود که هریس اظهار کرد: سیاست خارجی شاید به نظر پیچیده بیاید اما همه آنها یک رابطه است. باید در کنار دوستان ایستاد و متوجه دشمنان هم بود. اما ترامپ به دوستانمان خیانت کرد و برای دیکتاتورها ارزش قائل شده است.

هریس پاسخ گفت: می‌دانیم که باید با دوستانتان وفادار باشید، در عین حال دشمنتان را بشناسید، ترامپ به دوستان خیانت کرده و برای دیکتاتورهای سراسر جهان ارزش گذاشته است.

وی با اشاره به فعالیت خود در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اظهار کرد: همه درباره دخالت روسیه در انتخابات ما صحبت کردند اما ترامپ صحبت پوتین را پذیرفت.

معاون انتخاباتی بایدن گفت: از توافق‌ها خارج شد، به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید، اکنون ما را در شرایطی قرارداده است که آنها اکنون ممکن است در حال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ باشند. ما با دوستانمان در توافق بودیم اما به خاطر رویکرد یکجانبه‌گرایی و انزوا گرایی وی، از این توافق خارج شدیم.

هریس ادامه داد: ما روی صحبت خود همیشه باید بایستیم، اما ترامپ این را درک نمی‌کند.

پنس هم در این باره گفت: ترامپ به وعده خود برای انتقال سفارت خود به قدس عمل کرد، کاری که بایدن قول داده بود و هیچ گاه این کار را نکرد. وقتی ترامپ متصدی رئیس جمهوری شد، داعش منطقه وسیعی را تصرف کرده بود، اما ترامپ البغدادی را بدون دادن یک کشته، از بین برد.

وی افزود: امروز ۲ نفر از مسئولان کشتن میلر در عراق محاکمه شدند. اما بایدن درباره آزادی این گروگان داعش تعلل کرد. اگر ترامپ رئیس جمهوری بود ما او را نجات داده بودیم.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج برجام هم گفت: دولت سابق ۱.۸ میلیارد دلار به کشور حامی شماره یک تروریست در جهان داد. ترامپ ما را از برجام خارج کرد و قاسم سلیمانی را در حالی که در سفر برای آسیب رساندن به آمریکایی‌ها بود، حذف کرد.

هریس در پاسخ به این ادعاهای پنس گفت: اما درباره سلیمانی صحبت کردید، پس از حمله به او، ایران حمله متقابل انجام داد. نیروهای ما با جراحات مغزی رو به رو شدند، اما ترامپ گفت تنها سردرد گرفتند. این الگوی دونالد ترامپ است.

وی افزود: او نظامیان ما را بازنده توصیف کرد، وقتی ترامپ به گورستان ملی آرلینگتن رفت برای رفتن به سر قبر این نظامیان گفت که چه فایده‌ای برای آنها دارد، بله او تنها به فکر این است که چه منفعتی برای او دارد.

معاون انتخاباتی بایدن ادامه داد: وقتی درباره جان مک کین صحبت کرد، یک قهرمان بزرگ ملی، ترامپ گفت او شایسته گفتن قهرمان نیست، او تنها یک زندانی جنگی بود.

هریس درباره گزارش‌های منتشر شده برای تعیین جایزه برای سر نیروهای نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان هم اظهار کرد: ترامپ هیچ گاه این مساله را با پوتین مطرح نکرد، اما بایدن روسیه را پاسخگو خواهد کرد.

معاون اول ترامپ در پاسخ به این مساله گفت: فرزند و داماد من در ارتش هستند، تضمین می‌دهم که ترامپ نه فقط به آنها احترام می‌گذارد، هر حرف دیگری که بزنید کاملاً مسخره است.

معاون اول ترامپ بار دیگر سردار سلیمانی را مسئول مرگ صدها سرباز آمریکایی دانست و گفت: وقتی دیدیم سلیمانی برای کشتن افراد بیشتری از آمریکایی‌ها به عراق رفت، ترامپ تردیدی نکرد، اما باید بدانید که بایدن و هریس از حذف سلیمانی انتقاد کردند.

پنس افزود: بایدن مخالف حمله به محل اختفای بن لادن هم بوده است، باید فرماندهی داشته باشیم که تردیدی به خود راه ندهد و این را ترامپ دارد.

سوال درباره دیوان عالی آمریکا و محدود شدن حق سقط جنین، موضوع بعدی بود که پنس گفت: بر خلاف رفتاری که با قاضی کاونا شد برای بررسی صلاحیت امی برت رخ ندهد.

مجری از هریس به عنوان دادستان پیشین کالیفرنیا پرسید اگر قانون سقط جنین لغو شود، ایالت شما چه خواهد کرد؟

هریس در پاسخ به بخشی از اظهارات پنس گفت این توهین است که ما به ایمان کسی اهانت کنیم. اگر برنده شویم من و بایدن تنها رئیس جمهوری و معاون آمریکا خواهیم بود که هر دو کاتولیک هستیم.

وی با انتقاد از معرفی امی برت برای دیوان عالی در حالی که مردم دارند رأی می‌دهند، اظهار کرد: نخست اجازه دهید مردم صندلی خالی کاخ سفید را پر کنند بعد کرسی خالی دیوان عالی هم پر خواهد شد.

سناتور دموکرات آمریکا درباره سقط جنین هم گفت: این تصمیمی است که باید زنان درباره آن اتخاذ کنند نه رئیس جمهوری ترامپ و معاون پنس. مساله دیگر خدمات درمانی اوباما است که در بحبوحه همه‌گیری که ۷ میلیون نفر مبتلا هستند، ترامپ در دیوان عالی به دنبال لغو این بیمه است.

هریس اظهار کرد: آنها می‌خواهند این بیمه مقرون به صرفه را حذف کنند، بایدن اما می‌خواهد حق انتخاب را افزایش دهد.

سوال بعدی از پنس درباره لغو قانون بیمه همگانی بود که دولت شما چگونه آمریکایی‌هایی را که از پیش بیماری داشته اند را حفظ خواهد کرد؟

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد: بایدن و هریس می‌خواهند با استفاده از مالیات رأی دهندگان سقط جنین را افزایش دهند، البته نمی‌دانم که اگر قاضی برت عضو دیوان عالی شود چگونه رأی خواهد داد؟

پنس با تاکید بر اینکه از جورج واشنگتن تا زمان اوباما، رؤسای جمهوری تعیین کننده دیوان عالی بوده‌اند، آیا شما می‌خواهید که تمام این سوابق را تغییر دهید، آیا می‌خواهید شمار قضات دیوان عالی را بیشتر کنید؟

هریس در پاسخ گفت: بگذارید درس تاریخی بدهم، وقتی آبراهام لینکلن تنها ۲۷ روز به پایان دوره ریاست جمهوری‌اش باقی مانده بود و صندلی دیوان عالی خالی شد، او گفت این کار درستی نیست، بگذارید مردم آمریکا ابتدا انتخاب کنند که چه کسی رئیس جمهوری خواهد بود و سپس او تصمیم بگیرد که چه کسی برای یک عمر در بالاترین مقام یعنی دیوان عالی کشور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: من و جو گفته‌ایم که مردم در حال رأی دادن هستند، باید بر اساس تصمیم آنها باشد که چه کسی در این مهم‌ترین نهاد خدمت خواهد کرد.

در این زمان پنس با این جمله که آنها می‌خواهند شمار اعضای دیوان عالی را افزایش دهند از مردم آمریکا خواست کارزار انتخاباتی بایدن-هریس را کنار بزنند.

سناتور هریس اما اظهار کرد: من دیدم کسانی که در دادگاه‌های مختلف نصب شدند، فقط کسانی هستند که ایدئولوژیک بودند و کسانی هستند که سازمان قضائی آنها را واجد شرایط ندانستند. می‌دانستید تمام کسانی که ترامپ در دادگاه تجدید نظر نصب کرده است یک نفر هم سیاه‌پوست نیست.

پنس اما گفت او پاسخ نداد و مردم آمریکا آن را درخواهند یافت.

سوال بعدی درباره تبعیض نژادی در آمریکا و رفتار خشن پلیس بود که هریس درباره اجرای عدالت علیه قاتلان یکی از سیاهپوستان به نام تیلور گفت: خیر اینگونه نبود. بدون توجیه و با وحشی‌گری جان او گرفته شد.

وی با اشاره به قرار گرفتن زانوی یک پلیس سفیدپوست مسلح بر گردن جورج فلوید که منجر به کشته شدن او شد، اظهار کرد: مردم آمریکا شانه به شانه راهپیمایی کردند تا برابری عدالتی تحت قانون را تجربه کنند. من بخشی از آن تظاهرات مسالمت‌آمیز بودم، ما خشونت را قبول نداریم اما باید برای ارزش‌هایمان بجنگیم.

معاون انتخاباتی بایدن اظهار کرد: ما باید نظام پلیسی و نظام دادگستری را در آمریکا اصلاح کنیم. نخستین اقدام ما ممنوع کردن از فشار بر گردن خواهد بود، باید استفاده از زندان‌های انفرادی را منع و غیر قانونی بودن استفاده از ماری جوآنا را حذف کنیم.

مایک پنس هم درباره این سوال اینگونه پاسخ داد: من به ساختار قضائی آمریکا اعتماد دارم. درباره جورج فلوید عدالت باید اجرا شود اما نباید بهانه‌ای برای شورش، غارتگری و تاراج شود.

وی با اشاره به تاراج رفتن یک سالن آرایش اظهار کرد: این که بایدن و هریس به طور مداوم مطرح می‌کنند که تبعیض نژادی در آمریکا نظام‌مند است، توهین بزرگی به مأموران اجرای قانون است.

معاون اول ترامپ ادامه داد: ما تحت رهبری ترامپ همیشه در کنار مجریان قانون خواهیم بود و هر کاری برای بهبود زندگی سیاهان انجام خواهیم داد.

این اظهارات، واکنش هریس را اینگونه در پی داشت که اجازه نمی‌دهم یک معاون رئیس جمهوری قانون را به من یاد بدهد، من همه جرایم را محاکمه کرده‌ام. واقعیت این است که هفته گذشته ۲۷ روز مانده به انتخابات، ترامپ در مقابل ۷۰ میلیون آمریکایی ایستاد و حاضر نشد که سفید برتر پندارها را محکوم کند.

سناتور دموکرات کالیفرنیا تصریح کرد: وقتی تحت فشار قرار گرفت، گفت عقب بایستید و منتظر بمانید. این بخشی از الگوی رفتاری ترامپ است. او مکزیکی‌ها را متجاوز و خلافکار دانست، نخستین کار او ممنوعیت ورود مسلمانان بود.

هریس با یادآوری واقعه شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷، گفت: جایی که مردم به صورت مسالمت‌آمیز راهپیمایی می‌کردند و خواستار اصلاحات قضائی بودند، اما آن سو نئونازی‌ها بودند که شعارهای نژادپرستانه می‌زدند، ترامپ گفت آدم‌های خوبی در هر دو طرف هستند.

وی خطاب به مردم آمریکا اظهار کرد: شما مستحق شخص بهتری هستید، بایدن کشور ما را متحد خواهد کرد.

پنس در این لحظه نوک حمله خود را متوجه رسانه‌ها کرد و گفت: آنها ویراستاری خاصی انجام می‌دهند همانگونه که سناتور هریس گفت، به خاطر همین مردم از رسانه‌ها خشنود نیستند. ترامپ نژادپرستی را محکوم کرد و خودش نوه یهودی دارد. او همه مردم آمریکا را گرامی می‌دارد.

وی با اشاره به پیشینه هریس در دادستانی کالیفرنیا، افزود: در آن زمان میزان جرایم سیاهپوستان افزایش یافت اما من و ترامپ برای فرصت بیشتر برای سیاهپوستان پیکار کردیم.

اما هریس گفت نخستین کسی بودم که پلیس را به استفاده از دوربین بر روی لباس مجبور کردم. ما تحولاتی را برای بازرسی خانه انجام دادیم.‌

سوال بعدی درباره انتخابات بود که ترامپ بارها خود را متعهد به انتقال قدرت ندانسته است، چه خواهد شد؟

سناتور هریس در این باره گفت: ائتلاف ما گسترده‌ترین ائتلاف است که مورد حمایت دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان قرار دارد. به باور من آنها به این خاطر انجام می‌دهند که بایدن برای دموکراسی و بازگرداندن سلامت آن به کاخ سفید متعهد است.

وی از مردم آمریکا خواست تا هر چه سریع‌تر رأی بدهند تا درباره چهار سال آینده کشور تصمیم بگیرند و افزود: اجازه نمی‌دهیم کسی دموکراسی ما را تضعیف کند همان کاری که ترامپ در مناظره هفته گذشته انجام داد.

پنس درباره این سوال و نقش وی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری برای انتقال قدرت پاسخ داد: ما برنده انتخابات خواهیم شد، در حالیکه بایدن و هریس حمایت کسانی که در واشنگتن کهنه شده بودند را به دست آوردند اما ترامپ جنبشی از حمایت همه طبقات را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: در چهار سال اخیر آمریکا قوی‌تر و قوی‌تر شده است. سناتور! حزب شما در سه سال اخیر تلاش کرد تا نتیجه ۲۰۱۶ را تغییر دهد، اف بی آی در زمان معاون اولی بایدن از کارزار انتخاباتی ما جاسوسی کرد.

معاون اول ترامپ با اشاره به موضوع تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه که توسط دموکرات‌ها مطرح شد، شما رئیس جمهوری را تنها به خاطر یک تلفن به اوکراین استیضاح کردید.

پنس بار دیگر تقلب انتخاباتی با رأی‌گیری پستی را مطرح کرد و گفت با این حال اطمینان دارم که ترامپ برای چهار سال دیگر انتخاب خواهد شد.

مناظره بعدی بین ترامپ و بایدن خواهد بود که در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهرماه) برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 448660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.