بدون همراهی مردم هیچ پروتکلی به نتیجه نمی‌رسد/ابتلای روزانه ۱۱۰۰ نفر به کرونا در استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابراز نگرانی از روند افزایشی آمار کرونا، گفت: روزانه بیش از ۱۱۰۰ نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و بدون همراهی مردم و رعایت دستورات بهداشتی هیچ پروتکلی به نتیجه نمی‌رسد.

آرش نجیمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان اصفهان، اظهار کرد: با وجود اینکه پیش‌بینی می‌کردیم با ورود به پاییز مشکلاتی داشته باشیم اما این مشکلات از اوایل شهریور آغاز شد و یک ماه زودتر با پیک شدید بیماری روبه رو شدیم و با فرارسیدن پاییز وضعیت بدتر از حد پیش‌بینی‌های ما شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از نظر بیماری کرونا در وضعیت مناسبی نیست، افزود: آمارها روندی افزایشی دارد؛ موارد ابتلاء در سطح استان بسیار زیاد است و روزانه بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر موارد مثبت کرونا ثبت می‌شود که این رقم آمار بالایی است، این در حالی است که افرادی نیز با وجود علائم کرونا تست نمی‌دهند و یا اگر تست می‌دهند به علت شرایط و محدودیت‌های آن تست‌شان منفی نشان می‌دهد اما علائم از ابتلای فرد به کووید -۱۹ حکایت دارد که این موضوع سبب می‌شود شیوع بالایی در سطح جامعه داشته باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین به شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر شمار بالای بستری‌های روزانه، افزایش تعداد بیماران بستری را شاهد هستیم که سیر بیماری آنها طولانی‌تر و حادتر شده است و شمار بیمارانی که در مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند بسیار افزایش یافته و نگران کننده است.

نجیمی خاطرنشان کرد: بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) به دستگاه‌های خاص، پرستار و کادر ویژه نیاز دارد که در بیمارستان‌های استان نمی‌توان این تجهیزات و نیروی انسانی را تا بی‌نهایت تأمین کرد و در صورت تداوم این وضعیت بی شک با مشکل روبه رو خواهیم شد.

وی با ابراز نگرانی درباره شمار بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه و نیاز آنها به دستگاه‌های کمک تنفسی و افزایش موارد فوتی کرونا در استان، گفت: پیش‌تر روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ مورد فوت ناشی از کرونا رخ می‌داد که تعداد زیادی بود اما به تازگی نزدیک به ۴۰ مورد فوت در یک روز رسیدیم و اگر وضعیت به این صورت پیش برود احتمال افزایش موارد فوتی دور از انتظار نیست.

بدون رعایت جدی محدودیت‌ها تغییری در روند بیماری نخواهیم داشت

نجیمی با ابراز نگرانی از فرسودگی پرسنل و کادر درمان و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها، افزود: نزدیک به هشت ماه است که نیروها و دستگاه‌های پزشکی درگیر کرونا است؛ برخی دستگاه‌ها مانند سی تی اسکن دائماً درگیر هستند و نمی‌دانیم تا چه مدت بدون مشکل کارایی خواهند داشت از این رو با توجه به اینکه ماه‌های سخت آبان و آذر را پیش رو داریم و برخی از کادر درمانی با کووید- ۱۹ درگیرند و شمار بالای بیماران کرونایی، به فکر و تدبیر اساسی نیاز است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: به رغم اعلام محدودیت‌ها در سطح شهر تغییری در رفتار مردم مشاهده نمی‌شود از این رو نمی‌توان انتظار داشت آمار کرونا تغییر کند؛ اگر محدودیت‌ها برای ایجاد تغییرات در رفتار مردم است پایبندی و الزام همه به محدودیت‌ها ضروری است.

وی در خصوص اعلام محدودیت‌های کرونایی در سطح شهر اظهار کرد: اگر تعطیلی‌ها تنها در حد اعلام باقی بماند و همه دستگاه‌ها در ضمانت اجرایی این محدودیت‌ها درگیر نشوند و محدودیت‌ها را با قدرت اجرا نکنند بی شک با توجه به این وضعیت، به لحاظ فرهنگی تغییری در رفتار جامعه نخواهیم دید و در کل اگر الزامات و محدودیت‌ها با جدیت اعمال نشود تنها در حد اعلام است و تغییری نخواهیم داشت، اعمال محدودیت‌ها به جهت تغییر در رفتار مردم و رعایت پروتکل‌هاست و باید پایبندی و الزام به محدودیت‌ها وجود داشته باشد در غیر این صورت تنها اعلام محدودیت تغییری در سطح شهر ایجاد نمی‌کند.

نجیمی افزود: به رغم اینکه در برخی ادارات دورکاری کارمندان اعمال می‌شود برخی افراد همزمان با دورکاری‌ها برای انجام کارهای شخصی مانند خرید کردن و یا امور غیرضرور دیگر از منزل خارج می‌شوند که این امر با تمرکز زدایی، کاهش مراجعات و فاصله اجتماعی منافات دارد و در صورت تداوم نتیجه خوبی نخواهیم گرفت؛ هر چند وضع محدودیت‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تعداد بیمارستان‌های ریفرال کرونا اشاره کرد و گفت: بیمارستان مرجع و اصلی که به اندازه یک استان بار بیماری کرونا را بر دوش می‌کشد الزهرا است که هم اکنون بیش از ۵۰۰ بیمار بستری کرونا دارد؛ همچنین ظرفیت بیمارستان عیسی بن مریم به طور کامل در اختیار کرونا است.

لزوم جدیت مردم در مراقبت از خود در برابر بیماری

وی با بیان اینکه بیمارستان شریعتی هم اکنون ۱۷۰ بیمار کرونایی بستری دارد، خاطرنشان کرد: این سه بیمارستان همراه با بیمارستان غرضی در سطح شهرستان اصفهان و بیمارستان اشرفی در خمینی شهر بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند؛ تخت‌های اختصاص یافته به کووید -۱۹ در تمام بیمارستان‌های شهرستان و استان وجود دارد.

نجیمی با تاکید بر اینکه هم اکنون در شهر اصفهان با توجه به جمعیت به لحاظ شیوع بیماری کرونا وضعیت بدتر است، تصریح کرد: در تمام شهرستان‌های استان وضعیت مناسبی نداریم اگر مردم در برابر این بیماری و مراقبت از خود جدیت نداشته باشند حتی با اعمال سخت‌ترین پروتکل‌ها و محدودیت‌ها نیز نمی‌توان در زمینه مهار کرونا موفق بود؛ کشورهای موفق جهان در زمینه مهار کرونا سه عامل قانون، پایبندی به اجرا و همراهی مردم را داشتند اگر این سه عامل به ویژه همراهی مردم نباشد هیچ پروتکلی به نتیجه نمی‌رسد.

کد خبر 448655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.