چرا با رعایت اصول پیشگیرانه باز هم سرما می‌خوریم؟

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده این است که چرا با وجود رعایت اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه باز هم به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شویم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات شده توسط محققان نشان می‌دهد که بسیاری از میکروب‌ها مقاوم‌تر و مسری‌تر از ویروس کووید -۱۹ هستند؛ بنابراین حتی در صورتی که تمام اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنیم، احتمال آلوده شدن به این ویروس‌ها وجود دارد. البته پژوهشگران معتقد هستند که رعایت کردن اصول بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کووید -۱۹، میزان شیوع دیگر ویروس‌های تنفسی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. برای مثال کره جنوبی در سال جاری با موفقیت فصل آنفلوآنزا را که معمولاً در ماه مه یا ژوئن است طی کرد. اما داده‌های به دست آمده از استرالیا نشان می‌دهد با وجود اینکه رعایت اقدامات پیشگیرانه بیماری کووید -۱۹ افراد را در برابر ابتلای بسیاری از ویروس‌ها ایمن کرده است، باز هم گروهی از پاتوژن‌ها موسوم به رینوویروس‌ها در این کشور حضور دارند.

افراد در برابر رینوویروس‌ها ایمن نیستند

به گفته برخی ویروس‌شناسان، از آنجایی که ویروس‌های زیادی باعث بروز سرماخوردگی می‌شود پیشگیری از ابتلا به هر یک از آن‌ها کار دشواری است. تقریباً ۲۰۰ پاتوژن مختلف وجود دارد که شامل چهار نوع ویروس کرونا، چهار ویروس پارا آنفلوآنزا (parainfluenza viruses) که بر خلاف نام خود ارتباطی با ویروس‌های آنفلوآنزا ندارد، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و ۱۶۰ نوع رینوویروس مختلف می‌شود. ده‌ها نمونه از این رینوویروس‌ها در هر زمان خاص در یک مکان در گردش هستند. ممکن است افراد در برابر ویروس آنفلوآنزا ایمن باشند، اما در برابر همه رینوویروس‌ها ایمن نیستند.

ویروس کووید -۱۹ توسط مواد ضدعفونی کننده از بین می‌رود

فقط یک نوع ویروس SARS-CoV-2 وجود دارد، اما همین یک نوع قادر است زندگی افراد را ویران کند. این ویروس همانند ویروس آنفلوآنزا تکامل یافته و در یک غشای لیپیدی محصور شده است. این پوشش پاتوژن را در برابر آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن محافظت کرده و به ویروس در آلوده کردن سلول‌های بیشتر بدن کمک می‌کند. البته ویروس کووید -۱۹ در برابر مواد شوینده و ضدعفونی کننده مقاوم نیست و از بین می‌رود. رینوویروس‌ها دارای چنین پوششی نیستند و در برابر مواد شوینده و مواد ضدعفونی کننده نیز مقاوم‌تر هستند؛ بنابراین ماندگاری آن‌ها روی انگشتان و سطوح بیشتر است. با وجود اینکه احتمال آلوده شدن به ویروس‌ها از طریق لمس سطوح نیز وجود دارد، اما متخصصان باور دارند که انتقال بیماری از طریق تماس با افراد آلوده بیشتر است.

چرا کودکان ناقل اصلی ویروس آنفلوآنزا هستند؟

یکی از موضوعاتی که این روزها مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، انتقال ویروس کووید -۱۹ از بیماران بدون علامت به افراد سالم است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ۴۰ تا ۴۵ درصد شیوع ویروس کرونا به افرادی مربوط است که هیچ علائمی از بیماری را ندارند. در بعضی موراد سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق افراد بدون علامت به دیگران منتقل می‌شود؛ البته میزان شیوع آن‌ها هنوز مشخص نشده است. به نظر می‌رسد که چون کودکان بیشتر از دیگران به بینی و چشمان خود دست می‌زنند، می‌توانند ناقلان اصلی این نوع ویروس‌ها باشند؛ البته کودکان تنها منبع شیوع بیماری‌های میکروبی نیستند، بلکه حیوانات خانگی نیز می‌توانند ناقل بسیاری از پاتوژن‌ها باشند.

رینوویروس جدید؛ تهدید بزرگ برای بشریت

پژوهشگران معتقدند زمانی که رینوویروس جدیدی پدیدار شود، برای مهار کردن آن با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم، زیرا از بین بردن زنجیره انتقال این بیماری از کووید -۱۹ دشوارتر است. بنابراین همه‌گیری ناشی از رینوویروس می‌تواند تهدید بزرگی برای بشریت بشمار رود. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که این نوع ویروس فقط باعث بروز بیماری سرماخوردگی معمولی شود.

کد خبر 448444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.