از حضور زنان در جایگاه دهیار استقبال می‌کنیم/افزایش ۷۰ درصدی بودجه اشتغال‌ روستایی

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی بودجه اشتغال روستایی در دولت‌های دهم و یازدهم، گفت: از حضور زنان تحصیل کرده در جایگاه دهیار استقبال می‌کنیم.

علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت روستاهای استان، اظهار کرد: ۸۵۲ روستا در استان اصفهان ثبت شده‌اند که این تعداد دارای دهیاری هستند و تشکل‌هایی نیز مرتبط با روستا فعالیت می‌کنند. بیشترین جمعیت روستای استان به چهار هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد و بودجه آنها از طریق اخذ مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری‌ها واریز می‌شود، اعتبارات به دو بودجه جاری و عمرانی تقسیم می‌شوند که حدود ۷۰ درصد منابع به بودجه‌های عمرانی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۴۱ تعاونی در روستاهای استان شکل گرفته است که از دهیاری‌ها پشتیبانی و در حوزه‌های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری فعالیت می‌کنند. شرکت‌های تعاونی دارای اتحادیه‌ای هستند که به اتحادیه شرکت تعاونی و دهیاری‌های استان موسوم هستند، اتحادیه مذکور دارای چهار شرکت اقماری است که شامل شرکت‌های بازرگانی، انفورماتیک، گردشگری و عمرانی هستند. این تشکل‌ها مجموعه‌ای از مواردی است که دهیاری‌ها را در امور اجرایی کمک می‌کنند.

بودجه توسعه اشتغال روستایی ۷۰ درصد افزایش داشته است

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۸ بودجه‌ای در حدود ۹۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی با معرفی دفتر روستایی جهت اشتغالزایی تعلق گرفت و باعث توسعه این امر در استان اصفهان شد. گفتنی است بودجه تعلق گرفته به توسعه بخش اشتغال روستایی در دولت دهم و یازدهم حدود ۷۰ درصد افزایش داشته که باعث ایجاد سهم بسزایی در این مهم شده است. امسال نیز این روند ادامه خواهد یافت و منتظر دریافت بودجه اختصاص یافته هستیم.

وی در خصوص مهاجرت معکوس، اظهار کرد: توسعه اشتغال در روستا باعث مهاجرت معکوس شده است و به همین دلیل در برخی روستاها روند مهاجرت معکوس افزایش یافته است. به طور مثال در روستاهای حوالی شهرهای سمیرم، نجف آباد، تیران و کرون، میمه و شاهین شهر خودکفایی صورت گرفته و حتی نیاز به جذب نیروی انسانی برای برخی مشاغل است.

رحمانی با اشاره به اشتغالزایی در ایجاد گلخانه‌ها، اظهار کرد: یکی از مشاغل جالب توجه ایجاد گلخانه در نزدیک روستاها بوده که زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم کرده است.

شیوع کرونا باعث کاهش ۲۵ درصدی بودجه روستاها شده است

وی در خصوص پروژه‌های در دست افتتاح روستایی گفت: چند پروژه بزرگ در برخی روستاها به مناسبت روز روستا افتتاح شدند و مابقی نیز تا پایان دوره دولت در دستور کار قرار دارند. به طور مثال می‌توانم به احداث پارک فدک به مساحت ۱۰ هزار مربع در روستای فارسان با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال، احداث و ساماندهی معابر روستایی در روستای چغا از توابع فریدونشهر، جندان در شهرستان اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد و ششصد میلیون ریال، احداث خیابان امام حسین در روستای بارچان از توابع شهرستان مبارکه به طول ۴.۸ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال اشاره کرد.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان، افزود: با توجه به شیوع کرونا در کشورمان، عوارض ناشی از این بیماری باعث کاهش ۲۵ درصدی بودجه روستاها شده که روند توسعه عمرانی را با اختلال مواجه کرده است اما تلاش می‌شود روند توسعه ادامه پیدا کند، امیدوارم روند شیوع بیماری کاهشی باشد تا بتوانیم به فعالیت در روستاها ادامه بدهیم.

وی در پایان در خصوص فعالیت زنان در روستاها، تصریح کرد: در سمت‌های دهیاری از حضور زنان تحصیل کرده در این جایگاه استقبال می‌کنیم، البته روند انتخاب این افراد با شوراهای روستاست اما می‌توانند در حوزه مسائل روستایی کمک شایانی کنند. در اشتغال زنان روستایی نیز تسهیلاتی در اختیار آنان قرار گرفته و ادامه خواهد یافت تا در این امر نیز اشتغالزایی ادامه پیدا کند.

کد خبر 448406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.