راهکارهای حمایت از بورس از نگاه سعید اسلامی بیدگلی

عضو شورای عالی بورس ضمن تشریح راهکارهای حمایت از بازار سرمایه در شرایط فعلی گفت: به طور کلی در تئوری‌های بازار، مسئله شاخص نباید مورد توجه مدیران باشد بلکه در عوض دو موضوع نقدشوندگی و شفافیت مسئله مهم سیاست گذار محسوب می‌شود.

سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از معضلات بازار امروز ما، فشار زیاد نهادهای غیرتخصصی بر روند تصمیم‌گیری‌هاست که باعث می‌شود مدیران، شجاعت گرفتن تصمیمات کلیدی را نداشته باشند.

وی افزود: به طور کلی در تئوری‌های بازار، مسئله شاخص نباید مورد توجه مدیران باشد بلکه در عوض دو موضوع نقدشوندگی و شفافیت مسئله مهم سیاست‌گذار محسوب می‌شود بنابراین سیاست‌گذار مسئول نوسانات شاخص نیست.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: این در حالی است که در ایران به محض شروع افت شاخص، انواع فشارهای مختلف از نظارت مجلس گرفته تا بازرسی و موارد مشابه با ایده صیانت از سرمایه‌های مردم به گود وارد می‌شوند.

اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: همین مسئله باعث می‌شود سیاست‌گذار و نهادهای بازار به شاخص توجه داشته و اقداماتی انجام دهند که اگرچه در کوتاه مدت از کاهش شاخص جلوگیری می‌کند اما در بلندمدت می‌تواند آسیب‌هایی نظیر کاهش شفافیت با نقدشوندگی بازار را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به نظرات نهادها و انجمن‌های فعال بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌های کلان مربوط به این بازار، اظهار کرد: ناظرانی که از خارج بازار اقدام به اظهار نظر می‌کنند، معمولاً دغدغه‌های تخصصی نداشته و راهکارهای کوتاه مدت ارائه می‌دهند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: کانون‌ها و نهادهای فعال بازار سرمایه، نهادهای تخصصی بشمار می‌روند که علاوه بر بدنه حساس کارشناسی و تعداد قابل توجه کارگروه‌های تخصصی، از امکان استفاده از مشورت‌های تخصصی اعضا نیز برخوردارند.

اسلامی بیدگلی افزود: به تجربه ثابت شده که هر زمان نظرات کارشناسان بازار اخذ شده و در تصمیمات بازار لحاظ شده است، شاید در کوتاه مدت برخی از دغدغه‌های سیاست‌گذار کلی تأمین نشود اما قطعاً در بلندمدت به نفع بازار بوده و در شفافیت کمک می‌کند.

سیاست‌گذاری اشتباه

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از آنچه امروز در بازار شاهد هستیم حاصل سیاست‌گذاری‌های اشتباه و یا به انجام نرساندن اقداماتی است که باید در زمان صعود بازار انجام می‌شد. در نتیجه شاخص بورس به اندازه‌ای افزایش یافت که بسیاری از فعالان بازار در انتظار بروز یک فاز اصلاحی بودند؛ از طرفی شرایط اقتصادی کشور نیز پرنوسان، پرریسک و به همین دلیل آبستن اصلاح و سپس تبدیل شدن آن به ریزش جدی‌تر بازار بوده است.

این عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: این امکان وجود داشت که بازار با نرخ رشد کمتری رشد کند در حالی که این رشد حتی سریع‌تر از تصور سیاست‌گذاران کلان اقتصادی کشور اتفاق افتاد. از سوی دیگر همزمان با این رشد، نهادهای مالی به دلایلی همچون وجود اشکالات قانونی توسعه پیدا نکرد. برای نمونه مؤسسات تأمین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط یک بند قانونی در برنامه ششم محدود شده و بانک مرکزی نیز همراهی لازم را از خود نشان نداد.

اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت سرعت تعدیل سازوکارهای بازار سرمایه، ساختار نهادهای مالی و سرعت تصمیم‌گیری برای سیاست‌های کلان با رشد بازار سرمایه همخوانی نداشت بنابراین طبیعتاً برخی ساختارها به اندازه ساختار یک بازار ۹ میلیون میلیارد تومانی نبود. اگر بازار با نرخ رشد کمتری رشد می‌کرد احتمالاً فرصت بیشتری برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و کسب سود از آن در طول زمان وجود داشت.

اسلامی بیدگلی درباره انتقال بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی بورس اظهار کرد: برداشت پول به نفع صندوق تثبیت بازار از صندوق توسعه ملی، یک قانون قدیمی است اما ساز و کارهای این انتقال توسط شورای عالی بورس بازنگری شد؛ اساساً شورای عالی بورس اختیار تعیین تکلیف برای صندوق توسعه ملی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح بازار سرمایه و حمایت از آن از طریق تزریق نقدینگی صورت نمی‌گیرد بلکه نیازمند رعایت چندین مورد است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: در گام اول ریسک‌های کلی کمتر بر بازار تحمیل شود. در گام دوم باید ساز و کارهای اشتباه کشور تصحیح شود. شیوه قیمت‌گذاری کمر برخی از صنایع را شکسته است در حالی که همچنان به این شیوه قیمت‌گذاری اعتقاد داریم. صنعت خودرو یکی از این صنایع است؛ چرا باید یک خودرو تولید شده برای سود عده‌ای با زیان فروخته شود و به سهامداران این شرکت‌ها ضرر برساند؟ ورود تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه فرصت اصلاح این ساز و کارها را فراهم کرده است.

اسلامی بیدگلی افزود: مسئله سوم اصلاح زیرساختارهای بازار کشور است. به طور سنتی در بازار به دلایل متعدد از جمله فشارهای مقطعی، زیر ساختارهایی پدید آمده‌اند که کمکی به شفافیت و نقدشوندگی نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وجود حد نوسان قیمت باعث می‌شود که فرایند کشف قیمت طولانی‌تر شود. این موارد منجر به ایرادهایی در ساختار بازار سرمایه می‌شود. اگرچه برای رفع این موضوع از سوی نهادها و کانون‌های فعال در بازار سرمایه پیشنهادات مختلفی ارائه شده است اما سازمان بورس مسئولیت زیرساخت‌های بازار را بر عهده دارد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با تاکید بر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، گفت: در ارائه کدهای PRX سبدگردان‌ها با چالش مواجه هستیم. البته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با همکاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند تا فرایند صدور کدها را کوتاه کرده و به حداکثر سه روزه کدهای سبدگردانی صادر کاهش دهد.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه امروزه تعداد بسیاری از فعالان بازار سرمایه را افراد غیرحرفه‌ای تشکیل می‌دهند، افزود: نمی‌خواهم بگویم تصمیمات کاملاً  خوب یا کاملاً بد بوده است اما به دلیل زیان افراد غیرحرفه‌ای طبیعتاً انتظار سیاست‌گذاری سریع‌تری از سوی این افراد وجود دارد.

وی اظهار کرد: با این حال معتقدم سیاست‌هایمان دیر اجرایی شده است اما تا حدی در صعود نامتوازن و هم در کاهش ارزش فعلی مؤثر بوده است؛ سازوکار سهام عدالت، توسعه معاملات الکترونیکی و توسعه زیرساخت‌ها از جمله این سیاست‌هاست.

الزام بازارگردانی برای همه سهام

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر لزوم اصلاح زیرساخت‌های موجود، گفت: از جمله مهم‌ترین اقداماتی که هم‌اکنون توسط سازمان بورس در دست انجام است، الزام وجود بازارگردان برای همه سهم‌هاست که وجود آن از مدت‌ها پیش احساس می‌شد.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به این سوال که نتایج مصوبات شورای عالی بورس چه زمانی در بازار به صورت عینی هویدا خواهد شد، گفت: مصوبات شورای عالی بورس به صورت مستقیم بر بازار تأثیر ندارد. وظیفه اصلی این شورا تعیین جهت‌گیری راهبری بازار سرمایه است.

وی تاکید کرد: اساساً در یک بازار کارای درست، سیاست‌گذار به جای شاخص، مسئولیت شفافیت و نقد شوندگی بازار را برعهده دارد. کنترل شاخص در بلندمدت به نفع بازار نخواهد بود.

کد خبر 448200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.