مدیریت منابع برای فضای سبز اصفهان در اولویت برنامه‌ریزی شهری

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: مدیریت منابع و مصارف آب فضای سبز شهر اصفهان در اولویت برنامه‌ریزی شهری اصفهان است.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کلانشهر اصفهان دارای حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک است که از این مساحت، حدود سه هزار و ۹۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه فضای سبز در زندگی شهری گفت: با توجه به نیاز جمعیت دو میلیونی شهر و حضور صنایع مختلف نزدیک اصفهان، مهاجرپذیری شهر و آلایندگی‌های حمل و نقل نه تنها باید بر حفظ فضای سبز تاکید کنیم بلکه برای افزایش آن نیز قدم برداریم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان پارک‌ها و فضای سبز را بخش جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری دانست و تاکید کرد: توسعه فضای سبز یکی از شاخص‌های مناسب شهرها برای زندگی تعریف می‌شود و از نظر تأثیرات اکولوژیکی و اقلیمی و فضای سبز تفرجگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد و مدیریت شهری به‌عنوان یکی از شاخص‌های محیط زیستی به آن توجه می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت ویژه مدیریت منابع و مصارف آب، اظهار کرد: علی‌رغم نزول بارش‌های مناسب در سال‌های اخیر نسبت به میانگین طولانی مدت در حوزه آبریز زاینده‌رود، نداشتن پایداری جریان آب در این رودخانه منجر به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده شهر اصفهان شده و فضای سبز این شهر را با کمبود شدید منابع آبی مواجه کرده است لذا معاونت خدمات شهری در کنار اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت، مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌های شهری را به عنوان منابع آب پایدار به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز در سیاست‌های اصلی خود در راستای توسعه پایدار قرار داده است.

امیری ادامه داد: شهرداری اصفهان به منظور استفاده از منابع آب پایدار مانند پساب فاضلاب، به منظور آبیاری برخی از عرصه‌های فضای سبز همزمان با اجرای تمهیدات مدیریت بهینه مصرف آب، اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب، ذخیره‌سازی، پمپاژ و احداث کلکتور خطوط انتقال را در اولویت اقدامات خود قرار داده است.

۳۵ تا ۴۰ درصد از منابع آبی فضای سبز از طریق پساب تأمین خواهد شد

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه عملیاتی شهر اصفهان، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از منابع آبی فضای سبز شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰ از طریق پساب تأمین خواهد شد و مناسب‌سازی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی پساب مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست از دغدغه‌های اصلی شهرداری است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر اصفهان نظیر پساب تصفیه‌خانه سپاهان شهر در جنوب شهر اصفهان با ظرفیت ۷۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شاهین شهر در شمال شهر اصفهان با ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر با اجرای پروژه‌های مرتبط از جمله احداث دو تصفیه‌خانه تکمیلی، مخازن ذخیره، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال، قابلیت استفاده از این ظرفیت در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

امیری با اشاره به احداث تصفیه خانه تکمیلی شاهین شهر گفت: در احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب شاهین‌شهر برای اولین بار در کشور از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تکنولوژی بومی شده شرکت‌های دانش بنیان در شهرداری‌های کشور استفاده شده و شهرداری اصفهان آب تصفیه شده را به صورت تضمینی از سرمایه‌گذار خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از پساب دو تصفیه‌خانه در دست احداث شمال با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه خانه جنوب با ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه اجرایی خواهد شد و امید است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان افزود: به منظور تأمین آب عرصه‌های فضای سبز غرب اصفهان و عرصه‌های جنگلی ناژوان، برداشت و تصفیه فاضلاب از شبکه جمع‌آوری فاضلاب را پیگیری می‌کنیم.

وی اهتمام تمامی مسئولان و شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز شهری را حائز اهمیت دانست و گفت: فضای سبز شهری به خودی خود ایجاد نمی‌شود و کیفیت آن مگر به پشتوانه تفکرات زیست محیطی، مصرف منابع گسترده مالی به همراه سختکوشی کارشناسان ارتقا نخواهد یافت که شهر اصفهان طی سالیان اخیر از این امر بهره برده و باعث شده این شهر به عنوان نگینی سبز با رعایت الگوهای توسعه پایدار در قلب ایران بدرخشد.

امیری با اشاره به تعدادی از پروژه‌های اجرا شده در سطح شهر اصفهان گفت: با پروژه‌های اجرا شده یا در دست اجرا در سال‌های اخیر از جمله احداث چهار تصفیه‌خانه تکمیلی به ظرفیت ۷۶۰ لیتر در ثانیه، مخازن ذخیره با حجم ۱۰ هزار و ۲۵۰ متر مکعب، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال به طول ۴۵ هزار و ۹۵ متر طول، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

وی ادامه داد: استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه در دست پیگیری است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در خصوص استفاده از آبیاری تحت فشار گفت: مدیریت مصرف آب در دستور کار همه مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان قرار گرفته است و علاوه بر ترمیم سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مناطق آسیب دیده، سیستم‌های جدید به منظور کاهش مصرف آب احداث و توسعه پیدا کرده است، در همین راستا تا پایان سال گذشته از سه هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز شهر که امکان تحت پوشش قرار گرفتن آبیاری قطره‌ای را دارد حدود ۵۲ درصد آن تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است و مابقی آن در دست اجرا خواهد بود.

کد خبر 448149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.