توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها و خطر تعطیلی ۸ هزار مرکز درمان اعتیاد

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور در خصوص ابلاغ مصوبه داروهای مخدر از طریق داروخانه‌ها، گفت: با اجرای این مصوبه ۴۰۰ داروخانه (سه درصد داروخانه‌ها) از این طرح استفاده می‌کنند و عادلانه نیست که به خاطر سود این داروخانه‌ها، ۸ هزار مرکز درمان اعتیاد سرپایی کشور تعطیل شوند.

به گزارش ایمنا، علی غلامی اظهار کرد: مردادماه سال ۱۳۹۸ ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوبه ۱۳۶ خود را تصویب کرد؛ در بند هشت این مصوبه که به واگذاری داروهای مخدر به داروخانه‌ها به منظور جداسازی درمان و داروهای مخدر اشاره شده، آمده است: به منظور تفکیک ارائه خدمات درمانی در مراکز درمان اعتیاد از فرآیند توزیع دارو و بر اساس نتایج به دست آمده از اجرای طرح آزمایشی و با هدف جلوگیری از نشت و انحراف در توزیع دارو به ویژه متادون و ساماندهی انتخاب نوع و شکل مناسب داروهای تکلیفی، مقرر شده که توزیع داروهای آگونیست و درمان اعتیاد از طریق داروخانه‌های منتخب صورت پذیرد.

وی افزود: حال آنکه در تعریفی که در ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر آمده، مراکز درمان سرپایی اعتیاد این طور تعریف شده‌اند که این مراکز، مراکزی هستند که باید دارو، پزشک، روانشناس و مددکار در آن حضور داشته باشد. حال مشخص نیست که چرا ستاد مبارزه با مواد مخدر خلاف قانون عمل کرده و بدون انجام کار کارشناسی، این طرح را به تصویب رساند. این طرح به هیچ عنوان گردش کاری در کمیته درمان ندارد و مصوبه هم در کمیته ندارد و هیچ زمان طرح پایلوت برای این تصمیم ملی انجام نشده است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور ادامه می‌دهد: در متن مصوبه، ستاد مبارزه با مواد به سازمان غذا و دارو دو ماه فرصت داد تا ضابطه اجرای این طرح را ارائه کند، اما پیرو اعتراضات گسترده پزشکان درمانگر اعتیاد، سازمان نظام پزشکی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد و کنگره بین‌المللی اعتیاد و انجمن روانپزشکان کشور جلسه‌ای در مهرماه سال ۹۸ در هیأت رئیسه مجلس با حضور نایب رئیس مجلس جناب دکتر مصری و رئیس کمیسیون اجتماعی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، دکتر جان بابایی، دکتر شانه‌ساز و مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد؛ در آن جلسه دکتر شانه‌ساز و دکتر جان‌بابایی اعلام کردند که "ما علت تدوین چنین مصوبه‌ای با این کیفیت را نمی‌دانیم و قرار بوده است که مصوب شود طرح به صورت پایلوت در مناطق کمتر برخوردار اجرا شود. "

غلامی افزود: در آن زمان حتی مجلس شورای اسلامی نیز به طرح توزیع داروهای مخدر توسط داروخانه‌ها ایراد گرفت و این طور مطرح کرد که در مصوبه آمده است که پایلوت این طرح اجرا شده، پس نتایج طرح آزمایشی کجاست؟ و چگونه ممکن است یک طرح در سطح ملی اجرا شود ولی جایی پایلوت نشده باشد. لذا در آن زمان به دنبال اعتراضات وارده، اعلام شد که این طرح اجرا نمی‌شود.

وی گفت: البته در این زمینه طرحی آزمایشی نه به شکل عرضه دارد به بیمار بلکه فقط توزیع در بین مراکز در استان قم و فارس و با رویکرد توزیع داروهای مخدر اجرا شد که بر اساس آن کلینیک‌های درمان اعتیاد این دو استان، به جای دریافت دارو از معاونت دارو و غذای دانشگاه‌ها، داروها را از داروخانه‌های منتخب دریافت می‌کردند که این طرح پایلوت هم مسائل و مشکلاتی را به همراه داشت؛ یکی از این مشکلات این بود که به دلیل اینکه داروخانه‌ها بخش خصوصی به فکر سود شخصی هستند، بی‌کیفیت‌ترین برندهای دارویی با تخفیفات زیاد را خریداری می‌کردند، اما دانشگاه‌های علوم پزشکی که به فکر سود نبودند برای رعایت حال بیماران بهترین نوع داروها را خریداری می‌کنند.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور یادآور شد: در نهایت ضابطه این طرح در ۲۹ شهریورماه توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ شد و این مصوبه اجرا می‌شود.

وی در خصوص عوارض احتمالی اجرای این طرح می‌پردازد: در صورت اجرایی شدن این مصوبه، داروخانه‌ها داروهای مخدر را از شرکت‌های پخش دارویی خریداری خواهند کرد (که هیچ نظارتی هم از نظر کیفیت دارو وجود نخواهد داشت) و آن را باید مستقیماً به معتادان توزیع و به فروش برسانند.

غلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۵۳ داروخانه در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: سودی که تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی از پخش داروهای مخدر دریافت می‌کردند سالیانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود. حال جای سوال دارد که با اجرای این مصوبه که قرار است داروخانه‌ها به جای دانشگاه‌های علوم پزشکی داروها را توزیع کنند، دانشگاه‌های علوم پزشکی در این وضعیت اقتصادی نابسامان، چطور می‌خواهند این سود را به ۴۰۰ داروخانه منتخب در سراسر کشور واگذار کنند؟. با اجرای این مصوبه سع درصد از داروخانه‌ها از این طرح استفاده می‌کنند و ۹۷ درصد داروخانه‌های دیگر نیز به دنبال مسائل احتمالی اجرای این طرح بدنام خواهند شد، چراکه پس از اجرای این مصوبه با موضوع نشت داروها مواجه خواهیم شد. این در حالیست که هنوز اتفاقات پیش آمده بر سر مسائل داروی ترامادول از یاد مردم نرفته است.

به گفته دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور و بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز ملی مطالعات ایران، ۱۸ تا ۲۳ درصد اعتیاد اول جوانان مربوط به ترامادول است.

وی در خصوص عوارض دیگر طرح توزیع داروهای مخدر توسط داروخانه‌های منتخب به معتادان، گفت: بیماران به این علت به مراکز درمان اعتیاد مراجعه و خدمات روانشناسی دریافت می‌کنند که بتوانند داروهای مخدر خود را دریافت کند، در واقع توزیع دارو طعمه‌ای است برای شکار بیماران که هدف نهایی درمان، خدمات روانشناسی و درمان عدم مهارت‌های زندگی آنهاست، زمانی که این طعمه (توزیع دارو توسط مراکز درمان اعتیاد) از بین برود، مراکز درمان اعتیاد ناکارآمد خواهند شد و دیگر برای درمان‌های روانشناختی به این مراکز مراجعه نخواهند کرد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰۰ مرکز درمان اعتیاد سرپایی در سراسر کشور فعالیت دارند که حدود ۳۰ هزار نفر در این مراکز مشغول به کار هستند، می‌افزاید: عادلانه نیست که به خاطر سود ۴۰۰ داروخانه، ۳۰ هزار نفر بیکار شوند.

غلامی به ایسنا گفت: ریزش مراجعه معتادان به مراکز درمان اعتیاد، نشت دارو از داروخانه‌ها، نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری، عدم مراجعه معتادان یقه سفید برای تهیه داروهای ترک اعتیاد از داروخانه‌ها به دلیل ترس از دیده شدن و … از دیگر عوارض اجرای مصوبه توزیع داروهای مخدر توسط داروخانه‌هاست.

کد خبر 448102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 2
    اصلا کار خوبی نیست داروی متادون به داروخانه ها واگذار شودهمین مراکز ترک اعتیاد خیلی از معتادان را سالم کردند داروخانه ها منبع فروش ترامادول بدون نسخه هستند پسر همسایه ما معتاد بود شدید دزدی میکرداز طریق مراکز ترک اعتیاد الان سالم شده به زندگی برگشته حالا اگه مراکز ترک اعتیاد نبودن عاقبت این آدم چی میشد
    • حمید IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      1 0
      توی این توضیحاتی که دادین یه جا گفتین، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور یادآور شد: در نهایت ضابطه این طرح در ۲۹ شهریورماه توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ شد و این مصوبه اجرا می‌شود منظورتون ۲۹ شهریور همین امساله؟ اگه همین امساله چقدر زمان مونده تا اجرایی شدن؟ بی زحمت جواب بدین ممنونم
  • محمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 0
    متاسفانه، می توان گفت تمامی مراکز ترک اعتیاد از وظیفه اصلی خود که پیشگیری و درمان اعتیاد می باشد خارج شده اند و به فروش دارو روی آورده اند. آنها کم فروشی می کنند و دارو را به بازار آزاد سرازیر می کنند. متاسفانه به لطف مراکز ترک اعتیاد، ترک اعتیاد تبدیل به صنعت شده و دیگر نمی توان آن را خدمت نامید.