چگونه واکسن کرونا به تولید انبوه می‌رسد؟

یک دکترای ویروس شناسی گفت: در شرایط پاندمی ویروس کرونا ممکن است چند مرحله از تولید واکسن به صورت همزمان انجام شود. به طور مثال اگر در فاز سه پاسخ خوبی دریافت شود، ممکن است تولید انبوه واکسن نیز آغاز شود.

شراره مقیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: واکسن کرونا باید بتواند آنتی بادی تولید کند تا عامل عفونت یعنی ویروس را به طور کامل خنثی کند. پس از پیدا کردن قسمتی از ویروس که بتواند آنتی بادی مؤثر را ایجاد کند فرآیند طراحی واکسن شروع می‌شود.

وی با اشاره به انواع واکسن‌ها گفت: واکسنی را که در آن ویروس غیرفعال شده باشد می‌توان تهیه کرد. ممکن است واکسن دارای ویروس ضعیف شده یا واکسن‌های نوترکیبی باشد که حاوی پروتئین‌های ویروسی است. پروتئین‌های ویروسی خاصیت آنتی ژنی دارد و می‌تواند موجب تولید آنتی بادی در بدن شود.

مقیم تاکید کرد: در مرحله آزمایشگاهی دانشمندان با توجه به مطالعاتی که روی سلول انجام می‌شود، اقدام به تهیه واکسن می‌کنند. این مطالعات مشخص می‌کند که واکسن تا چه اندازه می‌تواند از ورود ویروس به سلول جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه مرحله آزمایش روی حیوان آزمایشگاهی نیز مرحله‌ای بسیار مهمی است، عنوان کرد: باید زمانی که بدن حیوان با عامل عفونت روبرو می‌شود مشخص شود که پاسخ ایمنی در بدن حیوان چگونه است و آیا واکسن می‌تواند از ورود ویروس به سلول یا تکثیر آن جلوگیری کند.

این دکترای ویروس شناسی تصریح کرد: پس از طی مراحل فوق، مرحله کارآزمایی بالینی شروع می‌شود که خود شامل سه فاز است. در فاز اول کارآزمایی واکسن در یک جمعیت کم انجام می‌شود. سپس تعداد جمعیت بیشتر شده، آزمایش روی چند هزار نفر انجام می‌شود و میزان تولید آنتی بادی بررسی می شود.

مقیم ادامه داد: در مرحله آخر بررسی اثر واکسن روی گروه‌های مختلف و جمعیتی وسیع‌تر، شامل افراد سالم و گروه‌های پرخطر انجام می‌شود؛ چنانچه واکسن اثر جانبی بدی نداشت و توانست در بدن فردی که در معرض ویروس قرار دارد ایمنی ایجاد کند می‌تواند به تولید انبوه برسد.

وی گفت: در شرایط پاندمی ویروس کرونا ممکن است چند مرحله از تولید واکسن به صورت همزمان انجام شود. به طور مثال اگر در فاز سه پاسخ خوبی دریافت شود، ممکن است تولید انبوه واکسن نیز آغاز شود.

کد خبر 448082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.